Aanrijding: deuren openen stroef

nonderbe
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Aanrijding: deuren openen stroef

· 
Posted: 26.07.2017 - 17:18  ·  #1
Deze nacht werd mijn V70 (bj 2004) linksachter aangereden. De dader liet natuurlijk geen gegevens achter.

Uiterlijk is er niet erg veel schade te zien, de bumper hing langs één kant los en is beschadigd zoals op de foto is te zien.
https://drive.google.com/file/…sp=sharing

De achterdeur aan passagierszijde past als je goed kijkt echter niet meer perfect in het frame en je hebt wat meer kracht nodig om ze te openen of te sluiten. Zelfde verhaal bij de achterklep, die bovendien sleept in de rechteronderhoek, waardoor ze de lak wegkrabt bij het openen en sluiten.

Ter hoogte van de B stijl zie je dat de lak op de deur er ook is afgegaan, dus de deur is tegen de B stijl aan geknald. Dat moet dus een behoorlijke klap geweest zijn...

De dader zal ik wellicht niet meer vinden, maar is er een manier waarop ik de deuren kan aligneren zodat ze terug vlot kunnen sluiten?

Groeten,
Niels
René
40forum team
Geslacht:
Leeftijd: 66
Homepage: volvo40forum.nl/
Subject:

Re: Aanrijding: deuren openen stroef

· 
Posted: 26.07.2017 - 18:50  ·  #2
Niet veel schade? ... nou, dit is niet zachtjes gegaan hoor.
Zou de andere wagen ook wel willen zien .... ja jij ook natuurlijk.
Hopelijk kom je hier nog achter :'(
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 26.07.2017 - 22:53  ·  #3
Helaas zal je om dit weer goed te krijgen toch langs een schade expert moeten gaan.
Deze zal je auto verankeren op de vloer waarna hij met lier aan een op de auto gelast oog de schade recht trekt. Voor hen een paar uurtjes werk, maar persoonlijk geloof ik niet dat je zelf een vergelijkbaar resultaat kunt behalen.
Let wel het gaat hier dus ook om de uitlijning en dus de wegligging en de veiligheid.

In Nederland bestaat er een speciaal schadefonds voor de vergoeding van schade waarbij de dader onbekend is. Wellicht bestaat er in België iets vergelijkbaars .

succes
nonderbe
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 07.08.2017 - 00:51  ·  #4
Update:
- Verzekering geeft aan dat ze niets kunnen doen als er geen dader gekend is.
- Politie geeft aan dat de dader NOOIT zal gevonden worden. Er zijn geen veiligheidscamera's in de buurt, en die nacht werden geen dronken chauffeurs met een beschadigd voertuig tegen gehouden. "classement verticale" ;-)
- De dealer heeft het met de zomerperiode heel druk en kwam even handen te kort om mijn auto op een brug te zetten, maar kwam wel eens naar mijn auto kijken op de parking. Hij vond het echt zonde, en schatte dat er wellicht heel veel werkuren zouden kruipen in een herstelling volgens het boekje. Ruwe schatting: €3.000 à € 5.000. Dat is meer dan wat de auto waard is, dus gaat niet gebeuren. Bovendien rijdt er binnenkort helaas nog wel eens een idioot tegen. ;-)

Low-budget tip van de dealer: achterbumper los maken, een stevige ketting vast maken aan de balk achter de bumper, ander uiteinde aan de trekhaak van een andere wagen, en heel voorzichtig aan het chassis trekken. Er is een kans dat het paneel zo terug springt in min of meer de originele vorm. En belangrijker, met 2 of 3 mm speling gaat de achterdeur terug vlot open gaan. En als die deur vlot open gaat, zal de keuring er geen opmerkingen over geven.

Nu, ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik het chassis van de auto van een vriend verwrongen raakt bij een poging het mijne terug wat recht te trekken, dus ik ga binnenkort in de buurt eens op zoek naar een stevige boom...

