Achteruitrijcamera, waar signaal vandaan halen + 2 DIN RADIO

 
 
 
 
 
Knientje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Achteruitrijcamera, waar signaal vandaan halen + 2 DIN RADIO

 · 
Posted: 27.10.2020 - 22:15  ·  #1
Omdat ik nou niet bepaald te spreken ben over de HU-1205 (ik heb linksvoor geen geluid en hoor de stem van meneer Navigatie heel ver weg (geluid navigatie op hoogste stand, standje 5 dus), maar dat komt wel uit een linker voorspeaker, wil ik er een andere radio inzetten (met bluetooth voor de telefoon en aansluiting voor een achteruitrijcamera)

Nu heb ik gezien dat er links in de kofferbak een zekeringkast zit, zit daar toevallig een klem waar spanning op komt als de auto in zijn achteruit staat?

Of moet ik aftappen van een draad van een van de achteruitrijlichten en slaat de CANBUS daar niet van op hol?

Zijn de originele Volvo-kabels voor de radio ISO?
En ik moet natuurlijk kabels trekken voor de camera en een andere fascia inbouwen.
Kan ik alleen het gedeelte voor de radio verwijderen of moet ook de climate control unit los daarvoor?

Off-topic, hoe kan ik ergens instellen dat ik een e-mail krijg als er geantwoord wordt op mijn post, want dat kan ik nergens vinden.

Het gaat dus om de auto in mijn onderschrift.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3721
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Achteruitrijcamera, waar signaal vandaan halen + 2 DIN RADIO

 · 
Posted: 27.10.2020 - 22:23  ·  #2
Voeding voor de camera én voor het overschakelen van de radio naar de camera input haal je direct van de draad van het achteruitrijlicht. Geen probleem met canbus.

De kabelboom voor de radio heeft Volvo eigen stekkers en geen ISO stekkers. Je zult dus verloopstekkers moeten halen, voor voeding, speakers en antenne.

Wat betreft de fascia, als je de HU1205 eruit haalt, de stripjes links en rechts weg zaagt/vijlt/snijt, schuif je het inbouwframe van de dubbeldin radio er zo in.
Het is wel zo makkelijk om ook de climate control te verwijderen, dat geeft een stuk meer ruimte.
Knientje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Achteruitrijcamera, waar signaal vandaan halen + 2 DIN RADIO

 · 
Posted: 28.10.2020 - 13:48  ·  #3
Dank u.

Nu nog een vraagje over de stuurbediening van de audio. Dat heb ik dus niet. Alleen afdekplaatjes.
Nu heb ik gelezen dat dit wel eens plug & play kan zijn (en nu de Volvo radio er nog in zit, kan ik dat testen), moet ik wel die knopjes hebben :-)

Wip je die plaatjes er zo uit met een schroevendraaier o.i.d.?

En kan ik die knopjes nog ergens los krijgen? Ik zie bij de slopers alleen maar complete sturen.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3721
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Achteruitrijcamera, waar signaal vandaan halen + 2 DIN RADIO

 · 
Posted: 28.10.2020 - 14:11  ·  #4
De knoppen kun je alleen verwijderen/vervangen als je de airbag los haalt. Daar zitten ze aan vast. Plug&play is het bij jouw radio niet, want de HU1205 ondersteund geen stuurwielbediening. Ik zou zeggen; eerst een HU603 of iets vergelijkbaars erin, samen met knoppen, dan zou dat inderdaad wel eens kunnen gaan werken. Daarna pas de stuurwielbediening module plaatsen.

Alle onderdelen kan ik desgewenst voor je regelen.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Achteruitrijcamera, waar signaal vandaan halen + 2 DIN RADIO

 · 
Posted: 27.11.2020 - 00:01  ·  #5
Ik heb dit proces net zelf helemaal doorlopen.

Ik heb op aanraden van Doeke de parkvision ZL-115S camera gebruikt. Super-wide-angle en superscherp beeld.
Tevens (ook tip van Doeke om op te letten) heeft ie een erg kleine plug die met weliswaar wat moeite toch redelijk door het originele Volvo rubber te voeren valt bij het scharnier van de achterklep.

De rode (power) draad is aangesloten op de blauwe draad in de kabelbundel die naar het linkerachterlicht gaat, dat is de draad waar signaal op staat als de auto in reverse staat.
(Maar om zeker te zijn en als je een multimeter hebt, toch liever altijd even checken - auto in "park" checken of er geen spanning op staat; auto in reverse, checken of er dan wel spanning op staat)

Om de blauwe draad makkelijk te splitten / af te tappen heb ik bij de Praxis deze gehaald:

https://www.praxis.nl/gereedsc…4a/1976876

Blauwe draad doorknippen, de twee eindes hierin steken, in het derde gat de rode (power) kabel van de camera.
Zwarte draad op dezelfde manier aansluiten op de zwarte Volvo draad in dezelfde kabelbundel.

Ik heb voor mijn 2006 V70 deze onderdelen besteld:

Steering Wheel interface:
https://www.sonicelectronix.com/item-91991-Crux-SLWRV54.html

Antenne adapter kabel:
https://www.sonicelectronix.co…-VL10.html

2Din frame voor V70 2006:
https://www.sonicelectronix.co…-9227.html

Oh en ik heb nog ergens online een USB connector gekocht. Met een stappenboor een 20mm gat gemaakt in het 2DIN frame (blasfemie!) en klaar.

Resultaat:
topic.php?p=353240#real353240
 
Selected quotes for multi-quoting:   0