Aansluiten verstralers

 
 
 
 
 
Vis
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda/Prinsenbeek
Leeftijd: 54
Homepage: supervis.nl
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Aansluiten verstralers

 · 
Posted: 31.12.2021 - 18:42  ·  #46
Ja, zoiets had ik al aan zien komen. Ik heb nu eerst een zekeringtje van 5 ampère er tussen gezet (had geen andere) maar dat gaat dan waarschijnlijk niet goed.
Ondertussen doet 1 van de twee lampen het op de werkbank wel maar op de auto niet, misschien de massa van de lampen even checken. Staat gewoon bijna 14 volt (draaiende motor) op toch brandt hij niet. Raar dit. Ben toch meer en tandwielen man vrees ik. 😁
James Dean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aansluiten verstralers

 · 
Posted: 31.12.2021 - 19:47  ·  #47
Hoe staat er 14 volt op dan?
Want die 14 volt hoort het spanningsverschil over het lampje te zijn ;)
Als jij de plus van het lampje meet, tov. de massa van iets anders, kan je niet zeggen dat er "14 volt op staat"........
Voltage is namelijk een spanningsverschil; krijgt de lamp maar één van de twee, heb jij geen 14 volt ;)
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1528
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Aansluiten verstralers

 · 
Posted: 31.12.2021 - 20:03  ·  #48
Zag vanmiddag een mooie v70 met twee van die verstralers.

Die had er van die witte kappen op zitten.
Moeten die kappen er bij gebruik eerst af ? Zo ja, is dat dan niet erg onhandig ?
Vis
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda/Prinsenbeek
Leeftijd: 54
Homepage: supervis.nl
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Aansluiten verstralers

 · 
Posted: 01.01.2022 - 18:03  ·  #49
Quote door James Dean

Hoe staat er 14 volt op dan?
Want die 14 volt hoort het spanningsverschil over het lampje te zijn ;)
Als jij de plus van het lampje meet, tov. de massa van iets anders, kan je niet zeggen dat er "14 volt op staat"........
Voltage is namelijk een spanningsverschil; krijgt de lamp maar één van de twee, heb jij geen 14 volt ;)


Ik drukij misschien wat onhandig uit, ben een beetje noob met elektriciteit, ik heb de multimeter op de stekkers zonder de lamp gezet en die gaf iets van 14 volt aan. Enfin het werkt nu wel (de Volvo montage beugel van de lampen was wel erg dik gecoat zodat er geen goede massa was.) Wat ik denk is dat dit (ik ben wel bekend met klassieke motorfietsen en scheepsmotoren) laadstroom is. Op het systeem zou geen 14,5 volt moeten staan toch? Ik weet niet waar ik het anders moet aftappen. Of ik zou de originele kabelboom moeten kopen met een dealer softwareupdate.
James Dean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aansluiten verstralers

 · 
Posted: 01.01.2022 - 20:05  ·  #50
14 tot 14,5 volt is geen probleem, gewoon laten zo.

Die spanning heb jij dus wel op de stekkers van de lamp gemeten, maar je kreeg 14 volt (en dan gaat het me niet om 12 of 14, maar wél om de spanning die nodig is om de lamp te laten branden) omdat het een onbelaste spanning was.
In principe; had je diezelfde meting gedaan met de lamp erin, had je die 14 niet gehad.
Op het moment dat de stroomkring belast wordt (lamp erin die zou moeten werken dus) wordt de echte weerstand in het circuit pas echt zichtbaar; in jouw geval die beugel met coating.
Tip is sowieso altijd; spanningen belast meten ;)
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Aansluiten verstralers

 · 
Posted: 01.01.2022 - 20:49  ·  #51
James Dean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aansluiten verstralers

 · 
Posted: 01.01.2022 - 21:19  ·  #52
Was al geschreven ;)
Vis
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda/Prinsenbeek
Leeftijd: 54
Homepage: supervis.nl
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Aansluiten verstralers

 · 
Posted: 02.01.2022 - 08:56  ·  #53
Quote door MTE

Zag vanmiddag een mooie v70 met twee van die verstralers.

Die had er van die witte kappen op zitten.
Moeten die kappen er bij gebruik eerst af ? Zo ja, is dat dan niet erg onhandig ?


Die kappen zijn voor als je ze niet gebruikt. Het ziet er ook wel stoer uit, maar als je de lampen aan zet met deze kappen er op gaan ze op een gegeven moment toch smelten. Halogeen wordt bloedheet. Dus onhandig inderdaad!
Lutra
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 08 / 2020
Subject:

Re: Aansluiten verstralers

 · 
Posted: 12.01.2022 - 21:04  ·  #54
Ik ben nog wel benieuwd hoe de verstralers gemonteerd zitten. Ik heb nu 3 Bosch verstralers op mijn 940 die ik over wil zetten op mijn V70 ('05). Ik rij veel in Noord Zweden en daar kun je niet zonder. Met zo'n plaat achter de kentekenplaat die je veel ziet (en ik ook op de 940 gebruikt heb) krijg je het nooit goed vast op een V70 bumper. Wie heeft hier tips over? Ik weet dat er ook een originele mogelijkheid is van Volvo maar die was volgens mij nogal prijzig.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3178
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Aansluiten verstralers

 · 
Posted: 13.01.2022 - 12:33  ·  #55
Ik heb de originele set voor de S60, dat is ook met zo'n beugel achter kenteken. Lijkt me toch wel stevig hoor, Volvo zal geen half werk leveren wat dat betreft. Zaten ook beste bouten bij, die gingen verder dan de bumper. Kan het niet meer controleren want montage delen heb ik verkocht, had zelf alleen het elektrische deel van de set nodig.
Set was 180 euro, erg aan de prijs inderdaad. Misschien gebruikt nog te krijgen?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0