Wat denken jullie?

[edit] oh ja, ik denk dat er ook een veer kapot is gegaan door de klap, vooraan aan de passagierskant vermoed ik. Ik hoor bij het rijden wat kraakjes komen vanuit die kant, en de auto rijdt wat minder comfortabel. Ik voel veel meer oneffenheden in het wegdek. [/edit]

groeten,
Niels
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 07.08.2017 - 07:49  ·  #5
Ik zou je met klem aanraden naar een GOEDE schadehersteller te gaan (niet zo'n massa-werk verzekeringsbedrijf) daar alles uit te leggen en HOPEN dat ze er iets aan kunnen doen.
Maar mijn persoonlijke vermoeden... auto is krom, total-loss.
René
40forum team
Geslacht:
Leeftijd: 66
Homepage: volvo40forum.nl/
Subject:

· 
Posted: 07.08.2017 - 09:56  ·  #6
Als jij zelf al aangeeft dat de deuren stroef openen dan weet ik genoeg.
Ga er dan maar vanuit dat hij krom is (heb het ook meegemaakt met mijn vorige)
En ik verzeker je .... dat is hard gegaan want ze kunnen heel wat hebben.

Voor de rest, zie hierboven wat Doeke al zegt.
Succes ermee
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 07.08.2017 - 10:08  ·  #7
Balen maar je auto is gewoon total loss,je kunt proberen om hem op een goedkope manier recht te krijgen maar zelfs op de goede professionele manier zal het lastig worden.
Daarnaast zou ik het idee houden dat ik in een schadeauto rij.
Ik heb dat jaren geleden meegemaakt toen een garage mijn auto achterop een andere "parkeerde" tijdens een zogenaamde "proefrit".
Die schade werd toen keurig gemaakt,nieuwe voorbumper,motorkap,radiator,chassisbalk richten,spatborden,en voorportier.
Twee weken later verkocht ik de auto omdat ik het idee niet uit mijn hoofd kreeg dat ik in een schadeauto reed.

Voor jou is de situatie natuurlijk erg vervelend omdat je links of rechtsom gewoon je geld kwijt bent,maar ook dat heb ik vorig jaar meegemaakt toen ik mijn vorige Volvo op een boom parkeerde.
Die heb ik toen aan de sloop verkocht.
In ieder geval veel succes en wijsheid toegewenst.
nonderbe
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 07.08.2017 - 10:46  ·  #8
Quote door De Don

In ieder geval veel succes en wijsheid toegewenst.

Wel, de wijsheid is er gekomen, in die zin dat dit voorval mijn vrouw nu ook overtuigd heeft dat we op termijn weg moeten uit Brussel.

Ik wou in de plaats van deze V70 eigenlijk lenen voor een Mercedes CLS Shooting Break. Dat vind ik zo'n knappe wagens! Nu, zes maanden na aankoop, ben ik heel blij dat het geen CLS is die ze in de prak gereden hebben! ;-)

Ik kan op zich wel leven met de schade... De auto stuurt nog gewoon recht, en ik denk dat het comfort ook wel zal terug komen met het vervangen van die veer. Ik heb het ook wel in me om alles op de auto netjes in orde en werkende te houden, maar als je met een gemiddeld loon in een gemiddelde wijk woont in Brussel, woon je naar Europese standaarden midden in Marginalistan. Je moet het kunnen aanvaarden dat er de hele tijd domme dingen gebeuren rondom je. Bij de politie vertelden ze me dat ik heel rustig bleef voor een Nederlandstalige. Meestal winden die zich op (volgens de agente) en wordt er gesproken over allerlei rechten. Ik heb ondertussen al geleerd dat Brussel geen rechtstaat is ;-) De politie heeft de middelen en het personeel niet.
Ik troost me met het idee dat er al 420.000 km op de teller staan. Deze auto heeft al "twee autolevens" doorgemaakt! Ik heb het gevoel dat er nog één of meerder autolevens bij kunnen, maar alles wat er nu nog bij mag komen is gewoon mooi meegenomen. In februari volgend jaar wordt hij opnieuw gekeurd. Moest hij dan afgekeurd worden zou ik dat spijtig vinden, maar bon, dan is het zo. En dan komt er wel een andere V70.
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 07.08.2017 - 10:49  ·  #9
Weggaan uit Brussel lijkt mij inderdaad het wijste besluit ooit. :lol:
R-W
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 07.08.2017 - 17:09  ·  #10
Quote door Doeke Dobma

