achteruitrijlicht bij aankoppelen aanhanger

 
 
 
 
 
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

achteruitrijlicht bij aankoppelen aanhanger

 · 
Posted: 22.04.2024 - 16:04  ·  #1
Kan er iemand mijn twijfel wegnemen?

Volgens mij was het bij mijn vorige volvo's zo dat bij aankoppelen aanhanger de PDC werd uitgeschakeld, het mistlicht werd uitgeschakeld en de achteruitrijlichten werden uitgeschakeld. Nu bij de 'nieuwe' V70 uit 2015 gaat de pdc en het mistlicht uit maar blijven de achteruitrijlichten in werking. Vergis ik me nu?

Wagen is 13 polig, aanhanger is 7 polig, werk dus met een verloop (origineel Volvo). Volgens mij maakt dit echter niet uit aangezien de werking van de mistlamp en de pdc wel ok is.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: achteruitrijlicht bij aankoppelen aanhanger

 · 
Posted: 22.04.2024 - 16:47  ·  #2
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: achteruitrijlicht bij aankoppelen aanhanger

 · 
Posted: 22.04.2024 - 18:07  ·  #3
Niet gevonden, alleszins niet bij aanhanger en niet bij trekhaak.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: achteruitrijlicht bij aankoppelen aanhanger

 · 
Posted: 22.04.2024 - 20:51  ·  #4
In Vida vind ik ook niets terug. Bij de Nederlandse forumgenoten moet er toch wel iemand zijn die ooit zijn V70 met sleurhut in de achteruitversnelling gezet heeft :-) , heb ik ook gedaan dit weekend en gemerkt dat ik verblind werd door de achteruitrijlichten die schenen op de voorkant van de aanhangwagen.
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 318
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: achteruitrijlicht bij aankoppelen aanhanger

 · 
Posted: 22.04.2024 - 22:18  ·  #5
Was 1 van de 2 misschien een import auto? Verlichting kan in verschillende landen anders zijn, vanwege wetgeving.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: achteruitrijlicht bij aankoppelen aanhanger

 · 
Posted: 23.04.2024 - 06:40  ·  #6
Neen, geen van beide was import.
Ik vermoed dat de dealer andere software in de trm kan laden.
Ik neem aan dat het mogelijk wenselijk is dat de achteruitrijlampen werken bij het aansluiten van een fietsendrager.
Echter bij een aanhanger / caravan is dit niet wenselijk.

Volgens Vdash zit er momenteel volgende software geladen:
31407113
31346685
31398630

Straks eens luisteren bij de dealer.
Wat ik wel zeker moet weten is dat ik hetzelfde gedrag heb als ik de aanhanger aansluit met een 13 pin connector. Want dan investeer ik liever daarin.

Andere denkpiste is dat pin 8 (achteruitrijverliching) van de jaeger geen stroomafname detecteert, immers is deze pin niet aangesloten wegens dat ik werk met een adapter naar 7 pin. Echter is een 13 polige aansluiting geen oplossing dan want de aanhanger heeft geen achteruitrijlicht. Ik kan dit ook wel gaan toevoegen, dat weer wel. Maar dan moet ik weten dat het goed komt.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: achteruitrijlicht bij aankoppelen aanhanger

 · 
Posted: 23.04.2024 - 10:15  ·  #7
Je kunt een proeflamp aansluiten op pin 8 van de 13-polige stekker en de achteruit inschakelen met contact aan, als de proeflamp aan gaat en je achteruitrijverlichting blijft branden, dan weet je het.

