Accu vragen.

 
 
 
 
 
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 459
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Accu vragen.

 · 
Posted: 13.11.2022 - 12:05  ·  #1
Omdat de dealer niet in staat was een wat zwaardere accu te bestellen voor mijn XC, en ook wel omdat ik 175 euro best wel veel vond, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en er een besteld die qua afmetingen in de XC past. Achterin, hoewel winparts in de tips het over de voorkant had. 104 euro voor een 77 Ah 780 ac.
Even gekeken of de handige buurman thuis was en: Het is gelukt, zonder zijn hulp.

Ik hoor je denken ja joh, geweldig, maar voor mij wel.

Het moeilijkste was de oude 100 Ah accu er uit te krijgen, die zat strak tegen de lpg tank. Was net twee jaar oud, maar na 10 minuten autoradio begonnen de meldingen, volgens torque zat ik dan op 10,3 volt of zo.

Maar nu de vraag; Toen ik de oude naar binnen bracht hoorde ik wat klotsen. Ik dacht dat er tegenwoordig gel werd gebruikt, zodat er geen gassen meer vrij zouden komen? Ik vond ook geen slangetje dat aan de accu gekoppeld moest worden, en al evenmin iets op de accu waar een slangetje op zou passen...

Bedankt voor het lezen en het antwoord!

JP
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 539
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Accu vragen.

 · 
Posted: 13.11.2022 - 12:23  ·  #2
Deze zit er bij mij in. Net iets grotere accu qua vermogen. Bosch S5010, 85Ah accu, 800A, 12V

Mogelijk kon er nog wel groter model in, maar dan moest de plastic kap aangepast worden

Niet alle accu's zijn gel accu's. Maar ze zijn volgens mij wel gesloten
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Accu vragen.

 · 
Posted: 13.11.2022 - 19:23  ·  #3
Inderdaad gesloten en ‘onderhoudsvrij’, maar wel gewoon vloeistof, een loodzuuraccu. Dus dat klotsen klopt wel. En niet alle accu’s hebben een aansluiting voor een slangetje.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Accu vragen.

 · 
Posted: 13.11.2022 - 19:36  ·  #4
Zijn niet gesloten en moet wel een slangetje op. Zie de dopjes aan de zijkant vd accu.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 459
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Dank voor de reacties.

 · 
Posted: 14.11.2022 - 09:07  ·  #5
De Varta zit inmiddels op z'n plek, dat is wat lastiger te bekijken, maar de andere staat in de schuur, ga ik als reserve accu gebruiken. Of zoiets, de vorige staat er ook nog, af en toe bijladen, maar gebruiken: Ho maar :)

Slangetje zelf heb ik ook niet op de bodem gezien, zal dus wel een keer "vergeten" zijn. Zit dat aan de linkerkant of bij de LPG tank, rechts?

Ik ben weer wat wijzer geworden, dank daarvoor!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0