Ik zou je met klem aanraden naar een GOEDE schadehersteller te gaan (niet zo'n massa-werk verzekeringsbedrijf) daar alles uit te leggen en HOPEN dat ze er iets aan kunnen doen.

Dat. En als je inderdaad van plan bent door te rijden met een schadeauto, vraag dan meteen even hoe verantwoord dat idee is. Ik neem aan dat je het niet op je geweten wil hebben een ongeluk te veroorzaken omdat je auto op een cruciaal moment toch niet zo onbeschadigd bleek te zijn als je jezelf had wijsgemaakt. En dat nog even los van het gegeven dat je met een beetje pech daar de rest van je leven maandelijks automatisch aan herinnerd wordt.
nonderbe
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 08.08.2017 - 09:46  ·  #11
Quote door R-W

Quote door Doeke Dobma

Dat. En als je inderdaad van plan bent door te rijden met een schadeauto, vraag dan meteen even hoe verantwoord dat idee is. Ik neem aan dat je het niet op je geweten wil hebben een ongeluk te veroorzaken omdat je auto op een cruciaal moment toch niet zo onbeschadigd bleek te zijn als je jezelf had wijsgemaakt. En dat nog even los van het gegeven dat je met een beetje pech daar de rest van je leven maandelijks automatisch aan herinnerd wordt.

Daar heb je wel een punt. Ik ga hem dan toch maar even inboeken voor een expertiseverslag... Bij volvo zelf zeiden ze dat ik me geen zorgen hoef te maken, maar ze hebben hem niet langs onder kunnen zien. Je weet nooit.
chris86
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 08.08.2017 - 10:13  ·  #12
Wat een toestand. Hopelijk lukt het om de auto verantwoord op de weg te houden, met niet al te veel pijn in de portemonnee.
Succes.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 08.08.2017 - 16:11  ·  #13
Met Chris eens.
Hoe dan ook, ik duim alvast
nonderbe
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 05.04.2018 - 10:46  ·  #14
Ondertussen al een hele poos geleden, maar toch even de afloop melden:
Bij een carrosserie in de buurt maakten ze een offerte van € 800 voor herstelling van het chassis + herspuiten. Dat hebben we dus gedaan, en het resultaat was prima.
Voor degenen uit het Brusselse: Carrosserie Sint Vincent in Evere, echt een aanrader. Het is een familiebedrijf met denk ik meer dan 30 jaar ervaring, aangenaam en vlot onthaal, en het werk was zoals gezegd gewoon correct.

Nu reed de auto merkbaar beter, maar bij het optrekken of afremmen week hij nog uit naar rechts.
De voorste schokdemper aan passagierszijde had het gehad.
Ik heb de schokdempers dan maar rondomrond vervangen. Achteraan kwam nog een verrassing: daar bleken de schokdempers helemaal vast te zitten! Daarmee bedoel ik, je kon ze niet meer induwen, geen krimp gaven ze. Heel bizar.

De auto rijdt nu gewoon in een rechte lijn, zoals het hoort. Het achterste staat sindsdien merkbaar lager, en voelt ook wat "losser" aan bij het rijden. Maar wellicht rijdt hij nu gewoon zoals het hoort.

Ik ben in ieder geval nog steeds erg tevreden met deze wagen.
Wel heb ik nu een probleempje met de afstelling van de lichten, maar daar komen we wel uit...

Selected quotes for multi-quoting:   0