Aarzelend starten

 
 
 
 
 
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Aarzelend starten

 · 
Posted: 05.11.2011 - 21:10  ·  #1
Heren, doe uw voordeel met deze ervaring.
Al enige tijd startte mijn S80 (2005 T6 exec G3) 'aarzelend'. Bij koude motor wilde hij pas de tweede keer aanslaan, soms pas de derde keer. Met warme motor iets beter, maar nog steeds niet goed.
Bij koude motor liep hij daarna nog wat aarzelend, bijna niet merkbaar, maar toch niet wat je van een T6 mag verachten. Na een paar minuten liep de motor echter steeds beter. Er waren geen meldingen op de BC. Het verbruik, hoewel bij een LPG-auto lastig vast te stellen, leek normaal Ik kan niet goed aangeven wanneer het nu precies begonnen is. Eenmaal warm ging de auto als de spreekwoordelijke brandweer.
Hij was wel toe aan een beurt. Daar weet ik het aan. Dus kreeg hij verse olie, verse bougies (origineel Volvo) en een schoon luchtfilter (origineel Volvo). Hierbij moest het gehele buizenstelsel van de turbo verwijderd en opnieuw gemonteerd worden. Ook werden de bobines visueel gecheckt. Alles OK. Bij deze gelegenheid heb ik tevens nieuwe vacuumslangen van de Flashlube gemonteerd. Deze willen wel eens lekken. Alle afdichtingen van inlaatbuizen ben ik nagelopen. Alles OK. Daarna de afdichtingen, ook van etm en spruitstuk nog eens met WD40 gecheckt. Alles in orde.
Deze operatie had helaas geen enkel effect.
Dan ga je lezen op de diverse fora. Ik las ergens iets over lekkende LPG-injectoren. Daarbij lekken de injectoren, wanneer de motor niet draait, langzaam gas dat terecht komt in het spruitstuk. Bij het starten krijgt de motor dit gas, maar ook benzine (G3 start immers op benzine) toegediend, waardoor hij ahw verzuipt en pas de tweede of de derde keer aanslaat. Daarop heb ik contact opgenomen met de firma (www.vogelsautogas.nl) die de installatie ongeveer een jaar geleden inbouwde. Zij meldden dat dit zelden voorkwam, maar dat ik zekerheidshalve zelf een testje kon uitvoeren: 's avonds druk van de LPG-toevoer afhalen door het LPG-filter even los te koppelen. En 's morgen weer monteren en dan starten...
Deze operatie had ook geen effect. Ik heb deze procedure nog een aantal keren herhaald, maar steeds met hetzelfde resultaat.
Daarop heb ik besloten het maar eens een tijdje op zijn beloop te laten. Misschien was de een of andere sensor bijna aan zijn einde, of zat er toch nog ergens een vacuumlekkage. Ik besloot te wachten tot het erger werd, of tot er (eindelijk) een melding kwam op de BC. Op het rijden zelf was immers niets aan te merken. Wel heb ik er nog een nieuwe accu in gezet. De oude liep snel leeg als bijvoorbeeld de radio enige tijd na het uitschakelen van de motor aan bleef staan. Maar ook een nieuwe accu verhielp het moeizaam starten niet.
Daarna volgden weken van beroerd starten, maar het werd niet erger en er verscheen ook geen melding op de BC. Wel ging op een gegeven moment het lampje van de tank branden. Het werd tijd om bij het pompstation langs te gaan. Dit heb ik nog een paar weken uitgesteld, gezien de auto toch amper benzine verbruikt; de huidige benzineprijzen zijn trouwens ook niet echt uitnodigend. Uiteindelijk toch maar getankt. Er ging bijna 70 liter in, dus het was hoog tijd.
Wat schetst onze verbazing: de volgende ochtend was het net alsof de auto beter startte. Nog niet helemaal zoals het moest zijn, maar toch was enige verbetering merkbaar. Zou het aan de benzine hebben gelegen? Daarop ben ik maar eens een stukje op benzine gaan rijden om zeker te weten dat pomp en leidingen 'schoongespoeld' waren met verse benzine. De volgende ochtend: meteen aanslaan! Het werd dus toch door de benzine veroorzaakt. In het voorjaar heb ik in Belgiƫ getankt (ons ben zuunig). Ik vermoed dat er toen benzine is getankt met een vervuiling. Of mss was het wel van die nieuwe E10 (hoewel een S80 daar gewoon op zou moeten kunnen rijden). Inmiddels ben ik een aantal dagen verder en de auto start nog steeds perfect. Het lag dus ws aan de benzine. Probleem opgelost. Vooralsnog eind goed, al goed...
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Aarzelend starten

