Aansluiten ‘niet-volvo’ versterker op HU-603 mogelijk?

'audison' versterker op HU-603?

 
 
 
 
 
mario_volvo
 
Avatar
 
Subject:

Aansluiten ‘niet-volvo’ versterker op HU-603 mogelijk?

 · 
Posted: 23.02.2012 - 15:25  ·  #1
Hallo,

Ik heb sinds kort een S60 D5 (2003) met een HU-603 radio. Er zitten alleen speakers (met losse tweeters) in de voordeur, en ik wil de set wat upgraden met een extra versterker en wat extra speakers.

Ik heb nog een ‘audison’ versteker die ik hiervoor zou willen gebruiken. De bedoeling is de voordeur-speakers die er nu in zitten naar de achterdeur te verhuizen en door de HU-603 te laten aansturen, en om in de voordeur een paar audison speakers te plaatsen en deze te laten aansturen door de audison versterker.

Ik wil graag de orginele HU-603 laten zitten omdat ik het zo mooi vind, en omdat diefstal denk ik wat minder snel zal gebeuren. Ik wil mp3 gaan afspelen via een GROM setje, en bluetooth handsfree bellen via deze set.

De volgende vragen komen bij me op als ik naga:

- Kan een ‘niet-volvo’ versterker worden aangesloten op de HU-603?

- De tweeters die nu in de voordeur zitten wil ik dus ook naar de achterdeur verhuizen, maar ik vind geen tweeterplekje daar. Is hiervoor een oplossing, of zie ik het mischien over het hoofd?

- Zijn er zaken waar ik op moet letten bij de door mij gedachte opstelling (als dit dus kan met de audison versterker).

Groetjes Mario
Joepiec
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 76
Berichten: 462
Geregistreerd: 10 / 2009
Subject:

Re: Aansluiten ‘niet-volvo’ versterker op HU-603 mogelijk?

 · 
Posted: 23.02.2012 - 21:23  ·  #2
Eigenaardig dat sommige mensen zich met een vraag of probleem voorstellen :'(
Welkom dus.
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Aansluiten ‘niet-volvo’ versterker op HU-603 mogelijk?

 · 
Posted: 23.02.2012 - 22:12  ·  #3
Ook welkom,

De tweeters passen niet in de achterdeur.
De voordeur speakers passen niet 123 in de achterdeur omdat deze groter zijn dan de achterdeur.
Zet eventueel op de hoedenplank een set speakers.

Niet volvo versterker is zeker te plaatsen alleen moet je je signaal ergens vandaan halen.
Hiervoor moet je dus aan de originele bekabeling gaan zitten.

Je zou dan 4x2 draden van de radio naar de versterker en 4x2 retour dan kun je de versterker aansluiten.
mario_volvo
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aansluiten ‘niet-volvo’ versterker op HU-603 mogelijk?

 · 
Posted: 24.02.2012 - 10:30  ·  #4
Sorry dat ik me niet eerst even voorgesteld heb, niet bij stilgestaan. Sinds kort de happy owner van een bewust gezochte S60 D5, met de nadruk op happy! Ik reed altijd goedkope wagens die ik van vrienden overnam, maar was de APK perikelen zat en heb dus gezocht naar betrouwbaar, degelijk, comfortabel en zuinig. Wat een heerlijke wagen zeg! En omdat ik ook van muziek houd dus nu aan het uitzoeken hoe ik dat het best voor elkaar krijg.

Bedankt voor de respons. Ik ben er eerlijk gezegd nog niet uit wat ik zal gaan doen nu ik dit lees. Het liefst zou ik dus de orginele radio erin houden. Goed te lezen dat dit wel kan, jammer dat de speakers niet makkelijk/compleet kunnen verhuizen en dat het toch draden trekken en passen en meten wordt.

