Achterklep van slot halen reageerd anders per handeling

3 manieren om te openen iedre met zijn eigen gedrag

 
 
 
 
 
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 55
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Achterklep van slot halen reageerd anders per handeling

 · 
Posted: 10.08.2023 - 15:20  ·  #1
In de hoop dat iemand hier het goede antwoord heeft.

Om de achterklep van slot te halen en te openen heb ik 3 manieren

1 - de knop op de afstandbediening (bij mij de personal car communicator).
2 - de greep achter in de klep.
3 - de knop voor op het dashboard.

Iedere knop heeft zijn eigen gedrag.
1 - de AB werkt eigenlijk altijd probleem loos, en kan dankzij de CFE+ ook sluiten via de AB (geen probleem)
2 - na inknijpen van de greep gaat SOMS het slot niet goed los, daardoor opent de klep een centimeter en blijft dan hangen (7 van de 10 keer gaat het echter normaal)
3 - na indrukken van de knop gaat ZELDEN het slot goed los, daardoor opent de klep een centimeter en blijft dan hangen. (1 op de 25 keer normaal)

Omdat het via de AB wel werkt lijkt me dat het slot zelf goed moet zijn.
Alle knoppen bedienen wel want de klep reageerd, echter het slot krijg gaat niet open.

Ik denk dan ook dat het een software issue moet zijn.

Is er een software update geweest die dit oplost?

En hoe kan ik zien welke software mijn auto heeft om dat te controleren.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Achterklep van slot halen reageerd anders per handeling

 · 
Posted: 10.08.2023 - 18:24  ·  #2
Ik denk dat je de poppers even moet bijstellen of vernieuwen, hier is een mooie YouTube video over van VolvoSweden, zoek maar even op VolvoSweden Tail Gate en dan vind je het wel. Hij vervangt daar ook de gasveren, dat bedoel ik niet, maar ook de rubber stops in de rand van de achterklep, en die zorgen ervoor dat de eerste 'pop' die de klep maakt net ferm genoeg is om de klep te laten openen.
Daarnaast kan je ook een probleem hebben met de microswitch in de greep, dat is bij mij zo. Die begon eerst ook af en toe te werken, daarna meestal niet, en nu helemaal niet meer. Dus open ik nu mijn klep handmatig met de greep (want de motor springt bij mij dan ook niet aan), maar mijn klep werkt nog wel prima met de knop in het dashboard en de afstandsbediening (met 'nieuwe' gasveren van een paar jaar oud en afgestelde rubber doppen).
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 55
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Achterklep van slot halen reageerd anders per handeling

 · 
Posted: 11.08.2023 - 09:54  ·  #3
Bolbo dank voor je tip.

Dit is het helaas niet, ook omdat het via de AB wel altijd goed gaat lijk het me onwaarschijnlijk dat het iets mechanisch is bij de achterklep.

Ook de gasveren heb ik al eens vervangen, dit omdat de klep inderdaad een beetje terug zakte na openen, maar dat is nu oko goed.

Het opvallende is dat het verschil tussen de 3 manieren, en dat er 1 altijd werkt en 2 andere niet.
Vandaar dat ik denk aan een software achtig iets.
Volvofiel2
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 123
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Achterklep van slot halen reageerd anders per handeling

 · 
Posted: 11.08.2023 - 10:06  ·  #4
Ik heb bij mijn V90 gemerkt dat je de greep net iets langer moet indrukken dan je intuïtief zou doen. Als ik de greep kort indruk dan opent de klep ook maar een paar cm. Misschien dat dit bij jouw XC ook werkt?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Achterklep van slot halen reageerd anders per handeling

 · 
Posted: 11.08.2023 - 11:13  ·  #5
TS, Je hebt Vida is te lezen in je handtekening. Het kan zijn dat je door al dat handmatige trekken aan de klep een storingscode hebt opgeslagen die de algemene werking van de klep hindert.

Kijk daar eens naar, je kan de klep ook opnieuw inleren.

Echter is mijn ervaring ook dat heel af en toe de klep niet doet wat ik zou verlangen, vooral met zonnig weer en hoge temp in de auto.
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 55
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Achterklep van slot halen reageerd anders per handeling

 · 
Posted: 11.08.2023 - 12:50  ·  #6
@Volvofiel2: ik heb daar nog niet op gelet inderdaad bij de achterklep, maar dat ga ik zeker eens proberen, daar zit wel een logische gedachte achter inderdaad. Echter bij het knopje voor op het dashboard zou dit niets moeten uitmaken, dan regelt de XC het zelf.

@Martijn: Ik wist niet dat ook de achterklep ingeleerd kan worden. Heb je zo een idee op welke plek in Vida ik dan moet zijn. Er komen trouwens geen foutmeldingen van de achterklep in Vida.

Thanks voor het meedenken ;-)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Achterklep van slot halen reageerd anders per handeling

 · 
Posted: 11.08.2023 - 15:10  ·  #7
Je zou eens kunnen proberen om de accu minimaal 10 minuten af te koppelen, zien of dat een verschil maakt. Wellicht wordt er iets gereset. Ik ben mij niet bewust van een achterklepmodule ofzo waar je met VIDA iets zou kunnen doen, maar zo'n beetje is individueel aan te sturen met vida dus er zal vast wel iets aan te knoeien zijn. Als ik het me goed herinner kan je inderdaad iets van de stophoogte o.i.d. instellen voor als je een lage garage hebt bijvoorbeeld.
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 55
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Achterklep van slot halen reageerd anders per handeling

 · 
Posted: 12.08.2023 - 22:11  ·  #8
@bolbo

Dank voor het meedenken.

Dit is helaas ook geen oplossing, de accu is al meerdere keren los geweest.
Vooral met het zoeken naar een andere storing waar eigenlijk alles uitviel en Vida zelfs geen verbinding met kon krijgen...
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 493
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Achterklep van slot halen reageerd anders per handeling

 · 
Posted: 13.08.2023 - 17:43  ·  #9
Hallo Motorfietsenmaker

Als de greep in de achterklep niet goed in de beginstand staat (greep goed terug drukken).

De as waar de greep on draait is vaak verroest. (blijft dan hangen waar door een elektrischer voorwaarde niet aanwezig is).

Groeten BUM
 
Selected quotes for multi-quoting:   0