Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 
 
 
 
 
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1615
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 24.06.2020 - 21:22  ·  #46
Ik heb samen met Richard vorig jaar 4 de nog originele dempers vervangen door Bilstein B4, veren hoefde niet.
Dit bij km stand 300.000. Niet slecht van die ouwe Sachs..
Maar absoluut geen spijt van de B4, ga jij ook niet krijgen.

Daarna nog wel de draagarmen vervangen en sindsdien rijdt het karretje strak als een F1 wagen.. Zo ongeveer dan.😉
Ps ik kan de factuur van moto integrator erbij zoeken voor de bestelling indien gewenst,dan heb je de nummers toch?
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 24.06.2020 - 21:31  ·  #47
In je enthousiasme zie je denk ik over het hoofd dat de S60 van 2007 ietwat andere dempers en draagarmen heeft als de V70 van 2010, dus die bestellijst van motointegrator kan hij maar beter niet overnemen. ;)
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1687
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 25.06.2020 - 07:17  ·  #48
Quote door NK-S80

Volgens mij is de spacer een rubber ring die voorkomt dat je ijzer op ijzer krijgt en gaat kraken.


Zoals Niels als zegt dat is een rubberen bescherming ring die zal bij iedereen er up zitten, Ik heb die niet vervangen, zag er nog heel goed uit bij mij. kost trouwens niet zo veel
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1615
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 25.06.2020 - 22:02  ·  #49
Quote door brinkie

In je enthousiasme zie je denk ik over het hoofd dat de S60 van 2007 ietwat andere dempers en draagarmen heeft als de V70 van 2010, dus die bestellijst van motointegrator kan hij maar beter niet overnemen. ;)

Oeps.. Sorry.. Dank je Robert! Inderdaad niet opgelet.

Via de Bilstein webpage heb ik toen ook e.e.a. aan info kunnen achterhalen, Richard gaf me toen ook nog wat onderdeelnummers en samen met Vida durfde ik wel een bestelling aan van de nodige pecunia’s uit Duitsland. Ik hoop dat TS eruit komt 😇🙏
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 28.06.2020 - 08:34  ·  #50
Quote door bartk

Quote door NK-S80

Volgens mij is de spacer een rubber ring die voorkomt dat je ijzer op ijzer krijgt en gaat kraken.


Zoals Niels als zegt dat is een rubberen bescherming ring die zal bij iedereen er up zitten, Ik heb die niet vervangen, zag er nog heel goed uit bij mij. kost trouwens niet zo veel

Dankjewel, dat is weer goed om te weten, die komen dan ook op de lijst te staan :)
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 20.07.2020 - 23:28  ·  #51
Ik heb afgelopen week bij een bekende van mij uit de buurt een ritje mogen maken in z'n V70 R-Design met Nivomats, om eerlijk te zijn vond ik het maar een beetje gezapig rijden al kan dat ook deels komen doordat er een lichter blok in die auto ligt.

Hoe dan ook ben ik dus wat minder enthousiast geworden over het terug inbouwen van de Nivomats, maar over de huidige setup ben ik ook niet echt te spreken. Ik overweeg nu de Eibach Pro veren te gaan monteren in combinatie met Bilstein dempers, die veren zijn voor een heel redelijke prijs te vinden en dan heb ik ineens de hele set bij elkaar. Heeft iemand al ervaring met deze veren, eventueel bij andere Volvo's?
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 02.08.2020 - 23:47  ·  #52
Weer even een update: De Eibach Pro veren waren (en zijn!) in de aanbieding bij Skandix (https://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/fahrwerk-lenkung/federung/tieferlegungssatz-30-mm/1034653/), aangezien ik werk in Duitsland is de BTW bij levering in Duitsland ook nog lager dus uiteindelijk heb ik nu de hele set veren bij elkaar voor €145 :)

Dat scheelt toch een slok op een borrel vergeleken met orgineel Volvo, ik had bij de dealer geïnformeerd en daar kostte één originele voorveer al bijna €125. Daar had ik echter niks aan gehad, want voor de achterkant leverde Volvo blijkbaar geen sportonderstel zonder Nivomats. Met andere woorden, voor conventionele achterschokdempers zijn er geen veren die de auto 2 centimeter verlagen, dus dan zou de achterkant hoger staan dan de voorkant. Tevens wilde ik de auto niet naar de standaard hoogte verhogen omdat één van de typische kenmerken van een R-Design (de verlaging) dan zou vervallen.

Daarom heb ik besloten om voor nu de Eibach veren te monteren in combinatie met Bilstein B4 schokdempers. De verlaging is dan wel 3 ipv 2 cm maar dat vind ik wel prima, bijkomend voordeel is dat de veren i.t.t. de huidige schroefset TÜV zijn goedgekeurd en ik dus bij een eventuele verhuizing naar Duitsland de auto gewoon kan meenemen. Duitsers zijn daar namelijk extreem streng, bij o.a. vering en velgen wordt tijdens de APK gecontroleerd of die door de TÜV officieel zijn vrijgegeven voor gebruik op de auto, dan krijgen ze een kba nummer en als de goedkeuring ontbreekt heb je een probleem. Hoe dan ook, de veren heb ik inmiddels binnen en heb vandaag eveneens op Daparto de Bilstein B4s besteld die de Eibach veren gaan mogen vergezellen op de auto. Montage zal nog niet voor morgen zijn, maar ook daarvoor zal ik tzt nog een update schrijven.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 23.03.2021 - 23:50  ·  #53
Het heeft even mogen duren maar inmiddels heb ik vrijwel alles bij elkaar wat ik nodig heb. Het was nogal een zoektocht en ik zou iedereen van harte willen adviseren om geen schroefset te monteren zonder de originele onderdelen ergens te bewaren, dat bespaart een hoop gedoe achteraf.

