Achteruitrijcamera/RTI monitor/ VIR van VolvoTech

 
 
 
 
 
m123maurice
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 87
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Achteruitrijcamera/RTI monitor/ VIR van VolvoTech

 · 
Posted: 13.10.2015 - 15:13  ·  #1
Hey volvooten,

afgelopen dagen bezig geweest met het inbouwen van een achteruitrijcamera in mijn V70. Eindresultaat mag er zijn. Ik heb aangeschaft:
* een gebruikte RTI monitor (breedbeeld).
* een achteruitrijcamera.
* een VIR-1 van VolvoTech.
Deze stelt je in staat om de RTI monitor volledig stand alone te laten draaien. Je hebt dan dus helemaal geen Navi computer o.i.d. nodig. Kost wat tijd om in te bouwen maar het functioneert super. De VIR-1 interface heeft twee video ingangen dus ik ga er ook nog aan de voorzijde een camera in zetten. Een van de video ingangen is de master en deze drukt het andere video signaal weg wanneer deze ingeschakeld wordt. Op video 1 dus de voor-camera en op video 2 (master) de achtercamera. Bijgaand een impressie van het eindresultaat. Met dank aan Bob van Volvo Tech voor zijn raad en daad. Moet alleen even bij hem langs aangezien de helderheid te laag staat. Dit kunnen ze bij Volvo Tech nog afstellen....dus komt goed !!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Achteruitrijcamera/RTI monitor/ VIR van VolvoTech

 · 
Posted: 13.10.2015 - 16:03  ·  #2
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39714
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Achteruitrijcamera/RTI monitor/ VIR van VolvoTech

 · 
Posted: 13.10.2015 - 18:03  ·  #3
Netjes hoor !
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Achteruitrijcamera/RTI monitor/ VIR van VolvoTech

 · 
Posted: 13.10.2015 - 18:15  ·  #4
Inderdaad erg netjes!
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Achteruitrijcamera/RTI monitor/ VIR van VolvoTech

 · 
Posted: 13.10.2015 - 20:29  ·  #5
Top! erg handig lijkt mij.
FUNK3
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Berichten: 1555
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Achteruitrijcamera/RTI monitor/ VIR van VolvoTech

 · 
Posted: 13.10.2015 - 20:54  ·  #6
Heel netjes genaakt!
Broozzzben
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Leeftijd: 56
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Achteruitrijcamera/RTI monitor/ VIR van VolvoTech

 · 
Posted: 13.11.2015 - 23:59  ·  #7
Ziet er mooi uit.

Is de vir-1 interface eenvoudig aan te sluiten?
m123maurice
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 87
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Achteruitrijcamera/RTI monitor/ VIR van VolvoTech

 · 
Posted: 14.11.2015 - 17:14  ·  #8
Ja stelt niet veel voor. Is een klein kastje. Ietsje groter dan een luciferdoosje. Je hebt een constante +12 volt nodig en een geschakelde +12 volt (beide aanwezig op de radio'). En dan heb je verder nog twee Video in plugjes (je wet wel die kleine gele tulp stekkertjes). Een massa draad en een draadje welke je aan de massa moet hangen om de DIM functie van de monitor uit te schakelen. Wanneer je de VIR module besteld bij BOB (Volvotech) moet je wel even aangeven uit welke jaar je monitor komt. Dat heeft vooral te maken met de helderheidsinstellingen. De monitors van voor 2005-2006 moeten vanuit de VIR met een hogere helderheid worden ingesteld dan de nieuwere monitors. Is inmiddels (na mijn ervaring) wel bekend bij Bob. Bij het bestellen moet je ook aangeven welk video systeem je graag wil: PAl of NTSC. En dat is afhankelijk van de camera welke je gaat gebruiken.
Stelt niet zo veel voor om aan te sluiten.
Verder moet je wel een breedbeeldmonitor hebben volgens mij. De allereerste monitors van het RTI systeem waren gewone 4:3 schermen. En volgens de technische gegevens van de VIR werkt het alleen bij een breedbeeldmonitor.
Ik heb zelf twee schakelaars ertussen gezet: eentje om de monitor omhoog/omlaag te laten gaan en eentje om de camera aan de voorkant aan/uit te kunnen zetten.
hoggie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Burseryd ( Zweden )
Leeftijd: 45
Berichten: 230
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Achteruitrijcamera/RTI monitor/ VIR van VolvoTech

 · 
Posted: 14.11.2015 - 20:08  ·  #9
looking good!!

vraagje: op het scherm kijkt de camera van links naar rechts,terwijl hij aan de rechterzijde gemonteerd zit en naar links kijkt?
of is beeld gespiegeld?
Broozzzben
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Leeftijd: 56
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Achteruitrijcamera/RTI monitor/ VIR van VolvoTech

 · 
Posted: 17.11.2015 - 08:35  ·  #10
Maurice, bedankt voor de uitgebreide beschrijving.
:thumb:
Zou je de geschakelde +12 volt ook op je achteruitrijverlichting kunnen aansluiten, zodat het scherm automatisch omhoog gaat als je de versnelling in de achteruit zet?

Ik heb inmiddels de camera achterzijde besteld (dhgate.com). Welke camera gebruik je voor de voorzijde en waar heb je die geplaatst?
m123maurice
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 87
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Achteruitrijcamera/RTI monitor/ VIR van VolvoTech

 · 
Posted: 23.11.2015 - 20:05  ·  #11
@hoggie: de camera heeft een gespiegeld beeld, anders is het lastig achteruitrijden hoor !! (is trouwens zelf in te stellen d.m.v. het doorknippen van een draadje)

@broozzben: Geschakelde + kun je aansluiten vanuit je achteruitrijlampen maar het duurt een paar seconden voor het scherm tevoorschijn komt en dat duurde mij te lang. Daarom een schakelaartje in de middenarmsteun. Ook omdat ik aan de voorzijde ook een camera heb geplaatst. Kun je het scherm omhoog laten komen met een schakelaar en ik heb nog een schakelaar geplaatst om de camera aan de voorkant aan/uit te kunnen zetten. Wanneer je alles aan hebt staan en je zet de auto in "R" dan overruled de achtercamera de voorcamera. Erg handig als je een paar keer moet steken om juist te parkeren, zeker gezien de draaicirkel van onze eland niet de kleinste is......
Ik heb een universeel cameraatje gekocht, eentje met een beugeltje. Geplaatst aan de onderzijde van de bumper precies midden onder het kenteken. Hij "kijkt" een beetje omhoog zodat ik in het beeld de onderste rand van het kenteken kan zien. Kun je ook een inschatting maken hoeveel plaats je nog hebt.

Camera voorzijde:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
m123maurice
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 87
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Achteruitrijcamera/RTI monitor/ VIR van VolvoTech

 · 
Posted: 23.11.2015 - 20:22  ·  #12
Was ik nog vergeten te vermelden. Het voordeel van bovenstaande camera is dat je deze ook onderste boven kunt monteren. Je kunt het cameraatje draaien in het beugeltje. Dat is bij de achtercamera dus niet zo. Die MOET hangend gemonteerd worden anders heb je het beeld dus onderste boven (ahum....uit ervaring). Daarom dus voor dit cameraatje gekozen. En daarbij kosten ze dus geen drol in China. Beeldkwaliteit is gewoon goed. Duurzaamheid kan ik helaas nog niets over zeggen.
Broozzzben
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Leeftijd: 56
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Achteruitrijcamera/RTI monitor/ VIR van VolvoTech

 · 
Posted: 24.11.2015 - 13:05  ·  #13
Super bedankt, ik ga ermee aan de slag! :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0