Accu, hoe zwaar ??

 
 
 
 
 
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 18.06.2012 - 01:51  ·  #1
Moet nog steeds een nieuwe accu aanschaffen. Op diverse site geeft men voor mijn motor/auto type een Ah 95 of 100 aan. Nu zit er nog een Volvo accu in met (even uit mijn hoofd 74 of 78 Ah).

Nu zit er best wel wat electronica op de auto, alarm, stoelverwarming, elektrische bediening stoelen en spiegels. Rij altijd met de airco aan, licht aan, cd-speler aan.

Is 74 of 78 Ah niet een beetje licht.......

Ik merk bij het stoplicht met richtingaanwijzer uit dat de dashboard verlicht verzwakt zodra de richting aanwijzer knipert of bij een nummer met een fikse basboom erin.

Nu kan ik het niet reeel beoordelen omdat de accu nog maar 11,6 V geeft.

Graag jullie visie.
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 18.06.2012 - 04:44  ·  #2
je kunt wel wat zwaarder gaan, maar niet onbeperkt, want dat kan je dynamo dan weer niet aan, ik vond de originele accus ook vrij zwak ten opzichte van de hoeveelheid verbruikers die er in zitten, maarja vanaf het moment dat de motor loopt, gebruik je de accu in principe niet, of weinig..
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 18.06.2012 - 08:57  ·  #3
... ik heb ook altijd zwaarder gereden, direct al na aflevering door de dealer onder garantie gedaan zelfs, dus .... ga je gang.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 18.06.2012 - 09:06  ·  #4
Quote door Bert69

Moet nog steeds een nieuwe accu aanschaffen. Op diverse site geeft men voor mijn motor/auto type een Ah 95 of 100 aan. Nu zit er nog een Volvo accu in met (even uit mijn hoofd 74 of 78 Ah).

Nu zit er best wel wat electronica op de auto, alarm, stoelverwarming, elektrische bediening stoelen en spiegels. Rij altijd met de airco aan, licht aan, cd-speler aan.

Is 74 of 78 Ah niet een beetje licht.......

Ik merk bij het stoplicht met richtingaanwijzer uit dat de dashboard verlicht verzwakt zodra de richting aanwijzer knipert of bij een nummer met een fikse basboom erin.

Nu kan ik het niet reeel beoordelen omdat de accu nog maar 11,6 V geeft.

Graag jullie visie.


Waar je naar moet kijken is de piekstroom .. deze is van belang bij het starten van je motor.. voor de rest is het een keuze.. in onze V70 zit nog steeds de af fabriek accu... 2001 en heb tot op heden geen problemen..
Bij mij zie de dash verlichting ook iets mee knipperen met de richting aanwijzer.. dit is meer het gevolg van te dunne bedrading naar je dash!!
Als je auto nu een 75 Amp/u accu heeft dan zou ik daar niet te moeilijk over doen. een 100Amp/u accu kost al snel 30...50 euro...meer! 't is even de vraag of daar echt op zit te wachten.
Die 11,6V is dat onbelast of met alle verlichting aan en bij stationair toeren...???

Frans....
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 18.06.2012 - 09:15  ·  #5
Quote door gillerbee

je kunt wel wat zwaarder gaan, maar niet onbeperkt, want dat kan je dynamo dan weer niet aan, ik vond de originele accus ook vrij zwak ten opzichte van de hoeveelheid verbruikers die er in zitten, maarja vanaf het moment dat de motor loopt, gebruik je de accu in principe niet, of weinig..


Ben ik niet met je eens... de laadstroom word bepaald door de regelaar.. en of je nu een accu hebt van 50 of 200Amp/u.. de laadstroom zal altijd worden beperkt door de regelaar!! Het voordeel van een b.v. 100Amp/u accu is dat je radio het langer volhoud en je verlichting langer blijft branden.. Ohhhhhhhhhhhhhh bijna vergeten... je kachel ventilator langer draait.. als je motor niet loopt.... Last but not least... je kan natuurlijk langer door blijven starten O-) bij extreme koude kan een iets grotere capaciteit je wat voordeel bieden ... persoonlijk vindt ik dat je nooit Roomser moet worden dan de Paus... 8-) de accu boeren verkopen liever een accu van 100Amp/u.. omdat daar een grotere winstmarge op zit!
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 18.06.2012 - 21:12  ·  #6
maar is het niet zo dat als de accu een te grote laadcapaciteit heeft, de dynamo de accu nooit helemaal vol krijgt en dus continu aan het laden is waardoor je de levensduur van je dynamo ook verkort?
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 18.06.2012 - 23:28  ·  #7
Quote door gillerbee

maar is het niet zo dat als de accu een te grote laadcapaciteit heeft, de dynamo de accu nooit helemaal vol krijgt en dus continu aan het laden is waardoor je de levensduur van je dynamo ook verkort?