De schokdempers, de lagers en de veren (Eibach) waren het probleem niet, maar de benodigde Volvo-specifieke onderdelen zoals de rubberen ringen en de houder van de achterveer bleken wat moeilijker te zijn, maar ook dat is uiteindelijk gelukt voor aanvaardbare prijzen.

Ik ben echter nog naar één ding (eigenlijk twee) op zoek, namelijk de stofkappen van de achterschokdempers. Bij de Sachs 313 756 en bij het Volvo origineel wordt deze meegeleverd, bij de door mij aangeschafte Bilstein B4 schokdempers echter niet en op de exemplaren die nu op de auto zitten zitten ze ook niet.

Heeft iemand enig idee of er een apart onderdeelnummer is van dit ding? Of heeft iemand toevallig twee van deze stofkappen over na het vervangen van z'n eigen achterschokdempers? Voor de duidelijkheid heb ik twee foto's bijgevoegd, van de Sachs en de Bilstein schokdemper.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 03.04.2021 - 17:36  ·  #54
Hallo allen,

Deze keer heb ik uw hulp echt nodig en wil ik anderen met eenzelfde project ook waarschuwen, aangezien ik eindelijk ben begonnen ben en meteen op problemen ben gestuit. Het probleem is als volgt: het 'oog' aan de onderzijde van een Nivomat schokdemper blijkt, na controle in Vida, 16 millimeter groot te zijn in plaats van de 14 millimeter van een standaard schokdemper (t/m chassisnummer 193508) op een Volvo V70NN. Het gevolg is dat, toen ik m'n nieuwe achterschokdempers ging monteren, de nieuw gekochte bout te klein bleek voor het gat in het chassis en de oude bout te groot was voor het oog in de schokdemper. In mijn naïviteit ben ik er vanuit gegaan dat die gaten hetzelfde zouden zijn, maar de praktijk blijkt dus weerbarstig.

Het probleem is dus vrij simpel: het gat van de schokdemper is te klein, en ik vermoed sterk dat alle schokdempers voor een V70 (zowel origineel als after-market) dus een gat hebben waar een bout van 14 millimeter doorheen kan. Kan je zo'n gat zonder probleem uitboren naar 16 millimeter? Indien dat niet kan zit je dus 'vast' aan de Nivomats of de nogal matige speciale vervangingsschokdemper die ik nu onder de auto heb zitten. Ter verduidelijking van het probleem heb ik ook twee printscreens van Vida gemaakt en bijgevoegd. Mocht iemand weet hebben van een vervangingsschokdemper met een gat van 16 millimeter houd ik me uiteraard aanbevolen.

Aangezien vroeg of laat Nivomats zullen gaan sneuvelen onder de andere forumgangers is dit wel absoluut iets om op voorhand rekening mee te houden, indien de keuze valt op het vervangen met standaard schokdempers.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1615
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 03.04.2021 - 18:12  ·  #55
Hoi Jurrie,

Dit is gek zeg! Ik heb veel berichten gelezen van mensen die hun Nivomats door gewone dempers hebben vervangen, dit is de eerste keer dat ik hoor van verschillende bouten en gaten.
Maar je onderzoek is grondig. Ik hoop echt dat wat mensen gaan reageren met de gouden tip!

Mbt de stofhoes, ik heb dat bericht gemist, maar je kan me pm-en als je dat onderdeel nog zoekt. Vermoedelijk ben je inmiddels wel geslaagd :-)
Ik heb gewoon alle nodige nummers uit Vida besteld bij Motointergrator en klaar.
Behalve de rubbers, die kwamen van de dealer, die kwaliteit was de beste begreep ik. Richard bracht ze toen mee voor mij toen we de dempers gingen plaatsen.
Succes hoor!
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 04.04.2021 - 07:02  ·  #56
Quote door flevodirk

Hoi Jurrie,

Dit is gek zeg! Ik heb veel berichten gelezen van mensen die hun Nivomats door gewone dempers hebben vervangen, dit is de eerste keer dat ik hoor van verschillende bouten en gaten.
Maar je onderzoek is grondig. Ik hoop echt dat wat mensen gaan reageren met de gouden tip!

Mbt de stofhoes, ik heb dat bericht gemist, maar je kan me pm-en als je dat onderdeel nog zoekt. Vermoedelijk ben je inmiddels wel geslaagd :-)
Ik heb gewoon alle nodige nummers uit Vida besteld bij Motointergrator en klaar.
Behalve de rubbers, die kwamen van de dealer, die kwaliteit was de beste begreep ik. Richard bracht ze toen mee voor mij toen we de dempers gingen plaatsen.
Succes hoor!

