Abonnement op opties

 
 
 
 
 
Blondegod
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rottevalle
Berichten: 743
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Abonnement op opties

 · 
Posted: 13.08.2023 - 20:57  ·  #1
Nu keek ik vandaag even naar een paar weken oude radar aflevering en wat zie ik ; tegenwoordig moet je bij nieuwe auto's je abonneren op opties ??!!)

Dus wilt u stoelverwarming? Dat is dan 14,- per maand. Cruise control? 9,- per maand.

Nu ben ik nooit in de positie geweest om nieuwe auto's te kopen maar ik wist dit dus helemaal niet.

Ze hadden het over ; Mercedes, Audi, Toyota, etc. Het schijnt wel iets te zijn wat niet zomaar weggaat, het gaat straks allemaal met abonnementen.

Is dit bij Volvo ook al zo?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1688
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Abonnement op opties

 · 
Posted: 13.08.2023 - 21:27  ·  #2
Bij de meeste merken kun je die optie, net als vroeger ook kopen, kost wat meer, en dan hoef je niet iedere maand te betalen.
Het voordeel is dat die optie nu standard in alle auto's zitten en de tweede eigenaar nog kan kiezen om stoel verwarming in de auto te krijgen terwijl de eerste eigenaar dat niet wilde.
En het is een uitdaging voor hackers om die opties aan te zetten zonder te betalen :-)
Bij Tesla is dat al gelukt
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Abonnement op opties

 · 
Posted: 13.08.2023 - 23:31  ·  #3
In de VS zijn Ivm dit concept al rechtszaken aan het lopen. Uitgangspunt zou zijn dat de betreffende optie dus al in de auto zou zitten en er alsnog voor betaald zou moeten worden.


Mi is het eigenlijk vaak al zo geweest. Draad bomen in een auto hebben vaak alles al voorbereid, kwestie van paneel erin met die functie of software en het draait.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Abonnement op opties

 · 
Posted: 14.08.2023 - 22:28  ·  #4
Ik heb begrepen dat ze in Brussel al bezig zijn dit te verbieden, betalen voor een abo op opties zoals stoelverwarming.
Vanuit de fabrikant wel slim, je hoeft nog maar 1 kabelboom te maken, allemaal dezelfde stoelen, allemaal dezelfde modules, etc. Tegen het juiste bedrag (kopen) worden de opties unlocked.
Het lijkt me juist erg duur om allemaal verschillende kabelbomen etc te maken, de ene auto zus, de andere auto zo... maatwerk bijna. Je ziet sowieso dat verschillende modellen als steeds meer dezelfde onderdelen delen, dus alle auto's gelijk uitrusten en vervolgens met abonnementjes voor betalen... ongewenst, maar op zich best slim.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 295
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Abonnement op opties

 · 
Posted: 15.08.2023 - 12:19  ·  #5
Vlieg je net lekker op topsnelheid over de Duitse Autobahn krijg je de melding: Uw abonnement "rembekrachtiging" is verlopen, uw abonnement bij Dela is automatisch geactiveerd.

Alle gekkigheid op een stokje, als opties geactiveerd moeten worden ben ik benieuwd hoe de RDW dan omgaat met import. De hoogte van de bpm wordt toch oa gebaseerd op opties?
En hoe gaan dealers en handelaren hun auto's aanprijzen in de showroom? "Full-option bij x bedrag per maand, anders basismodel". Het betekent dan ook dat ondanks als je geen abonnement afneemt je met hetzelfde gewicht rond rijdt als iemand die alle abonnementen afneemt. Dan sla je die auto liever over bij de aankoop en ga je naar aan ander merk waar niet met abonnementen wordt gewerkt lijkt me.

Zo zouden ze het ook kunnen toepassen op het motorvermogen, hoe hoger je abonnement hoe meer pk's ze vrijgeven. Daar zou de belastingdienst dan weer een milieutax aan kunnen koppelen, meer vermogen meer uitstoot meer belasting...

Interessante materie dit.
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 55
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Abonnement op opties

 · 
Posted: 15.08.2023 - 12:45  ·  #6
Er zijn al verschillende merken die dit voeren.
De BPM vraag is inderdaaad wel een goede, wat las je een minimum koopt, dus minimaal BPM, en daarna alles vrijschakelt, moet je dan bijbetalen?

https://mrwheelson.nl/blog/ste…van-opties
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Abonnement op opties

 · 
Posted: 15.08.2023 - 13:18  ·  #7
ik denk dat er een verschil moet zijn tussen software en hardware. De meeste automerken voeren al jaren verschillende vermogens met dezelfde motor (BMW 318d, 320d, Volvo 2.4d, volvo d5, Volvo 2.4 n/a). Daar gaat het om de 'afstelling' van de motorsoftware (al is dit natuurlijk ook grijs gebied).
Waar ik het echt vreemd vindt worden is dat je zaken als stoelverwarming, verlichting e.d. kunt activeren. Daarvoor moet er namelijk een specifiek stuk hardware aanwezig zijn, in plaats van 'algemeen aanwezige' hardware. Het is dan raar en onwenselijk dat je een stoel en stuur met verwarming monteert (met de bijkomende meerkosten), en die dan vervolgens tegen betaling softwarematig beschikbaar maakt. Daar tussenin zit m.i. een flink grijs gebied; neem bijvoorbeeld de volvo SPA modellen; navigatie kun je via Volvo (of via Vdash) softwarematig activeren. Dat scherm zit er toch al in (inc. gps chip), ook bij de allerkaalste variant.
Enfin, tot op bepaalde hoogte is het dus al jaren lang normaal dat het eea is 'voorbereid' in een auto, en dat lijkt me tot op zekere hoogte ook wenselijk. Wat onwenselijk is dat de tendens is dat het verder gaat dan voorbereiding; opties worden daadwerkelijk ook geïnstalleerd en aangesloten, en enkel tegen betaling worden die opties dan ook geactiveerd.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 295
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Abonnement op opties

