Achterklep opent alleen met knop op sleutel

...dus alleen met losse 'achterklep ontgrendelen' knopje

LandRoverTeun
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Achterklep opent alleen met knop op sleutel

· 
Posted: 27.06.2017 - 16:47  ·  #1
Hallo allen,

Ik heb een vraag omtrent het openen van de achterklep van mijn S60.
Deze is namelijk alleen te openen met het losse 'achterklep openen knopje' op de sleutel:

Het handvat in de achterklep werkt niet. Het 'unlock' knopje op de sleutel werkt ook niet.
Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Nou heb ik al enigszins wat proberen te zoeken online, zo ook op dit forum. Er blijken nogal wat bekende issues te zijn met het openen van de achterklep van S60/V70. Veroorzaakt door een kapot relais, zekering, kabelbreuk, etc.
Dit lijkt bij mij echter niet het geval?? Aangezien het openen met het 'achterklep openen knopje' wel werkt.

Ik heb gekeken in de handleiding van de auto, maar kan ook geen zekering vinden voor de achterklep...

Anyhow, iemand die hier bij kan helpen?

Mvg,

Teun
Jelmer
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Achterklep opent alleen met knop op sleutel

· 
Posted: 27.06.2017 - 22:06  ·  #2
Ik verwacht een mechanisch defect in het handvat.
MijnS60
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 35
Subject:

· 
Posted: 27.06.2017 - 23:16  ·  #3
Ik heb destijds exact het zelfde probleem gehad, wel met de sleutel niet met de hand. Dit was een kabelbreuk bij het scharnier.
Verder werkte alle verlichting (kentekenplaat) ook naar behoren.

Kabel is makkelijk te vervangen en de kosten waren dacht ik nog geen €60,-
LandRoverTeun
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.06.2017 - 13:21  ·  #4
Bedankt voor de tips!

@ MijnS60: Ik heb een sterk vermoeden dat het inderdaad om een kabelbreuk zou kunnen gaan. Hoe kom je bij de kabelboom in het geval van een S60? Is het ook wijsheid deze eerst te meten met een multimeter in plaats van deze gelijk te vervangen?

@ Jelmer: Indien dit zo is, zou het dan niet raar zijn dat de klep wel met het ene knopje op de sleutel te openen is, maar niet met de ander? Ik zou een mechanisch defect in het handvat logischer vinden als beide opties op de sleutel wel werkten, maar openen met het handvat zelf niet. Of sla ik dan de plank volledig mis?

Ik heb trouwens ook ontdekt dat er wel degelijk een zekering is voor de achterklep.

Deze heb ik hier vandaan Volvo Wiring Diagrams
Wel apart dat ik op die website dan weer de '2005' versie moet hebben, terwijl het bouwjaar van mijn auto toch echt 2004 is!
In de NL handleiding van de auto wordt zekering 28 alleen omschreven als 'Centrale vergrendeling (PLC)'. Ik citeer uit bovenstaande bron:
F28:
3/76 Left-hand rear door lock unit
3/77 Right-hand rear door lock unit
3/78 Trunk lid lock unit
6/37 Lock motor, fuel filler flap

En laat het bij mij nou ook het geval zijn dat mijn tankklep niet meer wil sluiten...
Long story short: ik denk dat ik vanavond zeker even fuse 28 ga checken!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.06.2017 - 13:26  ·  #5
Quote door LandRoverTeun

Wel apart dat ik op die website dan weer de '2005' versie moet hebben, terwijl het bouwjaar van mijn auto toch echt 2004 is!

Dat hangt van de bouwmaand van je auto af. Volvo wisselt modeljaar in de zomer, dus alle auto's gebouwd vanaf zomer 2004 tellen als modeljaar 2005 (en zullen ook die kenmerken hebben). Het modeljaar kun je zien aan een cijfer in het VIN (Vehicle Identification Number) van je auto. Het 10e cijfer geeft je modeljaar aan.

Zo ook mijn V70, die is in sept. 2006 op kenteken gezet in Spanje (dus al even daarvoor gebouwd) en is duidelijk een facelift modeljaar 2007 (in dit geval heel duidelijk door andere bumper, spiegels met lampjes etc)
LandRoverTeun
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.06.2017 - 13:37  ·  #6
Quote door Bolbo

Quote door LandRoverTeun

Dat hangt van de bouwmaand van je auto af. Volvo wisselt modeljaar in de zomer, dus alle auto's gebouwd vanaf zomer 2004 tellen als modeljaar 2005 (en zullen ook die kenmerken hebben). Het modeljaar kun je zien aan een cijfer in het VIN (Vehicle Identification Number) van je auto. Het 10e cijfer geeft je modeljaar aan.

Zo ook mijn V70, die is in sept. 2006 op kenteken gezet in Spanje (dus al even daarvoor gebouwd) en is duidelijk een facelift modeljaar 2007 (in dit geval heel duidelijk door andere bumper, spiegels met lampjes etc)

Ah, dat verklaar het, bedankt. Mijn auto:
Eerste afgifte Nederland: 01-12-2005
Eerste toelating: 29-11-2004

De auto is in NL gekocht, heeft toen ongeveer een jaartje in Italië gereden en is daarna weer in NL op kenteken gezet.
LandRoverTeun
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.06.2017 - 16:41  ·  #7
Zekering is in orde.

Kabel van tankklep motor bleek niet aangesloten, die werkt dus nu weer. Vraag me af waarom dit gedaan is?

Selected quotes for multi-quoting:   0