Dag Dirk,

Dank voor je antwoord. De stofhoes heb ik inmiddels gevonden, ik ben naar de sloop gegaan en kon daar voor €15 twee compleet versleten achterschokdempers van een Ford C-Max krijgen, dat zijn dezelfde dempers als op de Mondeo 4 en dus de V70NN. Die heb ik uit elkaar gehaald en zodoende heb ik de stofhoes en metalen ring tussen stofhoes en lager kunnen regelen. Soms moet je een beetje creatief zijn en de schokdemper is dus klaar voor montage.

Inmiddels ben ik door googlen wat wijzer geworden, met dank aan een bericht op een Ford forum. Er zijn blijkbaar ook Nivomats gemonteerd geweest op de Ford Mondeo 4 en daar speelt precies hetzelfde probleem bij vervanging:
https://talkford.com/community/topic/278674-nivomat-problem/

Iemand aldaar heeft gereageerd en heeft ook z'n Nivomats door Bilstein vervangen. Hij heeft inderdaad de ogen van de twee schokdempers opgeboord naar 16mm zodat de bout past. Bijkomend is het oog van een Nivomat echter 13mm langer, dus om de symmetrie te behouden moeten er twee ringen van 3mm dikte tussen de schokdemper en de draagarm worden gezet. Het is in ieder geval nuttige informatie en hier kan ik weer mee verder. Ik hoop dat ik anderen er ook mee kan helpen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 05.04.2021 - 12:56  ·  #57
Quote door J-Fortuna

versleten achterschokdempers van een Ford C-Max krijgen, dat zijn dezelfde dempers als op de Mondeo 4 en dus de V70NN.

Dat is niet per definitie zo lijkt me, want de ophanging en carrosserie kunnen wel verschillen. Op onderstaande link zegt de schrijver ook dat hij 1 goede Mondeo nivomat aan een Volvo eigenaar verkocht en dat die niet paste.

Quote door J-Fortuna

Inmiddels ben ik door googlen wat wijzer geworden, met dank aan een bericht op een Ford forum. Er zijn blijkbaar ook Nivomats gemonteerd geweest op de Ford Mondeo 4 en daar speelt precies hetzelfde probleem bij vervanging:
https://talkford.com/community/topic/278674-nivomat-problem/
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 05.04.2021 - 16:06  ·  #58
Quote door Bolbo

Quote door J-Fortuna

versleten achterschokdempers van een Ford C-Max krijgen, dat zijn dezelfde dempers als op de Mondeo 4 en dus de V70NN.

Dat is niet per definitie zo lijkt me, want de ophanging en carrosserie kunnen wel verschillen. Op onderstaande link zegt de schrijver ook dat hij 1 goede Mondeo nivomat aan een Volvo eigenaar verkocht en dat die niet paste.

Quote door J-Fortuna

Inmiddels ben ik door googlen wat wijzer geworden, met dank aan een bericht op een Ford forum. Er zijn blijkbaar ook Nivomats gemonteerd geweest op de Ford Mondeo 4 en daar speelt precies hetzelfde probleem bij vervanging:
https://talkford.com/community/topic/278674-nivomat-problem/


Het ging me enkel om de stofhoes van een standaard schokdemper, bij het nemen van de proef op de som blijkt die in ieder geval perfect te passen. Over Nivomats durf ik geen uitspraken te doen, maar de typenummers van standaard schokdempers zijn voor de Mondeo 4 en de V70NN gelijk.
Remco1978
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 160
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 28.06.2021 - 11:27  ·  #59
Ik zag net dat vanaf chassisnummer 193508 - tot chassisnummer -193507 de onderste boutmaat m16 is
Fakkel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 5
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Aanpassing veren en schokdempers Volvo V70NN

 · 
Posted: 04.08.2021 - 10:29  ·  #60
Om geen onnodig topic te openen wil ik eens van jullie expertise gebruik maken.

Het blijft dat bij mijn V70 2.5T R-Design uit 2008 de koni schroefset op zn eind loopt (icm ondeuglijke montage door de vorige eigenaar) en deze dus op de nominatie staat om vervangen te worden.

M'n monteur stelt voor om deze schroefset te vervangen door originele veren en schokbrekers, mede gezien mijn klachten m.b.t. gebonk en gerammel. Als we dit plan doorzetten is er dan nog een verschil tussen originele veringen van een normale V70 en een R-design uitvoering? Ik lees hier namelijke dat die standaard wat lager ligt.

Een andere optie die me inviel was om een nieuwe schroefset aan te schaffen en deze voor het comfort gewoon wat hoger te zetten. Qua prijs is dit ook nog goedkoper dan terug naar origineel volgens mij.

Wat zouden jullie adviseren? Ik zit in dubio aangezien in de wegligging van mijn V70 op schroefset icm met 18" velgen erg waardeer, maar toch ook wat comfort mis aangezien het primair gewoon een familie auto is waarin 5 mensen vervoerd dienen te worden :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0