Ik kan mischien ook allemaal orginele Volvo delen gaan zoeken (versterker en speakers), en zo wat meer power en ruimtelijk effect krijgen. Of toch gaan voor een complete ‘niet-Volvo’ set. Dan denk ik aan een alpine of kenwood radio (geen GROM meer nodig) met afneembaar frontje, en de audison versterker met dito speakers. Vele wegen leiden naar luistergenot, en ik ben er dus nog niet uit. Maar dat er wat komt weet ik al wel. Ik ga me in elk geval niet overhaasten.

Om toch wat makkelijker meer te kunnen afspelen had ik een addapter-casette gekocht, maar dat is (in mijn geval) 3 maal niks. De kwaliteit laat te wensen over, en het rotding heeft bij ietswat koude te veel wrijving zodat de radio elke keer naar kant B switcht en weer terug omdat die in de casette blokkeert. De casette wat aangepast door er wat uit te halen, maar nog niet helemaal over. Niet ideaal dus.

Wel alvast (gisteren) een mooie houder voor de (HTC) telefoon besteld, die dan ook tevens mp3 kan gaan afspelen (een inklik clip en een houder, geen geboor en geen draden zichtbaar). Nog niet eerder heb ik dus de boel gewoon lekker en goed voor elkaar willen hebben zoals nu, gewoonweg omdat ik nog niet eerder in zo’n heerlijke wagen heb gereden.

Nog even wat onderzoeken en dimdammen dus, zodat ik de beste beslissing kan nemen. Suggesties en tips natuurlijk altijd welkom.

Nogmaals bedankt voor de respons,

Groetjes Mario
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Aansluiten ‘niet-volvo’ versterker op HU-603 mogelijk?

 · 
Posted: 27.02.2012 - 11:21  ·  #5
Wat je eventueel kan doen is naar een high perfomance speakerset met een versterker PA-200 of PA-300 kijken en dit erinbouwen.
Hierbij houd je het originele audio, en klikt het al beter dan de performance set(6 speakers totaal).

Zie bijvoorbeeld volvo demontage bedrijven of volvos.nl deze hebben vaak wel wat leuks op voorraad om je standaard audio van op te pimpen.

We horen wel hoe of wat het geworden is :D
Sjefkuh_S60
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aansluiten ‘niet-volvo’ versterker op HU-603 mogelijk?

 · 
Posted: 15.11.2012 - 18:41  ·  #6
Een beetje late reactie hierop.
Maar ik zat met t zelfde probleem als de topic starter.
Ik heb zelf een 5polige Din kabel gesoldeert tot verloop naar Tulip en remote om mijn niet volvo versterker aan te sturen.
Dus zodoende kan ik nu mijn woofer aansturen via de originele radio zonder dure poespas of wat dan ook.

Als je de eerste bent of een van de weinige dan is dit op t begin heel lastig en je moet veel uitzoeken, bij de volvo konden ze me niet helpen.
Daarom zelf gezocht en met deze oplossing gekomen, voor fotos of meer info:

Ik hoor het wel...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Aansluiten ‘niet-volvo’ versterker op HU-603 mogelijk?

 · 
Posted: 15.11.2012 - 18:49  ·  #7
mike1975
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aansluiten ‘niet-volvo’ versterker op HU-603 mogelijk?

 · 
Posted: 11.12.2012 - 19:39  ·  #8
Inmiddels al gelukt met het aansluiten van een "vreemde" versterker?
Ben reuze benieuwd of het gelukt is en hoe je de aansluitingen gemaakt hebt.
ErixS60
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aansluiten ‘niet-volvo’ versterker op HU-603 mogelijk?

 · 
Posted: 10.02.2013 - 19:59  ·  #9
ErixS60
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aansluiten ‘niet-volvo’ versterker op HU-603 mogelijk?

 · 
Posted: 23.02.2013 - 21:47  ·  #10
Of met een High Low converter lukt het ook
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Aansluiten ‘niet-volvo’ versterker op HU-603 mogelijk?

 · 
Posted: 24.02.2013 - 00:26  ·  #11
Vreemd, de wiring diagrams zijn niet meer toegankelijk.
Kennelijk was Volvo er niet zo blij mee ?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0