ABS Module gerepareerd

ABS Module gerepareerd

Pieter4all
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

ABS Module gerepareerd

· 
Posted: 07.05.2015 - 17:13  ·  #1
Goedemiddag heren (en dames?)

Na enige euforie na het openen van mijn ABS regelunit en het waarnemen van kapotte verbindingen toch enige misère na het solderen en monteren. Er blijft een ABS storing in het instrumentenpaneel. Ik heb de auto uitgelezen en er verschijnt een storing 0010 Wiel lv signaal ontbreekt. Bij uitlezen data blijkt inderdaad dat tijdens het rijden alle sensoren een snelheid geven behalve de linksvoor. Noormaal gesproken zou de garagehouder roepen: Eureka! nieuwe sensor er op en rijden! Maar gezien de eerdere topics op dit forum aangaande de abs lijkt mij dit een beetje kort door de bocht. Ik heb nog geen tijd gehad (geen brug vrij) om de sensor door te meten. Is er iemand die hier trouwens een goede tip voor heeft om te kunnen vaststellen of de sensor stuk is?

Alvast dank voor jullie hulp.

groet, Pieter
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: ABS Module gerepareerd

· 
Posted: 07.05.2015 - 18:36  ·  #2
Weet niet of je Vida hebt, maar als je een reset doet en stapvoets rijdt, zou de melding weg moeten blijven.
Zodra je een beetje snelheid maakt en de melding komt terug, dan is het inderdaad de sensor.
Pieter4all
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 07.05.2015 - 19:30  ·  #3
Hallo Hans,

Heb geen Vida, neem aan dat het een Volvo gerelateerd communicatiesysteem is.
Ik moet me behelpen met een snap-on maar ik krijg de code er niet uit. En stapvoets rijden met data uitlezen geeft aan dat lv niks doet. Andere sensoren geven juiste waardes. Weet je of je de sensor eenvoudig kunt doormeten?

Pieter
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 07.05.2015 - 19:37  ·  #4
Heb deze nog nooit doorgemeten.
Wel heb ik in het verleden een soortgelijke melding gehad.
Deze sensor heb ik destijds vervangen door een van de sloop.
Melding is nadien nooit meer teruggekomen.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.05.2016 - 11:29  ·  #5
Waar zit de ABS-sensor? Hoe ziet die er uit?

En hoe maak je die schoon?
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.05.2016 - 13:46  ·  #6
Lijkt mij dat je de sensor moet kunnen doormeten. Multimeter en een krik/assteun eronder en dan de stekker van de sensor afkoppelen. Dan het wiel een slinger geven en in de stekker meten. Lijkt mij dat ie dan een wisselend signaal moet geven. En de weerstand zal ook wel ergens te vinden zijn.

Dit gevonden op het grote volvoforum:

ik heb ondertussen ook al mijn remsensoren doorgemeten en volgens mij zijn deze allemaal in orde. Ergens had ik gelezen dat als je ze doormeet je een waarde tussen de 500 en 700 ohm moet hebben en dit heb ik op alle 4 de sensoren.

Bron:http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=767658
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 13.05.2016 - 19:44  ·  #7
heb er bij mijn Volvo nog geen last van gehad, maar ik denk (en hoop) dat de stekker van je wielsensor hoger en in je motorruimte hangt en niet in de wielkuip. (zoals bij Mazda)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 14.05.2016 - 19:06  ·  #8
Een wielsensor werkt op basis van magnetisme, de ring die er langs draait zorgt voor een wisselend magneetveld wat zich vertaalt in een soort blokgolf signaal. Dus doormeten heeft wel zin, maar zal alleen een draadbreuk laten weten.
Als er een abs melding komt en de cruise control doet het ook niet, dan verdenk ik de abs module zelf.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.05.2016 - 19:45  ·  #9
Quote door Pieter4all

Is er iemand die hier trouwens een goede tip voor heeft om te kunnen vaststellen of de sensor stuk is?

groet, Pieter

-eerst connector eens los halen en weer in elkaar zetten om te kijken of het misschien een slecht contact in de connector is. Blijft foutmelding terugkomen:
-Monteer de sensor van de rechterzijde even op de linker. Als de foutmelding LV weg is dan is de sensor defect.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 14.05.2016 - 21:42  ·  #10
er moeten weerstandswaarden bij stilstand alsmede wisselspanningswaarden bij met de hand draaien van de wielen gedocumenteerd zijn, zo niet vergelijk je links met rechts? (begin met de wisselspanningsmeting als er geen weerstandswaarde bekend is en je jaagt er met je meter een te hoge spanning door, brand je misschien een nog goede sensor door..)
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.05.2016 - 18:28  ·  #11
Vandaag alle ABS-sensoren schoongemaakt. Toch krijg ik de ABS-melding weer als ik rijd.
Als ik stil sta is er geen ABS melding, maar zodra ik ga rijden wel.
Moet ik soms nog de ABS-melding in Vida resetten?

(Voordat ik de ABS-sensoren schoongemaakt had, riep Vida alleen iets over de ABS-pomp. Niet over de ABS-sensoren)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.05.2016 - 19:17  ·  #12
Weet je zeker dat alle verbindingen goed zijn gesoldeerd? Het gaat om de hele rij waar de connector op komt. Met een loup is het goed te zien of de solderingen goed zijn of niet. Ik denk toch dat je het in die hoek moet zoeken.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.05.2016 - 19:20  ·  #13
De module heb ik nog niet bekeken. Ik heb vanwege een opmerking eerder in dit topic over de combinatie rijden en dan pas de ABS-melding, mij geconcentreerd op de sensoren.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.05.2016 - 20:48  ·  #14
Nu zie ik het, in het eerste bericht staat iets over gesoldeerde abs unit, maar dat ben jij dus niet....
Dan is de conclusie eigenlijk hetzelfde: solderingen in de abs unit zelf. Deze moeten dan opnieuw gesoldeerd worden en dan zul je van de meldingen af zijn.
Als je een beetje handig bent kun je dit zelf, maar er zijn ook diverse bedrijven die dit voor je doen. Alleen ben je dan wel €200 duurder uit.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.05.2016 - 18:08  ·  #15
Omdat ik het opzagen van de ABS-unit alleen wil doen als het echt nodig is, vandaag de cruisecontrol getest (in diverse 'draadjes' kom ik tegen dat een haperende ABS-unit gepaard zou gaan met uitvallen van de cruisecontrol.
Bij mij werkt de cruisecontrol echter prima. Dan rijst bij mij natuurlijk de vraag: kan het dan toch nog de ABS-unit zijn die defect is?

Selected quotes for multi-quoting:   0