Hallo
Ik heb enkele draadjes gevonden over warmlopende achterremmen, maar geen lijkt overeen te komen met "mijn" probleem.
Bij mij loopt de rem LA heel af en toe warm. Voor als nog geen oorzaak gevonden. Geen correlatie met mijn rijgedrag opgemerkt. Een eerdere poging tot reparatie leek succesvol. Na een paar maand echter toch weer een hete LA rem....
Februari:
Tijdens een stop langs de Autobahn bij uitstappen direct ernstige schroeilucht, duidelijk stralingswarmte bij LA wiel voelbaar. Rem zeer heet, durfde schijf niet aan te raken. Velg erg warm.
Ik had hard gereden, maar niet vlak voor de stop hard en/of veel geremd. De overige remmen waren dan ook op zijn hoogst lauw. Bij eerdere stops en eerder op heenweg niets opgemerkt.
Na de stop met gematigde snelheid door naar huis. Besloten door te rijden omdat ik in de voorafgaande periode een paar keer 's morgens bij aankomst op werk (half uur, waarvan 15-20 min snelweg) een lichte schroeilucht heb geroken. De intervallen waren zo lang dat dit inmiddels aan mijn aandacht ontsnapt was. Thuis bleek alles uiteraard(?) weer koud.
Volgende dag alles los: Zuiger gemakkelijk terug te drukken, klauw was goed gangbaar. Klein beetje vuil verwijderd van de geleiding van de blokken die de beweging van de blokken in theorie zouden kunnen hebben gehinderd, maar ik geloof niet dat dat in de praktijk een probleem was. Dat was dan ook alles. Nog meer dan genoeg frictiemateriaal op de blokken. Remschoenen handrem zagen er m.i. goed uit, ook goed gangbaar. Nu ik toch bezig was de raakvlakken aan ankerplaat, draaipunten etc. licht gesmeerd met keramisch vet.
Op het oog leek het mij eerder dat oppervlak schijf heet was geweest dan loopvlak handrem trommel. Op het vlak van de schijf was een spoor waar remblok niet goed gedragen had. Dus meer verdenking richting bedrijfsrem, dan handrem. Dat was februari.
Nadien geen schroeilucht meer geroken, en is het spoor op de schijf netjes weggesleten. Inmiddels overtuigd geraakt dat het probleem opgelost was.
Tot gisteren.
Wederom stop langs Autobahn, en wederom lekker door wezen gassen. Intense schroeilucht, en stralingNondejute LA rem. Zeer heet, maar (nog) geen rook. Overige remmen wederom op zijn hoogst lauw.
Óók wederom: geen eerdere indicaties. Niet bij stops, niet op de heenweg, überhaupt niet na reparatie-actie februari. Geen significante remacties, niets opgevallen. Of het moest een kleine week eerder een kortdurend schraapgeluid bij stapvoets geweest zijn...
Na deze stop weer verder gereden met gematigde snelheid, zeer defensief gereden om zo min mogelijk te moeten remmen, en er bij enkele P-plaatsen zonder te remmen af gereden om te controleren: weer afgekoeld.
Aanvullend: bij (wat steviger) remmen op hoge snelheid enige trilling van achteren voelbaar, maar dat was er al sinds jaar en dag. Dus of dit gerelateerd is...?
Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Ik heb enkele draadjes gevonden over warmlopende achterremmen, maar geen lijkt overeen te komen met "mijn" probleem.
Bij mij loopt de rem LA heel af en toe warm. Voor als nog geen oorzaak gevonden. Geen correlatie met mijn rijgedrag opgemerkt. Een eerdere poging tot reparatie leek succesvol. Na een paar maand echter toch weer een hete LA rem....
Februari:
Tijdens een stop langs de Autobahn bij uitstappen direct ernstige schroeilucht, duidelijk stralingswarmte bij LA wiel voelbaar. Rem zeer heet, durfde schijf niet aan te raken. Velg erg warm.
Ik had hard gereden, maar niet vlak voor de stop hard en/of veel geremd. De overige remmen waren dan ook op zijn hoogst lauw. Bij eerdere stops en eerder op heenweg niets opgemerkt.
Na de stop met gematigde snelheid door naar huis. Besloten door te rijden omdat ik in de voorafgaande periode een paar keer 's morgens bij aankomst op werk (half uur, waarvan 15-20 min snelweg) een lichte schroeilucht heb geroken. De intervallen waren zo lang dat dit inmiddels aan mijn aandacht ontsnapt was. Thuis bleek alles uiteraard(?) weer koud.
Volgende dag alles los: Zuiger gemakkelijk terug te drukken, klauw was goed gangbaar. Klein beetje vuil verwijderd van de geleiding van de blokken die de beweging van de blokken in theorie zouden kunnen hebben gehinderd, maar ik geloof niet dat dat in de praktijk een probleem was. Dat was dan ook alles. Nog meer dan genoeg frictiemateriaal op de blokken. Remschoenen handrem zagen er m.i. goed uit, ook goed gangbaar. Nu ik toch bezig was de raakvlakken aan ankerplaat, draaipunten etc. licht gesmeerd met keramisch vet.
Op het oog leek het mij eerder dat oppervlak schijf heet was geweest dan loopvlak handrem trommel. Op het vlak van de schijf was een spoor waar remblok niet goed gedragen had. Dus meer verdenking richting bedrijfsrem, dan handrem. Dat was februari.
Nadien geen schroeilucht meer geroken, en is het spoor op de schijf netjes weggesleten. Inmiddels overtuigd geraakt dat het probleem opgelost was.
Tot gisteren.
Wederom stop langs Autobahn, en wederom lekker door wezen gassen. Intense schroeilucht, en stralingNondejute LA rem. Zeer heet, maar (nog) geen rook. Overige remmen wederom op zijn hoogst lauw.
Óók wederom: geen eerdere indicaties. Niet bij stops, niet op de heenweg, überhaupt niet na reparatie-actie februari. Geen significante remacties, niets opgevallen. Of het moest een kleine week eerder een kortdurend schraapgeluid bij stapvoets geweest zijn...
Na deze stop weer verder gereden met gematigde snelheid, zeer defensief gereden om zo min mogelijk te moeten remmen, en er bij enkele P-plaatsen zonder te remmen af gereden om te controleren: weer afgekoeld.
Aanvullend: bij (wat steviger) remmen op hoge snelheid enige trilling van achteren voelbaar, maar dat was er al sinds jaar en dag. Dus of dit gerelateerd is...?
Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?