ABS-blok kapot...?

Rempedaal trapt (te) diep in...

 
 
 
 
 
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

ABS-blok kapot...?

 · 
Posted: 15.04.2015 - 21:55  ·  #1
Hoi freaks,
Ik heb hiet een raar fenomeen zeg.
M'n schoonpa z'n S60 van eind 2001 heeft het probleem dat bij het remmen het rempedaal als het ware stilletjes "wegzakt" bij rustig remmen.
Eerste diagnose was dan ook: lucht in het remsysteem. Ik heb dan de zaak ontlucht met een speciale ontluchtingsmachine. Nee hoor, dat was het niet...:-(
Dan maar de hoofdremcilinder vervangen. Komt soms wel eens voor bij oudere auto's met veel km. Maar nee hoor, alweer mis.
Heb dan eens alle remklauwen afgekneld met een griptang (vise-grip)om elk van de 4 remklauwen afzonderlijk uit te sluiten en nog steeds dat irritante "sponzig" gevoel.
Uiteindelijk denk ik nu dat het de ABS-blok is die vanbinnen ergens "doortrapt" Ik weet dat dit bij de S/V40 van 1999-->2003 wel vaker voorkomt of voorkwam, maar bij de S60/V70/S80 normaal niet, aldus insiders.
Weet iemand hier raad mee???
Zo'n ABS blokje kost al wat meer en is ook wat meer tijdrovend om te monteren.
Graag eens jullie opinie.
Alvast veel dank!
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: ABS-blok kapot...?

 · 
Posted: 22.04.2015 - 20:34  ·  #2
Hoi allen,
Zo te zien is dit een HEEL zeldzaam fenomeen... Onvoorstelbaar veel reacties zeg!!! lol
Hierbij dus de oplossing:
Het was dus wel degelijk de ABS-blok. (hydraulisch gedeelte) dat stuk was.
Heb er eentje gaan halen op een afbraak en ja hoor... Nu is't ie weer prima.
Wat je wel moet doen is de rekeneenheid van de ABS overbouwen. Die is gekoppeld aan het netwerk v/d auto.
:yes:
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: ABS-blok kapot...?

 · 
Posted: 22.04.2015 - 20:37  ·  #3
wat een lol :lol: zo'n topic met jezelf, krijg je echt Remi gevoel van, dus vandaar mooi dat je het hebt weten te detecteren en op te lossen. :thumb: :yes:
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: ABS-blok kapot...?

 · 
Posted: 22.04.2015 - 21:12  ·  #4
is dat ontluchten een beetje te doen? of is het net als normaal ontluchten?
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: ABS-blok kapot...?

 · 
Posted: 22.04.2015 - 21:26  ·  #5
Ontluchten doe je best met een speciaal toestel. Je plaatst het op de vulopening van de hoofdremcilinder, er komt remvloeistof in onder druk. (ong. 1 bar) en dan draai je gewoon de ontluchtingsschroeven los, remklauw na remklauw. Wacht lang genoeg vooraleer je weer afsluit, want het duurt even vooraleer de lucht eruit komt. (-->de lucht zit helemaal vooraan tussen leidingen en ABS)
Op de klassieke manier zou ook gaan, maar daar zijn wel wat nadelen en ongemakken aan: Je moet telkens met 2 zijn, Het duurt lang en het is niet zo bevorderlijk voor je rempomp. (beginnen lekken of zelfs ook doorduwen)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: ABS-blok kapot...?

 · 
Posted: 22.04.2015 - 21:46  ·  #6
Ontluchten 'klassiek' gaat prima in je eentje als je een terugslagventiel in de slang vlak na de nippel plaatst. Maar zo'n pressure bleeder is wel fijner ja. Ook zelf te maken van een plantenspuit.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: ABS-blok kapot...?

 · 
Posted: 22.04.2015 - 23:28  ·  #7
Ikheb er 1 om de remvloeistof te verversen.
Het is een soort plantenspuit die ik aan de compressor koppel.
Dan draai ik de ontluchting los en zuig ahw de vloeistof door de leiding naar de opvanbak onder de soort plantenspuit.

Het enige wat je moet doen is zorgen dat de voorraad bak met vloeistof vol Blijft.

Heerlijk apparaat om in je uppie dit soort klusjes te doen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0