Aanlopen banden

Oplossing voor aanlopen van 17"

 
 
 
 
 
Gijs
 
Avatar
 
Subject:

Aanlopen banden

 · 
Posted: 14.03.2010 - 21:17  ·  #1
Ik heb al diverse comments gezien mbt het aanlopen van banden bij 17" en grotere velgen. Ik heb begrepen dat er, als er af fabriek 17" gemonteerd is, stuuruitslag begrenzers geplaatst zijn. Nu heb ik 16" velgen maar vind de draaicirkel al redelijk tank-achtig.....om ook nog begrenzers erop te zetten zou alleen maar een nog grotere draaicirkel tot gevolg hebben. Ik wil echter wel graag 17" erop zetten, ziet er toch net wat mooier uit.
Ik zat te denken om als oplossing voorbanden in de maat 215/50/17 erop te leggen. Dan is de breedte gelijk aan de huidige 16" en de maat is ok zodat er geen tellerafwijking ontstaat.
Is dit een oplossing die vlgd jullie sense makes, of is er een andere reden waarom de 225 banden op 17" aanlopen (is immers maar 1 cm verschil)?
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanlopen banden

 · 
Posted: 14.03.2010 - 22:03  ·  #2
Uhm, over welk type volvo hebben we het nu?
Gijs
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanlopen banden

 · 
Posted: 14.03.2010 - 22:44  ·  #3
ekskuzie.....V70 D5 185pk uit 2006.....
erwin v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: Aanlopen banden

 · 
Posted: 15.03.2010 - 21:35  ·  #4
Hallo Gijs,

Ik heb 18" onder mijn vov liggen met de maat 225-40-18"
Ik heb er ook aanslag blokjes op liggen de draaicirkel is inderdaad tankachtig
maar ik kies toch voor de looks dus 18".
maar betreft de draaicirkel dat lukt toch aardig in een parkeer garage 1 keer meer of minder steken maakt toch niets uit.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Aanlopen banden

 · 
Posted: 15.03.2010 - 21:51  ·  #5
De aanslagblokjes zijn voor zover ik weet standaard op een V70N, maar die van een V70R, zoals ik die erop gezet heb, zijn wat dikker. Maar is slechts milimeter werk, dus zoveel kan dat niet schelen in de draaicirkel.

Ik merk weinig verschil met voor- en na, behalve dan dat ze niet meer aanlopen. En dan nog, steken moet je met een V70 inderdaad toch al, dus vandaar ook ik, net als Erwin, de keuze gemaakt voor de looks. (ik hoef nu overigens niet vaker te steken dan voorheen).
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanlopen banden

 · 
Posted: 16.03.2010 - 09:40  ·  #6
Mijn s60 krijgt vrijdag 18" 225-40-18 (nu 16") en zal eerst gaan rijden zonder begrenzers om te kijken wat het werkelijke verschil is.


Ik zal je mijn bevindingen laten weten...
Niek S60 T5
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanlopen banden

 · 
Posted: 17.03.2010 - 18:21  ·  #7
Quote door V70 2.4T
De aanslagblokjes zijn voor zover ik weet standaard op een V70N, maar die van een V70R, zoals ik die erop gezet heb, zijn wat dikker. Maar is slechts milimeter werk, dus zoveel kan dat niet schelen in de draaicirkel.


Je kan er anders ook nog een aantal ringetjes achter doen. :lol:
Gijs
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanlopen banden

 · 
Posted: 17.03.2010 - 22:35  ·  #8
Allen dank voor de opmerkingen.
Ben veel velgen het bekijken en zie dat er x verschillende ET waardes zijn. Kan dit ook reden zijn voor het evt aanlopen van banden? En zijn die verschillende ET waardes ook een reden dat er gemeld wordt dat bepaalde velgen alleen op modellen > 2007 passen? Ik vind de Meissa velg persoonlijk erg mooi maar lijkt niet op een 2006 V70 te passen.....
Wellicht hebben jullie ervaring met welke ET waardes op 2006 V70 past?
magazines
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanlopen banden

