Accu, hoe zwaar ??

 
 
 
 
 
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 24.06.2012 - 22:11  ·  #16
Quote
Een zwaardere accu is geen probleem, als je het maar niet te gek maakt 85 AH tot 100AH moet kunnen.
11,6 volt onbelast is veel te weinig,een volle batterij moet 12,5 tot 13 volt hebben.
Een gel batterij is geen startbatterij, maar een traktiebatterij en kun je niet gebruiken in een auto, want die kun je niet opladen met een dynamo.


excuse me? kllinkklare onzin....

maar dat doet er niet toe, een gel accu is waarschijnlijk toch niet de oplossing voor je , gezien de hoge kosten
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 25.06.2012 - 02:17  ·  #17
Quote door gillerbee

Quote
Een zwaardere accu is geen probleem, als je het maar niet te gek maakt 85 AH tot 100AH moet kunnen.
11,6 volt onbelast is veel te weinig,een volle batterij moet 12,5 tot 13 volt hebben.
Een gel batterij is geen startbatterij, maar een traktiebatterij en kun je niet gebruiken in een auto, want die kun je niet opladen met een dynamo.


excuse me? kllinkklare onzin....

maar dat doet er niet toe, een gel accu is waarschijnlijk toch niet de oplossing voor je , gezien de hoge kosten


Ik ben niet technisch en heb geen idee of een gel accu oplaadbaar is of niet of wat zo'n ding meer kost dan een gewone accu. Gezien mijn auto 12 jaar auto is geloof ik dat een gewone accu van Varta of Bosch mijn auto gaat overleven 8-)
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 25.06.2012 - 07:27  ·  #18
Quote door Bert69
.... Gezien mijn auto 12 jaar auto is geloof ik dat een gewone accu van Varta of Bosch mijn auto gaat overleven 8-)

... en na 12 jaar 'auto' te zijn geweest zal hij hooguit veranderen in 'sloopauto' :devil:
Maar bij een Volvo kunnen er zo maar nog 12 jaar 'auto' bijkomen :D :devil: :love:
huskvarna
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Harderwijk
Leeftijd: 58
Berichten: 98
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 25.06.2012 - 18:15  ·  #19
Quote

QuoteEen zwaardere accu is geen probleem, als je het maar niet te gek maakt 85 AH tot 100AH moet kunnen.
11,6 volt onbelast is veel te weinig,een volle batterij moet 12,5 tot 13 volt hebben.
Een gel batterij is geen startbatterij, maar een traktiebatterij en kun je niet gebruiken in een auto, want die kun je niet opladen met een dynamo.

excuse me? kllinkklare onzin....


Probeer een gelbatterij maar eens op te laden met een normale lader, kun je em gelijk weggooien.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 25.06.2012 - 19:06  ·  #20
... dan gebruiken we toch gewoon een 'druppellader' daarvoor.
De mover van mijn caravan doet niet anders :love:
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 25.06.2012 - 19:49  ·  #21
ik heb een gel accu als enige accu in mijn auto, die zal ik dan maar snel weggooien dus.... ;-)

oja en voor de sceptici:

dit is van de optima site:

Quote
De oplaadcycli van een Optima accu zijn niet erg afwijkend van een traditionele accu. Gebruik altijd een lader met gestabiliseerde spanning, zoals de door ons verkochte Ctek laders. Bij plaatsing in een auto kunt u de accu opladen door de dynamo, mits deze een spanning afgeeft tussen 13,3 en 15,0 volt.


en nu hou ik er over op haha..
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 03.09.2012 - 21:58  ·  #22
Sinds vandaag ben ik er ook achter dat een te kleine 60Ah accu niet werkt... ook al levert deze 12,58V.
Volgens de boeken moet een V70-T5 een 70Ah accu hebben.

De te kleine accu wordt te ver ontladen en dat heeft als gevolg dat het stationair gaat varieren en dat er ABS/DSTC error meldingen komen (en ook weer weg gaan als je een lange afstand hebt gereden = accu weer maximaal vol)
Blijkbaar zijn er tijdens het rijden gewoon te veel stroomverbruikers (radio, lampen, airco, stoelverwarming, achterruit verwarming, etc)
zoveel zelfs dat de dynamo het bijladen misschien niet eens kan bijhouden. De accu wordt geleidelijk aan steeds verder leeg getrokken als er veel korte afstanden worden gereden. (= veel startmoter gebruiken en weinig km's rijden om bij te laden.)

In het geval van mijn auto is er nog een extra electrische belasting nl. het LPi-systeem. (drukpomp, afsluiters, injectoren, LPG-ECU, etc)
conclusie: Als de auto standaard al een 70Ah accu heeft(en hoort te hebben) is het misschien verstandig om in een LPG auto een iets zwaardere accu te plaatsen (85Ah)
Een andere optie is misschien om de daylight running lights softwarematig uit te laten schakelen. Dan heb je minder electrische verbruikers aan staan en dus minderbelasting van accu en dynamo.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 03.09.2012 - 23:29  ·  #23
Quote door TeeFive

Sinds vandaag ben ik er ook achter dat een te kleine 60Ah accu niet werkt... ook al levert deze 12,58V.
Volgens de boeken moet een V70-T5 een 70Ah accu hebben.

