Accelereren niet soepel en af en toe een stotter

 
 
 
 
 
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 33
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Accelereren niet soepel en af en toe een stotter

 · 
Posted: 13.04.2023 - 08:00  ·  #1
Goeiemorgen,

Nog een vraag, wij hebben onze V70 2,5T (bouwjaar 2004 modeljaar 2005) laten tunen van 210pk naar 245pk en van 320nm naar 380nm, dit rijd fantastisch maar toch gaat het niet helemaal lekker...

Nu rond de 50 lijkt de auto een beetje zoekerig en dan met lijkt het een twijfel tussen veel gas of niet (beetje rare uitleg maar op papier lastig te verwoorden), rond de 130 a 140 resulteert een kleine aanraking van het gaspedaal in een niet prettige stotter.
Ook als we rustig optrekken dan trekt de auto redelijk vloeiend op, maar als je harder optrekt gaat het wat minder geleidelijk en niet vloeiend.

Wij hebben ondertussen vervangen:
Bougies
Regelklep turbo
Druksensor luchtinlaat
Luchtmassa meter

Maar helaas kan ik mijn vinger er niet op leggen, de auto geeft geen foutcodes (gerelateerd aan dit onderwerp)

Iemand enig idee??
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Accelereren niet soepel en af en toe een stotter

 · 
Posted: 13.04.2023 - 09:06  ·  #2
Zou terug gaan naar de tuner en originele software laten terug schrijven en dan kijken of het probleem er nog is.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Accelereren niet soepel en af en toe een stotter

 · 
Posted: 13.04.2023 - 11:08  ·  #3
Eens met Richard!
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 33
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Accelereren niet soepel en af en toe een stotter

 · 
Posted: 13.04.2023 - 15:59  ·  #4
Ja precies alleen dat is voor ons nogal een stuk rijden. Het zoekerige rond de 50 en de stotter bij 130 heeft zeker nooit gehad. En gevoelsmatig ging het optrekken ook soepeler (wel minder snel).

Het gekke is dat bij minder ver het gas intrappen het optrekken soepeler loopt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Accelereren niet soepel en af en toe een stotter

 · 
Posted: 13.04.2023 - 16:47  ·  #5
Dan zou ik het juist in de tune mapping zoeken, die is erop gericht om het vermogen te vergroten, dus die zal met name aanpassingen hebben gedaan in het motormanagement in het bovenste deel / tweede helft van de koppel- en vermogenskromme. Denk aan inspuittiming en -hoeveelheid... daar zit mogelijk toch iets mis.
Gebeurt het op de twee momenten rond hetzelfde toerental, maar in een verschillende versnelling? Ik gok van niet maar wellicht is het mogelijk. Ik ken de toerentallen van een benzine niet...
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 33
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Accelereren niet soepel en af en toe een stotter

 · 
Posted: 13.04.2023 - 16:58  ·  #6
Quote door Bolbo

Dan zou ik het juist in de tune mapping zoeken, die is erop gericht om het vermogen te vergroten, dus die zal met name aanpassingen hebben gedaan in het motormanagement in het bovenste deel / tweede helft van de koppel- en vermogenskromme. Denk aan inspuittiming en -hoeveelheid... daar zit mogelijk toch iets mis.
Gebeurt het op de twee momenten rond hetzelfde toerental, maar in een verschillende versnelling? Ik gok van niet maar wellicht is het mogelijk. Ik ken de toerentallen van een benzine niet...


Ja precies, ik heb contact gehad maar ik kreeg als reactie dat het niet echt met de tuning te maken kan hebben. Wel werd ik keurig doorgezet naar een garage (maar daar heb ik nog niet veel van vernomen)

Het toerental heb ik nooit op gelet eigenlijk. Wat zou het dan kunnen zijn?
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 387
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Accelereren niet soepel en af en toe een stotter

 · 
Posted: 13.04.2023 - 17:47  ·  #7
Er is maar 1 manier om erachter te komen of het te maken heeft met de tuning: en dat is de tuning terug draaien.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Accelereren niet soepel en af en toe een stotter

 · 
Posted: 13.04.2023 - 17:54  ·  #8
Quote door Maartenwk

Het toerental heb ik nooit op gelet eigenlijk. Wat zou het dan kunnen zijn?


