ABS en naar links sturen

Geen module

Edwin
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

ABS en naar links sturen

· 
Posted: 26.01.2017 - 12:46  ·  #1
Hallo Allemaal,

Wie kan helpen ?
Mijn V70 uit 1998 heeft sinds enkele dagen dat er een oranje ABS lampje gaat branden op het dashbord. Soms gevolgd door rood lampje met uitroepteken in cirkel.
Remvloeistof is oke en staat bijna onder max. Dus ik dacht dat ik aan de beurt was voor revisie van de ABS-module. Maar kwam er achter dat er toch een patroon in zit. Na de auto uit gezet te hebben en weer gestart te hebben gaan de lampjes uit en als ik vrij ver naar links stuur en dan de rem aantik gaat het lampje weer aan. Auto uit en weer aan en na enkele seconden verdwijnt het lampje. Weer ver naar links en remmen geeft weer het lampje. Het lijkt dus iets mechanisch en minder electronisch.
Wie weet wat het zou kunnen zijn. ABS-ring stuk ?
Als ik gewoon rij en niet ver links stuur en niet op dat moment rem is er niks aan de hand.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet,

Edwin.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: ABS en naar links sturen

· 
Posted: 26.01.2017 - 13:08  ·  #2
Denk dat je moet kijken naar de draad die naar de sensor gaat. Als daar een draadbreuk in zit kun je dit soort dingen krijgen.
Edwin
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 26.01.2017 - 13:17  ·  #3
Oke, bedankt zullen we gaan doen.
We zullen beide kanten controleren maar zegt het nog iets dat het bij links sturen is ?
yes996
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 26.01.2017 - 13:58  ·  #4
Quote door Edwin

Hallo Allemaal,

Wie kan helpen ?
Mijn V70 uit 1998 heeft sinds enkele dagen dat er een oranje ABS lampje gaat branden op het dashbord. Soms gevolgd door rood lampje met uitroepteken in cirkel.
Remvloeistof is oke en staat bijna onder max. Dus ik dacht dat ik aan de beurt was voor revisie van de ABS-module. Maar kwam er achter dat er toch een patroon in zit. Na de auto uit gezet te hebben en weer gestart te hebben gaan de lampjes uit en als ik vrij ver naar links stuur en dan de rem aantik gaat het lampje weer aan. Auto uit en weer aan en na enkele seconden verdwijnt het lampje. Weer ver naar links en remmen geeft weer het lampje. Het lijkt dus iets mechanisch en minder electronisch.
Wie weet wat het zou kunnen zijn. ABS-ring stuk ?
Als ik gewoon rij en niet ver links stuur en niet op dat moment rem is er niks aan de hand.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet,

Edwin.

Als het de ABS module is dan ligt het meestal aan de soldeerpunten in de unit. Deze zijn als je een beetje handig bent zelf weer eenvoudig opnieuw te solderen. Je vindt daar genoeg over op het internet. Ook staan er op YouTube genoeg instructie filmpjes over hoe je het moet doen.
Scheelt weer een aardig bedrag.

Gr. Rene
Edwin
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 26.01.2017 - 14:55  ·  #5
Hallo Rene,

Dank voor je info. Klopt, ik had het al gezien en weet ondertussen hoe het moet.
Maar toch denk ik dat het iets anders is omdat het duidelijk "op te roepen" als ik naar links stuur en rem.
Maar als het toch ABS module is dan stuur ik hem naar Thuurbo.
Sabelhout
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 27.01.2017 - 08:01  ·  #6
Ik ga dit topic ff in de gaten houden, mijn V70n heeft hetzelfde probleem: bij volledig insturen naar links en remmen schiet hij in de ABS.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.01.2017 - 09:16  ·  #7
Kun je de storing ook opwekken tijdens stilstand?
Ik kreeg de storingsmelding destijds ook als ik door een kuil oid reed en de auto daar heftig op reageerde met in en uitveren. Toen dacht ik ook dat het lag aan de draden naar de sensoren, door de beweging van het in en uitveren.
Maar het bleek bij mij dus aan de solderingen te liggen in de abs module. Die opnieuw gesoldeerd en alweer 3 jaar probleemloos. Blijkbaar dat de schokbeweging tijdens het rijden op de solderingen uitwerkte.
yes996
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 27.01.2017 - 09:57  ·  #8
Quote door Waltersan

Kun je de storing ook opwekken tijdens stilstand?
Ik kreeg de storingsmelding destijds ook als ik door een kuil oid reed en de auto daar heftig op reageerde met in en uitveren. Toen dacht ik ook dat het lag aan de draden naar de sensoren, door de beweging van het in en uitveren.
Maar het bleek bij mij dus aan de solderingen te liggen in de abs module. Die opnieuw gesoldeerd en alweer 3 jaar probleemloos. Blijkbaar dat de schokbeweging tijdens het rijden op de solderingen uitwerkte.

