Achterklep blijft niet openstaan

(auto buurman V70 2007)

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Achterklep blijft niet openstaan

· 
Posted: 14.12.2018 - 14:53  ·  #1
De achterklep van de V70 van onze buren blijft niet meer openstaan.
Al even gezocht in Vida. Maar ik kan niet ontdekken hoe ik nu bij die gasveren kan komen.
(er van uitgaande dat ie gasveren heeft).
Weet iemand dat?
Wybe
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

Re: Achterklep blijft niet openstaan

· 
Posted: 14.12.2018 - 15:02  ·  #2
Zie bijlage uit de haynes
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.12.2018 - 15:09  ·  #3
Bedankt Wybe,
Ik zal het eens nader bestuderen. Op de afbeeldingen zie ik geen gasveren staan. Lijkt wel of die er niet inzitten.
Wybe
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 14.12.2018 - 15:12  ·  #4
Zeker wel. Twee dikke korte.
Zie bijlage

Zitten aan beide zijkanten in het dak onder de trim
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.12.2018 - 15:32  ·  #5
Ik zie het. Dank!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.12.2018 - 16:54  ·  #6
Is niet moeilijk, maar je moet toch zowat alle achterbakbekleding eruit slopen als je er goed bij wilt komen. Installatie stelt niks voor, je kan de nieuwe gasveren er zo opklikken ALS JE DE GOEDE MAAT BESTELT. Ik had eerst de verkeerde (van Monroe), 1 of 2 mm te lang en die dingen krijg je echt niet ingedrukt (ik ben er met mijn volle gewicht ~80kg op gaan hangen en de nieuwe veerden niet 1 mm in). Tenzij je er een spanband omheen trekt of zo (met risico op wegschieten) plus dat er dan permanent spanning op de bevestigingspunten staat. Ik heb de Monroes teruggestuurd en Stabilus besteld, die pasten perfect. Daar is ergens een topic over hier op het forum. Op onderdelensites zie je doorgaans wel de lengte vermeld.

De gasveren zitten achter de bekleding die boven langs de achterramen loopt, en de punt zit vast aan de achterklep, achter het plastic rond de achterklepopening. Beide moeten er dus uit. Daarvoor moet ook de strip met het lampje eruit (schroef zit onder het lampje, en dan recht naar beneden trekken). Om de randbekleding vd achterklep eruit te trekken moet je weer de zijkanten vd achterbak eruitpakken, en om de zijkanten eruit te krijgen moet de bodem eruit. Dus een hoop uitbouwen maar dan stelt het op zich niks voor. Klep open zetten en even ondersteunen met een ladder of stok oid, want dat ding komt met een rotgang naar beneden als je er een gasveer tussenuit trekt (en jij ligt met je benen door die opening...)

Als je het blind wilt doen kan je wellicht de randbekleding van de achterklep laten zitten (met risico op schade als je je hand erachter drukt) maar de gasveren zaten bij mij geborgd met een rond veertje, dat krijg je er niet zomaar af denk ik zonder de bekleding te verwijderen. Het borgveertje is zeg maar driekwart cirkeltje met een recht stukje haaks aan een van de uiteinden. Het rechte stukje wordt door twee minieme gaatjes in de kop van de gasveer gestoken, en het (driekwart) rondje klik je dan om de 'nek' van de gasveer. Zonder borging zullen ze ook wel vast blijven zitten maar ik heb ze toch maar netjes weer gemonteerd. Zit ook weer voor vele jaren goed dan.

Ook nog een detail is dat de hemelbekleding met een soort dobbelsteentje schuimplastic naar beneden wordt gedrukt. Dat dobbelsteentje valt er wel ergens uit als je bezig bent. Dat wordt tussen de hemelbekleding en de bevestiging van de gasveer gedrukt als ik het me goed herinner, maar dat kan je wel zien aan de afdruk in het schuim. Als je dat weglaat sluit de bekleding niet goed aan op het plastic daarna.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.12.2018 - 16:57  ·  #7
Als laatste, bij mij kwamen de klemmetjes van de bekleding van de achterbakopening echt moeilijk los, daar moest ik zo hard aan trekken dat ik vreesde voor het plastic. Kwam uiteindelijk ook niet helemáál ongeschonden los bij mij. Ik heb de ijzeren klemmetjes, die in gaatjes in de metalen carrosserie vallen, bij terugzetten ingevet, zodat ze een eventuele volgende keer wat makkelijker loskomen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 14.12.2018 - 18:03  ·  #8
Inderdaad stabilus nemen. Daarna weet je niet wat je meemaakt: gasveren die de klep echt weer open laten zwiepen :)
Met dit koude weer zou ik kiezen voor montage na een lange rit; dan is het kunststof niet zo koud en gaan de plastic clips beter uit hun houdertje!
BBS
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 16.12.2018 - 19:04  ·  #9
En denk aan je gebit als je daarna voor de eerste keer de achterklep open doet.
Ik heb ze van mijn wagen (classic) ook vervangen en de klep komt echt met een rotgang omhoog om op het laatste stukje netjes af te remmen :happy:
joelvwestrenen
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 29
Homepage: exposurelighting.n…
Subject:

