Achteruit rij verlichting werkt niet

Is her de schakelaar op de foto?

Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: Achteruit rij verlichting werkt niet

· 
Posted: 02.02.2018 - 19:29  ·  #16
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 02.02.2018 - 20:07  ·  #17
Quote door Blade

Zekering nr4? Je moet relais nr4 even omwisselen niet de zekering....

Ik denk dat ik het een beetje te snel heb gelezen. Ik heb zekering nr4 gewisseld, dat is (toevallig??) de zekering van de achteruitrij verlichting. Ik heb ook de relais van positie RMI4 gewisseld met een andere zelfde relais. Beide hadden geen resultaat.

Quote door Blade

1 van die 186 paginas staat het schema tussen, die was ik al tegen gekomen.

Dank je

Quote door Blade

Op welke stekker heeft hij gemeten?

Hij heeft de stekker die op/over de schakelaar (op de versnellingsbak) zit gemeten.

Quote door Blade

Zit er een trekhaak onder met stekkerdoos?

Ja ik heb een trekhaak. Ik heb die ongeveer een jaar geleden, zelf gemonteerd. Ik heb er toen een nieuwe originele Volvo stekkerdoos/draadboom bij gekocht en aangesloten. Dus die kabel zit op de originele stekker, in de aangesloten. En ook een paar relais die er bij horen gewisseld.

Denk je dat een van die relais de geest heeft gegeven? De achteruitrij verlichting heeft altijd prima gewerkt tot een paar maanden geleden. Toen deed de verlichting het af en toe niet. Nu doet de verlichting helemaal niets meer.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2018 - 20:16  ·  #18
Wat wil die op die stekker meten? Dat is een massa schakeling....

Zit er een 7 polige set op of 13?
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2018 - 20:32  ·  #19
Quote door Blade

Zit er een 7 polige set op of 13?

7 polige stekker
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2018 - 20:37  ·  #20
jammer.

Succes met storing zoeken!

Jammer dat je niet dichterbij woont, anders had ik even mee gekeken. Lastig zulke dingen via internet. Het is een redelijk complex systeem in de volvo's vanaf 1999.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2018 - 21:05  ·  #21
Quote door Blade

RMI4 even omwisselen met een ander.

Je kan natuurlijk ook even het relais eruit nemen en codering 30 en 87 doorverbinden met een splitpen.

Dit schema had ik zelf ook al gevonden. En aan de hand hiervan had ik de relay gewisseld. Nu zit ik het op me gemak nog een keer te bekijken. En nu zie ik dat ik de verkeerde heb gewisseld.... 😧😧 Ik heb de RMI14 ipv RMI4 omgewisseld met een andere om te testen... Dom dom dom.... Ik denk dat ik een nog sterkere bril moet hebben.... zucht.... Terug naar de garage
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2018 - 21:11  ·  #22
Meer schema is er niet, pas vanaf de cem weer.

De cem en rem zitten met elkaar verbonden. De rem krijgt dus een digitaal signaal vd cem dat de achteruitrijlamp aan moet. De cem krijgt eerst weer een analoog signaal vd schakelaar die op de bak zit. Volvo was hun tijd al ver vooruit in dat opzicht.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2018 - 23:19  ·  #23
Ja we hadden al gezien dat de draad van de stekker die op de schakelaar zit, dat die naar de zekeringkast in het motor compartiment ging. Ik had al een vermoeden dat het van de REM ergens anders naar toe zou gaan, van waar het verder verdeeld wordt, De draden van de RMI4 zijn namelijk rood en blauw, terwijl die van de stekker/connector geel en zwart zijn.

Je had het er eerder over dat ik op pagina 53 van dat pdf bestand moest kijken voor het schema. Op pagina 53 staat het schema van de interieur verlichting. Moeten we die hebben?

Als ik het goed begreep, dan is er een schema van de CEM naar de schakelaar? Welk schema moeten we daar voor hebben?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2018 - 23:56  ·  #24
https://theeshadow.com/files/volvo/MY2001SCV70_TP3950202.pdf

Echt pagina 53, tail lights. Zowel op mobiel als op laptop. Ik twijfel inmiddels of je het wel goed leest 😂😂:

Die vd cem staat ergens in het begin.

Heb je vida? Dan kan je nog even proberen of je de lampen via activeren wel aan krijgt.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.02.2018 - 15:49  ·  #25
Quote door Blade

Echt pagina 53, tail lights. Zowel op mobiel als op laptop. Ik twijfel inmiddels of je het wel goed leest 😂😂:

Die vd cem staat ergens in het begin.

Ik twijfelde tussen pagina 53 van het pdf bestand, en pagina 53 van de ewd ;-). Pagina 53 van de pdf is de tail light, maar onderaan de pagina waarop de tail light staat is pagina 51 van de ewd. Ik zie het nu inderdaad staan bij tail light. Ik had de REM al los gehaald uit de houder, en gezien dat de kleur van de kabel van de RMI4, blauw was. En dat klopt precies wat in de ewd staat.

Ik zal eens gaan zoeken naar de CEM.

Quote door Blade

Heb je vida? Dan kan je nog even proberen of je de lampen via activeren wel aan krijgt.

Yep heb ik, en ik heb ook een DICE.... Als ik daar de test van de achteruitrij lampen doe, gaat die dus niet via de sensor, maar via de CEM en/of REM?

Persoonlijk denk ik dat het probleem rond de stekker/connector zit, die je op de schakelaar bevestigd. Ik denk dat de stekker/connector ergens gecorrodeerd is, wat je zo niet kunt zien. Dat is immers een plek die nog wel aan de elementen van het weer bloot gesteld is.

Selected quotes for multi-quoting:   0