Bartb
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hardenberg
Leeftijd: 62
Berichten: 46
Geregistreerd: 10 / 2023
Subject:

Re: achteruitrijlicht bij aankoppelen aanhanger

 · 
Posted: 23.04.2024 - 10:25  ·  #8
Bij mij blijven de achteruitrijlichten ook branden. Bouwjaar 2015 met 13 polige aansluiting
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: achteruitrijlicht bij aankoppelen aanhanger

 · 
Posted: 23.04.2024 - 11:35  ·  #9
Quote door brinkie

Je kunt een proeflamp aansluiten op pin 8 van de 13-polige stekker ...


dit was idd mijn volgend plan, ik wacht wel nog even reactie van de dealer af.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: achteruitrijlicht bij aankoppelen aanhanger

 · 
Posted: 23.04.2024 - 11:37  ·  #10
Quote door Bartb

Bij mij blijven de achteruitrijlichten ook branden. Bouwjaar 2015 met 13 polige aansluiting


Verdorie, dat is dus geen goed nieuws. Ik zie dat je achteruitrijverlichting hebt op de fietsendrager en dat ze beide branden.
Dat wil dus zeggen dat het niets met mijn adapter te maken heeft en dat het zo geprogrammeerd is.
Mogelijks kan andere software iets oplossen? In vida valt het alleszins niet in te stellen.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: achteruitrijlicht bij aankoppelen aanhanger

 · 
Posted: 23.04.2024 - 18:59  ·  #11
Misschien een vreemde opmerking maar toch, is het zon punt dat die achteruitrijlampen gaan branden ?
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1465
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: achteruitrijlicht bij aankoppelen aanhanger

 · 
Posted: 23.04.2024 - 19:51  ·  #12
Quote door MTE

Misschien een vreemde opmerking maar toch, is het zon punt dat die achteruitrijlampen gaan branden ?


Staaf geeft aan dat hij bij het achteruit rijden verblind wordt door de spiegeling in de voorkant van de aanhanger.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Nu weet ik niet precies om wat voor aanhanger het gaat en hoe belangrijk de 'esthetiek' van de aanhanger is, maar misschien is een oplossing ook gewoon heel simpel : zorgen dat de aanhanger niet zo spiegelt. Beetje de patina versnellen of wat folie plakken.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: achteruitrijlicht bij aankoppelen aanhanger

 · 
Posted: 23.04.2024 - 20:12  ·  #13
Vogel heeft het idd bij het rechte eind, ik wordt gewoon verblind door die achteruitrijlichten. Achter de aanhanger is het een groot zwart gat als het donker is. Het heeft me zaterdagnacht reeds een achterlicht gekost van de aanhanger. De aanhanger is een tandemasser met een vinyl huif erop (2 meter hoog van op de grond gemeten), echter neem ik aan dat dit met een spierwitte caravan erachter hetzelfde probleem geeft.

Bij mijn vorige volvo v70's was het wel ok, de vorige was een NN van 2009 en daar was het wel zoals het zou moeten.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3189
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: achteruitrijlicht bij aankoppelen aanhanger

 · 
Posted: 23.04.2024 - 22:08  ·  #14
Paar Chinese led verstralers achterop de aanhanger als achteruitrijdlampen, dan zie je vanaf daar tenminste ook weer iets en dat maakt het kijken langs het spiegelende licht alweer iets minder lastig.

Ik heb daar ook last van hoor. Allerlei lampjes zitten mij in de weg, zowel binnen als buiten de auto/bus. De cockpit hoort lekker donker, geen verlichting rond de spiegels of ergens waar je langs moet kijken want dat neemt gewoon zicht weg.

Maakt het trouwens nog uit dat een 7 polige aanhanger geen achteruitrijdlampen heeft? Moet de auto of trekhaak module niet fysiek iets meten op die uitgang? Want als je die lampen op de aanhanger niet hebt, en de auto schakelt de eigen lampen uit, dan zie je van achteren helemaal niet meer dat de auto achteruit komt. Dus misschien is het ook een bewuste actie.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: achteruitrijlicht bij aankoppelen aanhanger

 · 
Posted: 23.04.2024 - 22:31  ·  #15
Jeroen, het laatste stukje dat je schrijft had ik ook gehoopt. Echter de reply van BartB laat duidelijk zien dat zowe de achteruitrijlichten van de fietsdrager als van de wagen branden.

Ik ben nog steeds aan het wachten op een reactie van de dealer.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0