Tja er gebeuren nogal veel dingen tegelijk (inspuiting, ontstekingsmoment, klepsluitingsmoment (vvt)), meting luchtmassa... dus dat kan ik ook niet zeggen, maar mocht het wel bij een bepaald toerental optreden dan kan je het makkelijker reproduceren en bijv. live uitlezen met vida of er ergens een element misloopt.
Dat is wellicht sowieso geen slecht idee: uitlezen met vida - op foutcodes maar ook live uitlezen tijdens rijden als je de fout kan reproduceren, dan kan je bepaalde factoren uitsluiten (bijv. meten brandstofdruk bij rustig optrekken = lineair, bij hard optrekken en stotteren = dipje, dan heb je de oorzaak wellicht te pakken) maar dat is ook maar gokwerk mijnerzijds.
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 33
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Accelereren niet soepel en af en toe een stotter

 · 
Posted: 13.04.2023 - 18:18  ·  #9
Quote door Bolbo

Quote door Maartenwk

Het toerental heb ik nooit op gelet eigenlijk. Wat zou het dan kunnen zijn?


Tja er gebeuren nogal veel dingen tegelijk (inspuiting, ontstekingsmoment, klepsluitingsmoment (vvt)), meting luchtmassa... dus dat kan ik ook niet zeggen, maar mocht het wel bij een bepaald toerental optreden dan kan je het makkelijker reproduceren en bijv. live uitlezen met vida of er ergens een element misloopt.
Dat is wellicht sowieso geen slecht idee: uitlezen met vida - op foutcodes maar ook live uitlezen tijdens rijden als je de fout kan reproduceren, dan kan je bepaalde factoren uitsluiten (bijv. meten brandstofdruk bij rustig optrekken = lineair, bij hard optrekken en stotteren = dipje, dan heb je de oorzaak wellicht te pakken) maar dat is ook maar gokwerk mijnerzijds.


Ja precies. Hij is uitgelezen en geeft geen bijzondere meldingen. Live uitlezen is nog een optie inderdaad.

Enig idee welke live data zinnig is om uit te lezen?

Ja het is zeker geen makkelijke maar wel een vervelende hahaha.
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 137
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Accelereren niet soepel en af en toe een stotter

 · 
Posted: 13.04.2023 - 18:30  ·  #10
Als ik de geluiden zo hoor zou ik toch de oude software terug laten schrijven. Als er nergens een fout in zit en de auto direct na het chippen dit is gaan vertonen zal het, ondanks de woorden van de tuner, zeer hoogstwaarschijnlijk toch aan zijn software liggen. Daarin ben ik ook geen tune-deskundige, maar dit klinkt toch vrij duidelijk.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Accelereren niet soepel en af en toe een stotter

 · 
Posted: 13.04.2023 - 18:36  ·  #11
Vergeet niet dat met meer vermogen de componenten iets zwaarder belast zullen worden wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. Bij mij kwam bijvoorbeeld een slechte bobine aan het licht na tuning (geen foutcode maar bij live uitlezen op de misfire counter zichtbaar). Ik zeg niet dat het niet in de software kan zitten, maar merk wel vaak dat na tuning onderdelen die al minder zijn ineens aan het licht komen.
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 33
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Accelereren niet soepel en af en toe een stotter

 · 
Posted: 13.04.2023 - 18:44  ·  #12
Quote door volvo355

Vergeet niet dat met meer vermogen de componenten iets zwaarder belast zullen worden wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. Bij mij kwam bijvoorbeeld een slechte bobine aan het licht na tuning (geen foutcode maar bij live uitlezen op de misfire counter zichtbaar). Ik zeg niet dat het niet in de software kan zitten, maar merk wel vaak dat na tuning onderdelen die al minder zijn ineens aan het licht komen.


Zeker de moeite waard even naar te kijken inderdaad. Welke data moet ik dan live uitlezen?

Hoe uiten zich dat bij jou?
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 33
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Accelereren niet soepel en af en toe een stotter

 · 
Posted: 13.04.2023 - 18:46  ·  #13
Quote door V70train

Als ik de geluiden zo hoor zou ik toch de oude software terug laten schrijven. Als er nergens een fout in zit en de auto direct na het chippen dit is gaan vertonen zal het, ondanks de woorden van de tuner, zeer hoogstwaarschijnlijk toch aan zijn software liggen. Daarin ben ik ook geen tune-deskundige, maar dit klinkt toch vrij duidelijk.


Als ik de oorzaak niet kan vinden zal dat inderdaad het geval zijn. Binnenkort hebben we een ritje Frankrijk dus ben benieuwd hoe het op lange afstand gaat.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Accelereren niet soepel en af en toe een stotter

 · 
Posted: 14.04.2023 - 08:57  ·  #14
Waarmee is de auto uitgelezen, met VIDA?
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 295
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Accelereren niet soepel en af en toe een stotter

 · 
Posted: 14.04.2023 - 11:27  ·  #15
Hoe fris zijn je benzinefilter, pomp en injectoren?
Klinkt voor mij alsof je het daar moet zoeken, bij een ontstekingsprobleem verwacht je een bijbehorende foutcode.
Heb je een stage 0 tuning gedaan of laten doen?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0