 · 
Posted: 18.03.2010 - 12:21  ·  #9
Acht van de tien keer wordt het aanlopn van de banden tegen de wielkas veroorzaakt door ingsleten silent blokken. Met name bij de diesels (wat een koppel!) willen die rap verslijten.
Gisteren bij nordicar (heerhugowaard) nieuwe PU blokken er onder laten monteren samen met het vervangen van de geartronic olie en wat klein werk. Het verschil is ENORM! de auto stuurt nu als een racewagen (ahum..) en ook de kleine vervelende bijgeluiden zijn verdwenen. De stuuruitslag van de v70/s80/s60 wordt begrenst door het stuurrack zelf. De nokken op de zitten er op om voor de 17" velgen dat wat meer te begrenzen maar helpen geen donder als de silent blokken versleten zijn.
Slijtage is gemakkelijk te herkennen, stuur maximaal links en rechts en rijdt een klein stukje, het moet nu helemaal stil zijn. Enige speling is nodig en toegestaan en kan je zien omdat bij maximale stuuruitslag de voorkant iets omhoog komt. het vervangen van de silentblokken gebeurt bij nordicar door uitruilen van de draagarmen waarin nieuwe blokken zijn geperst. Jouw oude draagarmen worden dan gestraald en opnieuw van blokken voorzien. de prijs is rond de 150 euro per kant ex werkplaats, en opnieuw uitlijnen.
Het vervangen van de geartronic olie was overigens na 230.000 kilometer ook wel eens nodig, de bak loopt nu weer vlot en soepel door alle gangen heen!
nu nog even wat koper vet aan de buitenkant van de remblokken en de boel is weer in orde!

cheers

Marc
martink
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanlopen banden

 · 
Posted: 24.03.2010 - 21:03  ·  #10
Ik heb op mijn s60 ook 18" zitten met 235/40 r18 maar heb nergens last van. in het echt hoort hier 16 inch op te zitten en hier zitten ook geen blokje op.
Als het goed is ga ik mijn auto zaterdag verlagen, dus zal dan ook nog even bekijken hoe dat komt.
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanlopen banden

 · 
Posted: 25.03.2010 - 07:55  ·  #11
Hoi, nou hier hetzelfde verhaal als bij Martin. Vrijdag overgegaan op 18" en echt geen centje pijn...

@Martin: Laat me even weten hoezeer je het merkt als jij straks verlaagd is. Dit gaat bij mij na het tinten van mijn ramen het volgende dingetje worden.
martink
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanlopen banden

 · 
Posted: 28.03.2010 - 12:21  ·  #12
Het verlagen is gister niet meer gelukt, kwam iets tussen wat meer voorrang had. Zal warschijnlijk volgende week worden.
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanlopen banden

 · 
Posted: 28.03.2010 - 15:46  ·  #13
Ik wacht het af. Trouwens gister in een parkeergarage schade op m'n velg rechtsvoor gereden... :sick: :sick: :sick:
ijsbeer
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanlopen banden

 · 
Posted: 28.03.2010 - 18:33  ·  #14
Ik ben gisteren ook achter gekomen dat bij het insturenl naar Links dat de wiel (standaard 16 inch Volvo wiel) tegen de binnenkant van de wielkast aan loopt. Zou dit te maken hebben met die blokken waar jullie over hebben?

Het is een S60 D5 uit 2006.
Gijs
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanlopen banden

 · 
Posted: 30.03.2010 - 22:55  ·  #15
Vandaag 17" Orpheus gemonteerd (helaas met scheef afgesleten achterbanden dus wordt 2x nieuwe band :-(.....maar geen probleem met aanlopen van de banden, indeed zullen er dan al uitslagbegrenzers opgezeten hebben.

Gelukkig dus geen grotere draaicirkel en (in mijn ogen) erg koele looks erbij gekregen :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0