ABS oorzaak... Wie o wie kan mij helpen

Na jaren met het mooie lampje lijkt het me tijd het ABS probleem op te lossen voordat ik de gloeilamp van de melding moet vervangen....

 
 
 
 
 
marksawyer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 36
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

ABS oorzaak... Wie o wie kan mij helpen

 · 
Posted: 13.12.2022 - 13:27  ·  #1
Beste volvo rijders;

Bedankt voor het lange wachten, zou ik willen zeggen. een flinke tijd afwezig... maar toch weer terug. De v70 rijdt eigenlijk al weer twee jaar zonder veel problemen... reviseren heeft toch wel goed geholpen.
MAAR.... het ABS probleem is nu wel echt een heikel punt aan het worden. (ben er een paar jaar mee bezig geweest tussen de bedrijven door)
Stukje geschiedenis; de auto heeft sinds ik hem heb sinds 2015 een abs probleem. Ik ben door de jaren heen begonnen met een tweedehands module, rondom nieuwe sensoren en uiteindelijk begin dit jaar met een nieuwe Module geleverd door Erich Technical Support VOF (zojuist ook hem gevraagd om info). Ik had gedacht dat dit het probleem opgelost zou hebben maar dat is niet het geval.
Nu heb ik door een verhuizing naar Zweden en het kwijt raken van de volvo Vida Dice niet echt de tools en tijd in handen om zelf veel verder te graven dan de continuïteit door te meten en dat is goed, en de sensor links voor nogmaals te vervangen (3x scheepsrecht?). Wel is een werkende ABS daar verplicht dus zal ik wel aan de bak moeten...

Hoe dan ook... ik ben een beetje radeloos aan het worden... Ik heb eerlijk gezegd niet echt meer een idee hoe ik dit een beetje goed kan oplossen. Wie heeft er in de buurt van Ede/Amersfoort mogelijkheden? Wellicht kan iemand in de buurt helpen analyseren wat er loos is? Ik zou het heel graag opgelost zien zodat we veilig de weg weer op kunnen.

Alvast bedankt voor de hulp en/of het mee denken!

groeten Mark.

Trotse eigenaar van:
v70 2000 385.000
xc90 d6 330.000
xc90 t8 127.000
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: ABS oorzaak... Wie o wie kan mij helpen

 · 
Posted: 13.12.2022 - 17:13  ·  #2
Ik ga er van uit dat je weet dat veel problemen ontstaan in de elektronica van de ABS unit?
Printbreuken worden meestal goed opgelost door de unit opnieuw te solderen.

Dat is het meest voorkomende probleem dat ook bij mijn V70 uit 2000 de oorzaak was van storingen en het uitvallen van de CC.

Je hebt iemand nodig die logisch blijft nadenken. Veel monteurs verliezen het overzicht en gaan in het wilde weg dingen vervangen die niets met de storing te maken hebben.
Dan loopt de rekening op terwijl het probleem blijft.

Overleg met ETS lijkt me een goed begin.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: ABS oorzaak... Wie o wie kan mij helpen

 · 
Posted: 13.12.2022 - 17:54  ·  #3
Hoe is het met de tandkrans die om de aandrijfas zit? Deze willen nog wel eens splijten door corrosie…
marksawyer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 36
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: ABS oorzaak... Wie o wie kan mij helpen

 · 
Posted: 14.12.2022 - 09:59  ·  #4
Quote door Wakkerewilly

Ik ga er van uit dat je weet dat veel problemen ontstaan in de elektronica van de ABS unit?
Printbreuken worden meestal goed opgelost door de unit opnieuw te solderen.

Dat is het meest voorkomende probleem dat ook bij mijn V70 uit 2000 de oorzaak was van storingen en het uitvallen van de CC.

Je hebt iemand nodig die logisch blijft nadenken. Veel monteurs verliezen het overzicht en gaan in het wilde weg dingen vervangen die niets met de storing te maken hebben.
Dan loopt de rekening op terwijl het probleem blijft.

Overleg met ETS lijkt me een goed begin.


Ja dat weet ik inderdaad. Die unit is vervangen door ETS dus ik moet er ergens vanuit gaan dat die nu in orde is. gelukkig vervang ik het meeste zelf, los van de kosten voor de sensoren is de tijd mijn eigen investering dus dat scheelt.

ik lijk meer richting de tandkrans te moeten denken ja. Die heb ik al vervangen (paar jaar terug) maar wellicht is daar toch iets niet in de haak.....
marksawyer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 36
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: ABS oorzaak... Wie o wie kan mij helpen

 · 
Posted: 14.12.2022 - 10:04  ·  #5
Quote door 1-wiel

Hoe is het met de tandkrans die om de aandrijfas zit? Deze willen nog wel eens splijten door corrosie…


Die is denk ik niet op corrosie niet meer in orde... Ik heb gisteren tijdens de vrieskou de wielen eraf getrokken en nu vermoed ik dat de abs ring niet recht onder de sensor hangt. wellicht heb ik die te ver naar achteren geslagen? ik ben er tijdens de montage vanuit gegaan dat ik dat niet verkeerd kan doen...

Ik heb ondertussen vier nieuwe ringen besteld... maar zou wel graag weten of ik hem nu minder ver op de as moet slaan zodat hij rechter onder de sensor komt te hangen... iemand een idee hoe dit van invloed is op de meting op de ring? en hoe recht moet hij eronder zitten om stabiel signaal te geven?

alvast bedankt!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4103
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: ABS oorzaak... Wie o wie kan mij helpen

 · 
Posted: 14.12.2022 - 10:33  ·  #6
Ik denk dat de corrosie van de ring niet zoveel uitmaakt, zolang hij maar heel is en recht onder de sensor zit, het is een electromagnetische puls dus de afstand moet juist zijn, en continu (dus geen gebroken ring). Bij de nieuwe V70 is op de achteras geloof ik geintegreerd in de wielnaaf, maar of dat bij de jouwe ook zo is weet ik niet - maar best kijk je dus wel even of het bij alle 4 de wielen dezelfde is.
Draadbreuk komt ook nog wel eens voor aangezien de ABS-sensoren aan de wielophanging zit die beweegt, dus het is ook raadzaam om de zichtbare delen goed te inspecteren en evt door te meten, al is dat niet altijd eenvoudig.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: ABS oorzaak... Wie o wie kan mij helpen

 · 
Posted: 14.12.2022 - 12:32  ·  #7
Maar je kan met vida toch zien/meten welk wiel het probleem geeft?
Dat kan ik met mijn icarsoft kastje ook.

Inschakelen, rijden en kijken welke sensor afwijkende waardes geeft?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0