· 
Posted: 25.12.2018 - 03:12  ·  #10
Quote door BBS

En denk aan je gebit als je daarna voor de eerste keer de achterklep open doet.
Ik heb ze van mijn wagen (classic) ook vervangen en de klep komt echt met een rotgang omhoog om op het laatste stukje netjes af te remmen :happy:

naja ik heb dus van Estate Service Gasveren besteld, hij gaat inderdaad met een rotgang naar boven maar dat blijft die dus ook doen? lijkt mij niet te horen.... lijkt me op het einde netjes af te remmen en rustig tegen zijn eindstop te gaan? of verbeeld ik me dit?

voor intresse het zijn deze gasveren

Gasveer Estate Service
ravado
Subject:

· 
Posted: 25.12.2018 - 09:39  ·  #11
Volgens mij is het bij nieuwe dempers logisch dat ie weer stevig open gaat tot einde aanslag. Dat laatste stukje langzaam heeft met slijtage te maken. Daar is de kracht het grootst op de demper.
latten
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 25.12.2018 - 10:04  ·  #12
Niet helemaal: je hebt volgens mij dempers die het einde altijd "dempen", om doorslaan te voorkomen, en dempers die dit niet doen. Heb nu ook nieuwe gemonteerd die dit niet doen, slaan flink door.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 25.12.2018 - 10:25  ·  #13
Quote door ravado

Volgens mij is het bij nieuwe dempers logisch dat ie weer stevig open gaat tot einde aanslag. Dat laatste stukje langzaam heeft met slijtage te maken. Daar is de kracht het grootst op de demper.

Mijn klep gaat ook vrij hard open.
Ik heb altijd gedacht dat de dempers niet werkten, of niet goed werkten.
BBS
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 25.12.2018 - 10:41  ·  #14
Quote door ravado

Nee is niet zo. Die huismerk dingen remmen niet af en komen echt met een rotgang omhoog tot aan de aanslag.

De enige gasveren die wel afremmen is OEM Volvo, van het merk Stabilus. Wel wat duurder maar die remmen wel het laatste stukje af. En die komen ook niet met een rotgang omhoog. Ik trek de klep een klein eindje open en de gasveren doen de rest.
Ik wil alleen nog maar Stabilus gasveren aan de klep hebben, alle andere meuk laat maar lekker liggen.

Dat T-shirt heb ik al en bijna 2 nieuwe voortanden.........
joelvwestrenen
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 29
Homepage: exposurelighting.n…
Subject:

· 
Posted: 25.12.2018 - 11:40  ·  #15
Quote door BBS

Quote door ravado

Nee is niet zo. Die huismerk dingen remmen niet af en komen echt met een rotgang omhoog tot aan de aanslag.

De enige gasveren die wel afremmen is OEM Volvo, van het merk Stabilus. Wel wat duurder maar die remmen wel het laatste stukje af. En die komen ook niet met een rotgang omhoog. Ik trek de klep een klein eindje open en de gasveren doen de rest.
Ik wil alleen nog maar Stabilus gasveren aan de klep hebben, alle andere meuk laat maar lekker liggen.

Dat T-shirt heb ik al en bijna 2 nieuwe voortanden.........

Dan ga ik die Stabilus gasveren ook maar eens bestellen... Heeft u misschien een goed adresje?

Want dit voelt niet goed aan voor de achterklep het is dat ik het weet maar rij vaak met collegas en die laten de klep gewoon gaan en klapt dan met mach 10 tegen zijn eindstop aan "Auch!"

Selected quotes for multi-quoting:   0