Achteruitrijverlichting werkt niet

verlichting

 
 
 
 
 
naturalbb
 
Avatar
 
Subject:

Achteruitrijverlichting werkt niet

 · 
Posted: 12.11.2010 - 17:38  ·  #1
Hallo allemaal,

Ik heb sinds gister een Volvo S60 2001 van een collega overgenomen.
toen ik net parkeerde zag mijn vriendin welke buiten stond dat mijn achteruitrijverlichting het niet doet. Ik heb even gekeken en de bolletjes aan beide zijde moeten goed zijn. Even in het boekje gekeken welke zekering ik moet hebben en deze even met een multimeter doorgemeten. De zekering was gewoon door te piepen dus deze moet goed zijn.
Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Zo ja... zie ik graag een uitleg hoe ik bijvoorbeeld onder de versnellingspook kan komen om daar bijvoorbeeld een schakelaar of wat dan ook te vinden zonder dat ik de heleboel kapot trek :)

Bedankt alvast voor de reacties.
Jeroen
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Achteruitrijverlichting werkt niet

 · 
Posted: 12.11.2010 - 23:33  ·  #2
Ik heb sinds enkele weken een S60 uit 2001. Ook mijn achteruitrijlichten deden het meer niet dan wel en, vervelender, daardoor ook niet de parkeersensoren. Omdat ik mijn S60 met garantie heb gehaald bij de Volvodealer ben ik teruggegaan. Er werd een schakelaar besteld en deze is inmiddels geïnstalleerd. Waar deze schakelaar nu precies zit, geen idee. Maar tijdens mijn rondje door de showroom en zodoende mijn S60 in de werkplaats in de gaten houdend heb ik wel gezien dat deze schakelaar in de motorruimte is geïnstalleerd, waarbij een deel van de motorruimte gedemonteerd werd.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar in ieder geval succes.
naturalbb
 
Avatar
 
Subject:

Re: Achteruitrijverlichting werkt niet

 · 
Posted: 16.11.2010 - 13:28  ·  #3
Thx RicoK,

Heb je misschien een partnummer voor me (op je bon wellicht)
dus mogelijkheid kan hem ook nog in de schakelaar zitten.
Weet iemand of er ook een relais is welke mogelijk het probleem kan veroorzaken.
Gister deed die het weer niet, ik kijken aan de achterkant en beetje met de draadjes bewegen zonder resultaat, ik de bekleden weer terug doen en opeens hoorde ik klik en daar brandde me achteruitrijlichten weer. Vaagheid allom.
Kan het door de warmte komen van het rijden? want na een minuut of 5 tot 10 sprong die toch aan.

Hoop dat er nog meer bruikbare tips zijn!

Edit:
Collega van mij had het ook over een relais. Hij zegt probeer eens erop te tikken met een sleutel bijvoorbeeld.
Vanmiddag deed die het weer niet dus ik aan de achterkant even de bekleding los en daar zitten idd wat relais. Ik op allemaal zachtjes tikken en op een gegeven moment hoor ik een soort van tik en de lampen branden weer.
Is het pure toeval of zit er een relais voor de achterruitrijverlichting. Iemand enig idee welke het dan is? ik staat helaas geen tekening/schema in de auto of mijn boekje.
S60 T5
 
Avatar
 
Subject:

Re: Achteruitrijverlichting werkt niet

 · 
Posted: 21.03.2014 - 20:16  ·  #4
Ik heb dit probleem ook, ik ben het spuugzat...

Ik heb van de dealer een startbeveiligingsensor gekocht voor €170,- voor niks dus want hij functioneerde al goed

Zekering gecontrolleerd inorde

Achterverlichting lampjes zijn inorde

Wat is dan het probleem?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2718
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Achteruitrijverlichting werkt niet

 · 
Posted: 21.03.2014 - 20:23  ·  #5
De schakelaar die de achteruitrijlampen laat branden zit gemonteerd op de versnellingsbak, in de motorruimte.
Is een sensor/schakelaar met een stekkertje erop met twee draden...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0