accuspanning en engine light blijt aan

gvz
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 72
Subject:

accuspanning en engine light blijt aan

· 
Posted: Vandaag om 17:20  ·  #1
Dag beste mensen,

al een tijdje een hardnekkig elektroprobleempje.

betreft een v70 1999 classic, 2.5, 10v op G3 vialle.

als de auto langer dan 2 dagen stilgestaan heeft, en ik start, gaat het starten goed, maar na starten blijft engine light branden.
dan haal ik de min kabel van de accu even los 5 seconden ofzo, en dan komt engine light de rest van de dag, na meermalen starten,
ook niet meer terug.
heb de accuspanning meemaals gemeten, vóór het starten, na die 2 of 3 dagen stilstaan, en spanning was 12.3 volt of 12.2, niet echt ideaal
dus.
ook laadspanning [dynamo] gemeten bij lopende motor, na die stilstand dagen, en die is met dimlicht aan, 14.2 v, ga ik meer aanzetten, kachel, radio etc,
zakt de laadspanning naar 13.9-13.8 v ofzo, ik denk dus dat de dynamolaadspanning wel goed is.
na de autorit, van ca 40 km staat de accuspanning na half uur stilstaan op 12.7 v en blijft daar ook wel een uurtje.
ik vermoed dus een accu die niet zo effectief meer is.

omdat de accu al bijna 4 en 3/4 jaar oud was, heb ik maar een nieuwe accu gekocht en gemonteerd, accuspanning netjes 13 v ofzo.
ik heb ook zon accu /dynamo toestand metertje, die zegt accu " full,"" dynamo "" good"" , maar niet dynano "high " vreemd geneog.

volgennde keer weer met nieuwe accu na 3 dagen accuspanning gemeten, en ja hoor weer 12.4 v, metertje geeft "medium"lading aan,
toen ben ik gaan starten, alleen met dimlicht aan, en helaas , ook nu bleef enginelight branden, weer dezelfde truc met minkabel gedaan, en
weer rest van de rijdag/rit meermalen starten en uitzetten, gen engine light aan gebleven.

dus ben ik gaan denken aan de z.g. parasitic batterij draw, dus langzaam leeglopen na de rit over een periode van 2-3 dagen.
ik heb volgens de procedure gemeten en geeft slechts 20-25 milliamp parasitic draw, dat is heel weinig, en zou geen probleem moeten zijn.

wat zou de reden kunnen zijn dat mijn [ nieuwe accu ] niet FULL blijft na de lange rit , en dagen erna ?

ik weet het zo langzamerhand niet meer, of is de laadspanning van de dynamo toch te laag?, maar dan zou je een laadspanning fout krijgen toch?
gvz
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 72
Subject:

Re: accuspanning en engine light blijt aan

· 
Posted: Vandaag om 17:39  ·  #2
ik ga morgen nog maar eens uitlezen, nadat engine light weer aanblijft na de start.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

Re: accuspanning en engine light blijt aan

· 
Posted: Vandaag om 19:51  ·  #3
Uitlezen is zeker een goede, Vida zal je een richting geven.
Ik vermoed wel dat je laadspanning wat aan de lage kant is, want die hoort gewoon ruim boven de 14 volt te staan bij normaal gebruik.
Selected quotes for multi-quoting:   0