Aanpassen high Performance tweeters naar Premium

 
 
 
 
 
ErixS60
 
Avatar
 
Subject:

Aanpassen high Performance tweeters naar Premium

 · 
Posted: 13.01.2013 - 12:54  ·  #1
Ga toch maar mijn High Performance upgraden naar Premium,want nu weet ik dat het beter kan.

De handleiding voor de hoedenplank demontage heb ik al gevonden en de deurpanelen heb ik inmiddels vervangen dus hoe die losgaan weet ik ook.

Nu is mij alleen niet duidelijk hoe je precies de soldeeraanpassing doet naar de premium tweeter.

Is dit dmv een weerstand?

Heb 2 paar tweeters liggen allebei met partnr:9459552, de ene staat op 02w36 en op de andere set staat 02W35.

Of moet ik de tweeters 9472758 die ik in het topic van Vpi zag gebruiken?

De pa200 kabel is die hetzelfde als bij de pa300 versterker?
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Aanpassen high Performance tweeters naar Premium

 · 
Posted: 13.01.2013 - 13:03  ·  #2
... misschien kun je het antwoord hierop vinden met het VIN in Vida ?
Ik denk wel dat je dan de optie Electronica nodig hebt in deze software.
ErixS60
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanpassen high Performance tweeters naar Premium

 · 
Posted: 13.01.2013 - 13:06  ·  #3
Quote door Dr.Dream

... misschien kun je het antwoord hierop vinden met het VIN in Vida ?
Ik denk wel dat je dan de optie Electronica nodig hebt in deze software.


Of misschien weet iemand het, die het zelf al eens gedaan heeft.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanpassen high Performance tweeters naar Premium

 · 
Posted: 13.01.2013 - 13:19  ·  #4
Als het goed is zit er nu een rond condensatortje op de tweeter met nummer 9459552.

Voor zover ik weet moet je deze vervangen door een oranje / rood condensatortje om het premium geluidssysteem te kunnen voltooien. Als je dit niet doet is het volume van de tweeters in de voordeuren veel te hoog.

PA200 versterker kun je gewoon vervangen door PA300 versterker. Makkelijkste even de bijrijdersstoel los halen dan kom je er het makkelijkste bij. 4 bouten en wat geduld. De achterste bout van de versterker zit een beetje verstopt onder het tapijt, maar als de stoel toch van z'n plaats is dan kun je zonder problemen uitzoeken hoe alles bevestigd zit.

Kan alleen maar zeggen, veel plezier met het premium sound systeem. Het is voornamelijk een grote stap voorwaarts bij het afspelen van digitale media. Bij gewone FM radio zul je weinig verschil merken.
ErixS60
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanpassen high Performance tweeters naar Premium

 · 
Posted: 13.01.2013 - 13:24  ·  #5
Dank je Enno,

Daar kan ik iets mee.

Heb het interieur pas verwisseld dus de stoel is geen probleem.

Dus met het gebruik van de fm radio merk je weinig verschil, hoe zit het met zelf gebrande cd's of usb?Of heb je alleen iets aan de upgrade naar premium als je uitsluitend originele cd's gebruikt?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanpassen high Performance tweeters naar Premium

 · 
Posted: 13.01.2013 - 13:39  ·  #6
Zolang je maar goede (hoge bitrate) audio gebruikt, zal het geluid erg goed klinken.

Als je MP3 bestanden gaat afspelen met een lage bit-rate (via bijv. Imiv / Grom interface) verwacht ik dat het geluid of de winst qua geluid tegen gaat vallen.

Als je echter hoge kwaliteit digitale bestanden kunt afspelen zul je vast en zeker het verschil gaan merken. Als je een HU803 of hebt en daar gewoon gecopieerde CD's mee afspeelt dan zal dat geen verschil uitmaken.

Ik dacht dat een HU850 MP3's kan afspelen, weet alleen niet of daar een beperking zit qua bit-rate. Maar als er geen beperking is, dan zou in theorie het geluid ook duidelijk beter moeten worden.
ErixS60
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanpassen high Performance tweeters naar Premium

 · 
Posted: 13.01.2013 - 14:21  ·  #7
Quote door EnnoE34

Zolang je maar goede (hoge bitrate) audio gebruikt, zal het geluid erg goed klinken.