 · 
Posted: 05.11.2011 - 21:19  ·  #2
Bizar !!!
edje
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJmuiden
Leeftijd: 53
Berichten: 261
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Aarzelend starten

 · 
Posted: 06.11.2011 - 10:28  ·  #3
Heeft de V70 -net als vele auto's - geen lagedrukpomp in de tank?
Weet van de 240 / 740 serie dat er in de tank een lagedrukopvoerpomp zit.
Deze pomp brengt het dan naar de hogedrukpomp en zo verder naar het injectiesysteem.
Wanneer de lagedrukpomp het niet meer doet,dan moet de hogedrukpomp alles zelf aanzuigen.
Met een volle tank merk je daar niets van ,maar met een (bijna) lege tank krijg je dan dat "doorstarten".
Zal even moeten googlen hoe het systeem bij de V70 in elkaar steekt.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Aarzelend starten

 · 
Posted: 06.11.2011 - 10:31  ·  #4
Quote door Steve

Bizar !!!


Inderdaad.
Als de tank bijna leeg is trek je ook het smeer uit de tank en ik kan me voorstellen dat dit niet echt bevordelijk werkt.
Kort gezegd, er moet dus behoorlijk wat benzine in de tank om fatsoenlijk te kunnen starten, tenzij edje gelijk heeft.
In iedergeval, mooi dat het probleem is opgelost.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Aarzelend starten

 · 
Posted: 06.11.2011 - 11:16  ·  #5
Ik tank al jaren in Belgie bij de goedkoopste pomp die er is. Euro95 1.42 en Euro98 1.50 euro op dit moment en nog nooit problemen gehad.
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Aarzelend starten

 · 
Posted: 06.11.2011 - 17:00  ·  #6
De startproblemen waren er al een aantal maanden; ook toen de tank nog half vol was. Het was dus niet iets van de laatste weken. Dan zou het idd aan de vervuiling onder in de tank kunnen hebben gelegen of aan de brandstofpomp, hoewel ik me amper kan voorstellen dat dan alleen het starten minder is. En ja Blastaway, dit was niet de eerste keer dat ik bij onze Zuiderburen tankte, ook ik heb nooit eerder problemen gehad. Ik wil met mijn stukje ook niet beweren dat Belgische benzine niet goed is, noch een discussie starten of er mogelijk toch een andere oorzaak was. Wel zal ik jullie onmiddellijk op de hoogte brengen, mocht het probleem weer de kop opsteken. Doel van het stukje is alleen dat als forumleden ooit soortgelijke problemen met hun Zweedse brik ervaren, ze ook de kwaliteit van de brandstof moeten checken.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Aarzelend starten

 · 
Posted: 06.11.2011 - 19:15  ·  #7
Misschien handig om te weten, wanneer is jouw brandstoffilter voor het laatst vervangen ?
Ik heb een S60 gehad met heel weinig ( < 100.000 km ) op de klok, maar welke toch geregeld startproblemen had.
Hier bleek het brandstoffilter de boosdoener.
Na vervanging van deze is het probleem nooit weer opgetreden.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Aarzelend starten

 · 
Posted: 06.11.2011 - 19:34  ·  #8
Om even terug te komen op "al het smeer onderin de tank" dat zit er ook in als je de tank vol of half vol hebt. Tijdens het rijden klotst de benzine in de tank en vermengt het smeer. Als je de auto stil zet dan bezinkt dat weer en heb je dan toch ook weer last met starten? Het lijkt me dat je het er echt allemaal op moet verbruiken om bij een volle tank er geen last meer van te hebben.

Mijn gevoel zegt me dat het hier inderdaad ging om vervuilde benzine, nu deze opgebruikt is en de tank is gevuld met een benzine die "schoner" is is het probleem inderdaad voorbij.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0