+1
Edwin
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 27.01.2017 - 13:47  ·  #9
Ik merk dat het ook gebeurt als ik in stilstand helemaal naar links stuur. Dus ook zonder remmen en dus ook geen hobbelig wegdek.
Naar rechts sturen is geen probleem .
Ra ra wat zal het zijn ?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.01.2017 - 14:31  ·  #10
Welk lampje gaat er precies branden op je dashboard?
Zitten je asbouten goed vast? Als je as beweegt (goed mogelijk bij fikse draaiing = meer druk op de homokineet) kan je wellicht ook een fout ABS signaal krijgen.

Klinkt ook wel als een melding die door je stuurwielhoeksensor kan komen. Dan gaat je ABS lampje niet branden, maar wel het lampje van de antislipregeling (rechtsonder, klein geel driehoekje met autootje met slipspoor). De ABS heeft een eigen lampje (althans, in mijn MY07 V70).

De stuurwielhoeksensor doet een combinatie van 2 metingen (hier zal ik nog een topic over openen met foto's om eea duidelijk te maken):
1) Meet de draaiing van het stuur middels een plastic schijf met opstaande schotjes die bij draaiing van het stuur een bepaald licht-donker patroon creƫeren, dat gemeten wordt door een reeks optische sensortjes;
- maar omdat het stuur meerdere rondjes draait, is het patroon van die schotjes bij de 2e slag van het stuur weer hetzelfde -
2) Om te kunnen meten in welke slag het stuur zich bevindt, bevat de stuurwielhoeksensor ook een een lineaire sensor, wat een heel dun plaatje is met een diagonaal sleufje, wat over een schroefdraadje naar boven en beneden beweegt bij draaiing van het stuur. Door de positie van dat sleufje te meten (ook weer met optische sensortjes) weet de sensor hoeveel slagen het stuur gemaakt heeft en in welke richting.
Het kan dus zijn dat je stuurwielhoeksensor niet in de eerste slag in een stuip gaat, maar pas bij de 2e; dan ligt het aan die lineaire sensor.
Dus, als je (net als ik) bij een flinke uitslag van het stuur ineens een anti-slip melding en -lampje krijgt (ook terwijl je stilstaat en aan het stuur draait), dan kan het ook in de stuurwielhoeksensor zitten. Staat verder los van ABS, die blijft bij mijn auto wel gewoon werken ondanks dat de anti-slip regeling wordt afgeschakeld door een foutief stuurwielhoeksensor signaal.

Het makkelijkste zou zijn om de auto uit te laten lezen (evt bij een forumlid - zie het lijstje hier op het forum), dan weet je gauw waar de melding door wordt geproduceerd: ABS of SAS (Steering Angle Sensor)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.01.2017 - 15:07  ·  #11
En om de bedrading te checken kun je bij stilstand met het contact aan (evt draaiende motor, weet niet of dat uitmaakt) in de auto gaan zitten terwijl een ander aan de abs draad frommelt bij het wiel, als er dan een melding komt weet je dat het van de draad komt en. Aan welke kant.
Maar het verhaal van de abs ring en de positie tov de sensor die verandert bij een bocht vind ik ook een goede suggestie.
Edwin
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.02.2017 - 13:23  ·  #12
Hallo Allemaal,

Autp laten uitlezen en ABS-sensor rechtsvoor kapot.

Wie weet een mooi adresje waar ik een nieuwe kan bestellen voor mijn V70 Classic uit 1998 ?

Alvast bedankt.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 13.02.2017 - 17:37  ·  #13
Edwin
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.02.2017 - 18:12  ·  #14
Bedankt, ik heb ze beide een email gestuurd. Wordt vervolgd.
Ik wist niet dat er actieve en passieve en inductieve sensoren waren.
Ik begrijp dat ik een inductieve moet hebben .........
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 13.02.2017 - 18:28  ·  #15
eh volgens mij zijn de ABS sensoren passief doordat ze op inductie werken. en je kunt er gewoon een bestellen toch? <_<
ga je voor kloon of waarschijnlijk origineel dan neem je de Ate. persoonlijk zou ik wel een kloon aandurven. :yes:

Selected quotes for multi-quoting:   0