 · 
Posted: 15.08.2023 - 13:30  ·  #8
Hoe lang zal het duren voordat er een automerk met het YouTube systeem komt? Dat als je geen abonnement hebt dat je om de zoveel tijd reclame over je speakers krijgt.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Abonnement op opties

 · 
Posted: 15.08.2023 - 13:55  ·  #9
Quote door Maartjinski

Hoe lang zal het duren voordat er een automerk met het YouTube systeem komt? Dat als je geen abonnement hebt dat je om de zoveel tijd reclame over je speakers krijgt.


Dit is, in een andere vorm, toch al sinds de jaren 80 zo? Of je betaalt voor een cd/cassettebandje/spotify abonnement en krijgt geen reclame , of je luistert gratis radio of gratis spotify en hoort om de 3 nummers reclame...
Een variant hierop zou inderdaad zijn dat je reclame of aanbiedingen krijgt te horen/ zien op het infotainment scherm voor opties die je kunt aan of uitzetten in je auto. Het enige (belangerijke!) verschil is dat die reclame dan gepersonaliseerd is...

Wat betreft die opties; betalen (op abonementsbasis) voor bepaalde diensten (volvo on call, live traffic, e.d.) is iets anders dan het op periodieke basis betalen voor 'producten' (huren). begrijp me niet verkeerd, persoonlijk zou ik liever éénmalig iets aan willen schaffen in plaats van iets te huren (of er een lening op af te sluiten), en lijkt me deze trend zeer onwenselijk.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 295
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Abonnement op opties

 · 
Posted: 15.08.2023 - 14:05  ·  #10
Quote door hetschaap

Quote door Maartjinski

Hoe lang zal het duren voordat er een automerk met het YouTube systeem komt? Dat als je geen abonnement hebt dat je om de zoveel tijd reclame over je speakers krijgt.


Dit is, in een andere vorm, toch al sinds de jaren 80 zo? Of je betaalt voor een cd/cassettebandje/spotify abonnement en krijgt geen reclame , of je luistert gratis radio of gratis spotify en hoort om de 3 nummers reclame...
Een variant hierop zou inderdaad zijn dat je reclame of aanbiedingen krijgt te horen/ zien op het infotainment scherm voor opties die je kunt aan of uitzetten in je auto. Het enige (belangerijke!) verschil is dat die reclame dan gepersonaliseerd is...


Ja zeker, maar dan op opties.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Abonnement op opties

 · 
Posted: 15.08.2023 - 14:32  ·  #11
Kan me nog pioneer cd-spelers herinneren. Ik had een eenvoudig model, mijn huisgenoot van de zelfde serie een veel duurder model.
Gebruikte ik echter zijn AB , dan had ik al die opties opeens ook beschikbaar ..

Is ook met auto altijd op bepaalde vlakken al zo geweest, allemaal dezelfde kabelboom. Stekker lag er al. Op de sloop het paneeltje halen , erin prikken en het werkte.

Probleem is tegenwoordig dat je eerst een computer moet kraken om dat te doen.


Wat mij meer zorgen baart , is dat je destijds een product kocht, het werd jouw EIGENDOM.

Dat is tegenwoordig niet mee zo, je krijgt het gebruiksrecht en meer en meer heeft de fabrikant de mogelijkheid om naar eigen behoeven wijzigingen door te voeren , of Jij het niet leuk vind of niet .

Concreet voorbeeld was Tesla. Tijdens een natuur ramp vergrote Tesla de range van alle Tesla’s in dat gebied ongeacht of je daar bij aanschaf wel of niet voor betaald had.

Dat is mooi zou je zeggen, maar het kan dus ook de andere kant op.

Mijn bezwaar is meer en meer dat je geen eigendom meer koopt , maar gebruiksrecht, totdat de fabrikant heeft besloten dat het tijd word dat je iets nieuws gaat kopen en de boel dus downgrade…
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Abonnement op opties

 · 
Posted: 15.08.2023 - 16:07  ·  #12
Quote door MTE


...

Mijn bezwaar is meer en meer dat je geen eigendom meer koopt , maar gebruiksrecht, totdat de fabrikant heeft besloten dat het tijd word dat je iets nieuws gaat kopen en de boel dus downgrade…


Of je product werkt met een app en die producent gaat op de fles (VanMoof).
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Abonnement op opties

 · 
Posted: 15.08.2023 - 17:03  ·  #13
Quote door MTE

Dat is tegenwoordig niet mee zo, je krijgt het gebruiksrecht en meer en meer heeft de fabrikant de mogelijkheid om naar eigen behoeven wijzigingen door te voeren , of Jij het niet leuk vind of niet .


You'll own nothing and be happy..

(mij niet gezien)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0