Nee, de laadtijd zou langer kunnen zijn.. maar dat hangt af van hoever de accu ontladen is! Uiteindelijk zal die vol raken..ongeacht de grote van de accu... De levensduur van de dynamo wordt mede bepaald door de draaiuren... en het vermogen wat hij moet leveren... dit wordt niet alleen bepaald door de grote van de accu ...(de slijtage door de grote van de accu is verwaarloosbaar...!) daar zijn meerdere zaken bij betrokken, verlichting, stoelverwarming, ruitverwarming, AC noem er nog maar een paar op. Je accu is slechts een buffer... in worse case zou je zonder accu kunnen, echter met de huidige auto's is dat bijna niet meer mogelijk omdat deze gemonitord wordt door OBD.
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 19.06.2012 - 00:59  ·  #8
Quote door frans_v70

Die 11,6V is dat onbelast of met alle verlichting aan en bij stationair toeren...???

Frans....


Nee, 11,6 V is onbelast, ja, hoogte uit met de binnenverlichting aan omdat het portier open staat.

Wat ik wel merk is als ik een tijdje bij het stoplicht sta, het knipperen van de dashboard verlichting sterker wordt, trap ik even het gas in om toeren te maken dan is het gelijk weer even minder.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 19.06.2012 - 17:34  ·  #9
Quote door Bert69

Quote door frans_v70

Die 11,6V is dat onbelast of met alle verlichting aan en bij stationair toeren...???

Frans....


Nee, 11,6 V is onbelast, ja, hoogte uit met de binnenverlichting aan omdat het portier open staat.

Wat ik wel merk is als ik een tijdje bij het stoplicht sta, het knipperen van de dashboard verlichting sterker wordt, trap ik even het gas in om toeren te maken dan is het gelijk weer even minder.


Bert... zou even langs een garage rijden daar kunnen ze een accu tester op je batterijtje zetten... dan weet je gelijk of hij gaar is... 11,6V lijkt me wat aan de lage kant... Dan kunnen ze ook gelijk even checken of ge generator voldoend levert.

suc6

Frans
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 19.06.2012 - 21:34  ·  #10
Een gel accu zou ook nog interessant kunnen zijn.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 19.06.2012 - 21:38  ·  #11
Quote door Bigdog

Een gel accu zou ook nog interessant kunnen zijn.


Nee, gel accu's kunnen vaak de hoge piekstroom die je bij het starten hebt niet opbrengen.. Daarom moet je altijd bij de aanschaf even checken wat de piekontlading van je nieuwe accu is...

Frans
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 20.06.2012 - 00:29  ·  #12
Quote
Nee, gel accu's kunnen vaak de hoge piekstroom die je bij het starten hebt niet opbrengen


is niet helemaal waar, er zijn tegenwoordig aardig wat semitractie gel accus, die bij goede temperaturen met gemak een piekstroom van 750 tot 1000 ampere kunnen leveren, en daar kun je een kleine planeet mee opstarten ;-)
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 20.06.2012 - 01:49  ·  #13
Quote door frans_v70

Quote door Bert69

Quote door frans_v70

Die 11,6V is dat onbelast of met alle verlichting aan en bij stationair toeren...???

Frans....


Nee, 11,6 V is onbelast, ja, hoogte uit met de binnenverlichting aan omdat het portier open staat.

Wat ik wel merk is als ik een tijdje bij het stoplicht sta, het knipperen van de dashboard verlichting sterker wordt, trap ik even het gas in om toeren te maken dan is het gelijk weer even minder.


Bert... zou even langs een garage rijden daar kunnen ze een accu tester op je batterijtje zetten... dan weet je gelijk of hij gaar is... 11,6V lijkt me wat aan de lage kant... Dan kunnen ze ook gelijk even checken of ge generator voldoend levert.

suc6

Frans


Is al gebeurt, accu geeft 11,6V aan en de dynamo is nog wel goed. Wilde alleen weten of het verstandig zou zijn een slag zwaardere accu te nemen.

Weet niet wat een gel accu is maar hoeft voor mij niet, als de nieuwe net zolang meegaat als deze dan is de auto wel op want volgens mij zit de eerste originele accu er nog in.
huskvarna
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Harderwijk
Leeftijd: 58
Berichten: 98
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 23.06.2012 - 18:15  ·  #14
Een zwaardere accu is geen probleem, als je het maar niet te gek maakt 85 AH tot 100AH moet kunnen.
11,6 volt onbelast is veel te weinig,een volle batterij moet 12,5 tot 13 volt hebben.
Een gel batterij is geen startbatterij, maar een traktiebatterij en kun je niet gebruiken in een auto, want die kun je niet opladen met een dynamo.
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Accu, hoe zwaar ??

 · 
Posted: 24.06.2012 - 00:21  ·  #15
Quote door huskvarna

Een zwaardere accu is geen probleem, als je het maar niet te gek maakt 85 AH tot 100AH moet kunnen.
11,6 volt onbelast is veel te weinig,een volle batterij moet 12,5 tot 13 volt hebben.
Een gel batterij is geen startbatterij, maar een traktiebatterij en kun je niet gebruiken in een auto, want die kun je niet opladen met een dynamo.


Bedankt voor de info, dan ga ik voor iets in de buurt van de 85 Ah, hoger gaan is dan toch alleen maar onnodige extra kosten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0