Achterbank kan niet meer neergeklapt worden

V70 2001

 
 
 
 
 
vrep
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kloosterzande
Homepage: michielmeijers.nl
Berichten: 12
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Achterbank kan niet meer neergeklapt worden

 · 
Posted: 07.05.2015 - 12:58  ·  #1
Hallo,

Ik heb vorige week een V70 (2001) gekocht en kom er nu achter dat de rechterachterbank niet neergeklapt kan worden omdat het slot niet opent met de schakelaar bovenop.

Ik heb het idee dat de schakelaar afgebroken is en het slot niet meer ontgrendelt. Iemand een idee hoe ik het slot op een andere manier open krijg zodat ik kan zien wat er precies loos is?

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=MhyvmVmoF90

Alvast bedankt!
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Achterbank kan niet meer neergeklapt worden

 · 
Posted: 07.05.2015 - 13:06  ·  #2
Twee mogelijkheden: aan de achterzijde de bekleding wegduwen als dat gaat en met een schroevedraaier het slot ontgrendelen of 2. Met een lange dunne schroevedraaier via de gordelopening de hefboom onder de knop naar achteren duwen.
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Achterbank kan niet meer neergeklapt worden

 · 
Posted: 07.05.2015 - 13:27  ·  #3
vrep
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kloosterzande
Homepage: michielmeijers.nl
Berichten: 12
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Achterbank kan niet meer neergeklapt worden

 · 
Posted: 07.05.2015 - 13:40  ·  #4
Thanks! Alhoewel ik een optie 3 heb gevonden: de bekleding kun je ook aan de voorkant opzij duwen. Je ziet dan een plastic zwarte pal die je naar achteren kunt duwen zodat hij van het slot komt.

Probleem gevonden: de schakelaar zou over die zwarte pal moeten pakken, helaas is de voorkant afgebroken en vandaar dat ie niet meer open kon. Het afgebroken stuk kon ik niet terug vinden. Even kijken of ik een oplossing vind om dat te repareren. Waar vind ik dit onderdeel anders? En hoe heet het?

En dan nog iets: er zit speling als de bankleuning in het slot is. Lijkt me niet normaal. Is dat te verhelpen?
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HengelooooĆ³ (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Achterbank kan niet meer neergeklapt worden

 · 
Posted: 07.05.2015 - 14:26  ·  #5
Als de bankleuning in het slot zit voel je altijd een heel klein beetje speling dat is vrij normaal.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Achterbank kan niet meer neergeklapt worden

 · 
Posted: 07.05.2015 - 16:36  ·  #6
Quote door vrep


Probleem gevonden: de schakelaar zou over die zwarte pal moeten pakken, helaas is de voorkant afgebroken en vandaar dat ie niet meer open kon. Het afgebroken stuk kon ik niet terug vinden. Even kijken of ik een oplossing vind om dat te repareren. Waar vind ik dit onderdeel anders? En hoe heet het?


Bij mij opgelost door onder de knop een gebogen stukje metaal te bevestigen dat over de pal heen zit, met een klein zelftappertje. Daarnaast een reserveoptie aangebracht: een lange tye-wrap om de pal heen en deze aan de achterkant in de kle0 van het bagagenet weggewerkt. In noodgevallen tlkan ik vanaf de achterzijde aan de tye-wrap trekken en ontgrendelt ie ook.

Knopje is denk ik niet los verkrijgbaar. Mogelijk op de sloop de hele assemblage v.d. kap inc. Knopje.
vrep
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kloosterzande
Homepage: michielmeijers.nl
Berichten: 12
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Achterbank kan niet meer neergeklapt worden

 · 
Posted: 10.05.2015 - 09:28  ·  #7
Dat is een goeie tip. Ga ik van de week mee aan de slag.

Voor de liefhebbers nog een foto van het binnenwerk.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
daan14
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wellington
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Achterbank kan niet meer neergeklapt worden

 · 
Posted: 06.06.2015 - 07:29  ·  #8
Dit probleem had ik ook toen we een tafel moesten inladen aan het eind van een doe het zelf cursus. Met een lange pin toen in het pikkedonker kwam ie opeens naar beneden zetten.

Tijd later de bank weer omhoog willen doen, blokkeert de riem. Blijkbaar zit er geen palletje meer in de riem zelf dus uiteindelijk na lezen hier de riem aan de onderkant losgedraaid. Toen kon ondertussen de bank ook niet meer dicht. Terug naar het forum en vanaf de zijkant de boel opengedraaid en toen kon ie weer makkelijk dicht.

Dank voor de tips!

Wel heb ik nog een vraag over de oplossing (naast de tye wrap), want die begreep ik niet helemaal. Bij mij is ook wat afgebroken maar wat weet ik niet precies. Geen restanten kunnen vinden ook alleen dat er al een keer iemand anders had geprobeerd hem met maken de beschadigingen ziende..
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2397
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Achterbank kan niet meer neergeklapt worden

 · 
Posted: 06.06.2015 - 15:52  ·  #9
Als ik de foto's bekijk is het een omslachtige constructie waardoor dit weer gevoelig is voor gebreken hieraan.

Eerder heb ik hier op het forum al gelezen van de problemen met afgebroken onderdelen van deze vergrendeling. Omdat ik merkte dat de bediening hiervan bij mijn V70 steeds moeizamer verliep heb ik deze onlangs ingespoten met Lubra Rapid, een vetloos smeermiddel voor (cilinder) sloten. Nu gaat de bediening een stuk soepeler en hoop hiermee dit probleem te voorkomen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0