De te kleine accu wordt te ver ontladen en dat heeft als gevolg dat het stationair gaat varieren en dat er ABS/DSTC error meldingen komen (en ook weer weg gaan als je een lange afstand hebt gereden = accu weer maximaal vol)
Blijkbaar zijn er tijdens het rijden gewoon te veel stroomverbruikers (radio, lampen, airco, stoelverwarming, achterruit verwarming, etc)
zoveel zelfs dat de dynamo het bijladen misschien niet eens kan bijhouden. De accu wordt geleidelijk aan steeds verder leeg getrokken als er veel korte afstanden worden gereden. (= veel startmoter gebruiken en weinig km's rijden om bij te laden.)

In het geval van mijn auto is er nog een extra electrische belasting nl. het LPi-systeem. (drukpomp, afsluiters, injectoren, LPG-ECU, etc)
conclusie: Als de auto standaard al een 70Ah accu heeft(en hoort te hebben) is het misschien verstandig om in een LPG auto een iets zwaardere accu te plaatsen (85Ah)
Een andere optie is misschien om de daylight running lights softwarematig uit te laten schakelen. Dan heb je minder electrische verbruikers aan staan en dus minderbelasting van accu en dynamo.


Broodje aap.................. :devil: Dus jij rijd de hele dag op je accu... knap hoor.... En wat betreft de belasting van je dynamo... hoe kleiner de accu des te minder wordt je dynamo belast! ( je accu is dan sneller geladen en de dynamo hoeft dan alleen maar voor de rest van de auto te zorgen)

Het enige voordeel van een grotere accu is je start belasting, daarom worden er in de Diesels zwaarder accu's geplaatst ..
- Hogere compressie.
- De indirect ingespoten diesels moet voor-gloeien.
Ik wil niet zeggen dat een zwaardere accu niet goed is!! het enige is dat je moet oppassen niet roomser te worden dan de Paus... Wat bij accu's een belangrijke parameter is .., is de maximaal toegestane ontlaad stroom en deze kan per leverancier verschillen. Het verschil tussen b.v een 65Ah en een 70Ah is marginaal en zal in sommige gevallen in de prijs tot uitdrukking komen...
Als Volvo 70Ah aangeeft is dat een prima keuze respecteren zou ik zeggen... maar om er dan een van 85Ah of meer te plaatsen is klink klare onzin .. zeker gezien het prijs verschil. Maar goed iedereen is vrij om te kiezen en in zijn auto te zetten wat goed voor hem of haar is...
O-)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 04.09.2012 - 18:55  ·  #24
Quote door frans_v70

Quote door TeeFive

Sinds vandaag ben ik er ook achter dat een te kleine 60Ah accu niet werkt... ook al levert deze 12,58V.
Volgens de boeken moet een V70-T5 een 70Ah accu hebben.

De te kleine accu wordt te ver ontladen en dat heeft als gevolg dat het stationair gaat varieren en dat er ABS/DSTC error meldingen komen (en ook weer weg gaan als je een lange afstand hebt gereden = accu weer maximaal vol)
Blijkbaar zijn er tijdens het rijden gewoon te veel stroomverbruikers (radio, lampen, airco, stoelverwarming, achterruit verwarming, etc)
zoveel zelfs dat de dynamo het bijladen misschien niet eens kan bijhouden. De accu wordt geleidelijk aan steeds verder leeg getrokken als er veel korte afstanden worden gereden. (= veel startmoter gebruiken en weinig km's rijden om bij te laden.)

In het geval van mijn auto is er nog een extra electrische belasting nl. het LPi-systeem. (drukpomp, afsluiters, injectoren, LPG-ECU, etc)
conclusie: Als de auto standaard al een 70Ah accu heeft(en hoort te hebben) is het misschien verstandig om in een LPG auto een iets zwaardere accu te plaatsen (85Ah)
Een andere optie is misschien om de daylight running lights softwarematig uit te laten schakelen. Dan heb je minder electrische verbruikers aan staan en dus minderbelasting van accu en dynamo.


Broodje aap.................. :devil: Dus jij rijd de hele dag op je accu... knap hoor.... En wat betreft de belasting van je dynamo... hoe kleiner de accu des te minder wordt je dynamo belast! ( je accu is dan sneller geladen en de dynamo hoeft dan alleen maar voor de rest van de auto te zorgen)

Het enige voordeel van een grotere accu is je start belasting, daarom worden er in de Diesels zwaarder accu's geplaatst ..
- Hogere compressie.
- De indirect ingespoten diesels moet voor-gloeien.
Ik wil niet zeggen dat een zwaardere accu niet goed is!! het enige is dat je moet oppassen niet roomser te worden dan de Paus... Wat bij accu's een belangrijke parameter is .., is de maximaal toegestane ontlaad stroom en deze kan per leverancier verschillen. Het verschil tussen b.v een 65Ah en een 70Ah is marginaal en zal in sommige gevallen in de prijs tot uitdrukking komen...
Als Volvo 70Ah aangeeft is dat een prima keuze respecteren zou ik zeggen... maar om er dan een van 85Ah of meer te plaatsen is klink klare onzin .. zeker gezien het prijs verschil. Maar goed iedereen is vrij om te kiezen en in zijn auto te zetten wat goed voor hem of haar is...
O-)


Nou Frans,

Dat heb je goed verwoord !
Overigens ben ik het volledig met je eens. ;-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0