Als je MP3 bestanden gaat afspelen met een lage bit-rate (via bijv. Imiv / Grom interface) verwacht ik dat het geluid of de winst qua geluid tegen gaat vallen.

Als je echter hoge kwaliteit digitale bestanden kunt afspelen zul je vast en zeker het verschil gaan merken. Als je een HU803 of hebt en daar gewoon gecopieerde CD's mee afspeelt dan zal dat geen verschil uitmaken.

Ik dacht dat een HU850 MP3's kan afspelen, weet alleen niet of daar een beperking zit qua bit-rate. Maar als er geen beperking is, dan zou in theorie het geluid ook duidelijk beter moeten worden.


Heb een Hu803 en zal voorlopig alleen kopie cd's gaan afspelen, heb nog geen Yatour of Grom.

Dus in dat geval kan ik dus beter gewoon High performance houden?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Aanpassen high Performance tweeters naar Premium

 · 
Posted: 13.01.2013 - 14:29  ·  #8
Eric,

V.w.b. de aanpassing van de tweeter kun je beter eens een PM sturen naar VPI.
Hij heeft de juiste waardes van de onderdelen en kan je ook vertellen waar deze te verkrijgen zijn.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Aanpassen high Performance tweeters naar Premium

 · 
Posted: 13.01.2013 - 14:33  ·  #9
Bij deze een linkje.
Ik denk dat je daar wel iets mee kunt.
ErixS60
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanpassen high Performance tweeters naar Premium

 · 
Posted: 13.01.2013 - 14:36  ·  #10
Dank je Bigdog,

Bij parts4swedes hebben ze ook premium tweeters, heeft hij met net gemaild.

Weet nog niet of ik de upgrade ga doen, omdat ik voornamelijk kopie cd's ga afspelen en niet weet of het verschil met high performance dan het geld van de upgrade waard is.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Aanpassen high Performance tweeters naar Premium

 · 
Posted: 13.01.2013 - 14:39  ·  #11
Dat is natuurlijk persoonlijk.
Als je 1 op 1 kopieën van je cd's gaat maken, dan loont zich de upgrade zeker.
ErixS60
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanpassen high Performance tweeters naar Premium

 · 
Posted: 13.01.2013 - 15:48  ·  #12
Bij mij zou het gaan om mp3 bestanden omgezet naar cd.

Als ik het goed begrijp heeft premium 4x 25 watt meer vermogen (en iets zwaardere magneten waarschijnlijk) en de conus is van het zelfde materiaal als high performance.

Wat is een goede forumprijs voor mijn high performance front+hoedenplankspeakers en de pa200 incl. kabel.

De achterdeurspeakers houdt ik voorlopig high performance.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanpassen high Performance tweeters naar Premium

 · 
Posted: 13.01.2013 - 15:53  ·  #13
Het premium systeem bestaat uit in mijn ogen hoogwaardigere speakers in z'n geheel.

Het high performance systeem is bij lange na niet in staat dit geluid te evenaren. Het feit dat de PA200 minder reserve heeft dan een PA300 zorgt er dan nog extra voor dat het verschil in geluidskwaliteit alleen maar groter wordt. IK meen dat de signaalruisverhouding significant (10 punten) hoger ligt bij het Premium systeem.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Aanpassen high Performance tweeters naar Premium

 · 
Posted: 13.01.2013 - 16:00  ·  #14
Quote door ErixS60

Als ik het goed begrijp heeft premium 4x 25 watt meer vermogen (en iets zwaardere magneten waarschijnlijk) en de conus is van het zelfde materiaal als high performance.


Hier even wat leesvoer.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3169
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Aanpassen high Performance tweeters naar Premium

 · 
Posted: 13.01.2013 - 16:24  ·  #15
Ook bij mp3 hoor je het verschil al, zelfs met fm is het goed te horen.
Het zal nooit een huiskamer worden met fatsoenlijke versterker/luidsprekers, maar voor een auto is het echt goed. Als ik in de Mondeo van m'n vader stap is het eerste waar ik me aan erger het geluid, het tweede zijn die kutstoelen :P

Ga je een cd branden, ook dan is de bitrate belangrijk. Orgineel of 1:1 is natuurlijk het beste.
En een imiv of grom zit er zo in hoor. Leuke mp3 speler die ook flac doet erbij en je hebt het.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0