Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

Lpg nog in te bouwen.

 
 
 
 
 
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 01.10.2015 - 18:10  ·  #16
Ik heb een brochure van de V70R MY2006 zoals ik hem heb en daarin staan motor grafieken. Die zou je moeten hebben. Daar staan de door Volvo opgegeven waardes in. Lijkt me geloofwaardiger.

Bij mijn zoektocht naar een auto kijk ik altijd naar de grafiek van het vermogen en het koppel.
PK's zijn leuk maar je hebt mee aan het koppel.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 01.10.2015 - 18:15  ·  #17
Quote door splinter

De verschillen tussen de 140 en de 170 pk versies bij de oude types (pre 1999) bestonden uit het feit dat de een 10 kleppen per cilinder had en de andere 20. Bij deze motoren produceert de 140 pk versie meer koppel in het onderste toeren bereik.

Bij de nieuwe types (2.4 motoren) zijn de koppel en vermogen curves gelijk, alleen loopt die van de 170 pk versie langer door. Het maximum koppel ligt weliswaar op een hoger toerental dan bij de 140 pk versie maar dat komt omdat hij dan een hoger koppel produceert. Bij het toerental waarop de 140 pk versie zijn maximum toerental levert heeft de 170 pk versie exact hetzelfde koppel. Bij deze motoren is de begrenzing alleen softwarematig, je kan dus ook van een 140 pk versie een 170 pk versie maken.
Wel is er een verschil in de verhoudingen van de versnellingsbak.

Ik rijd zelf een 170 pk S80 handgeschakeld naar volle tevredenheid. Genoeg vermogen voor mij, boven en onder in het toerenbereik, mijn rijstijl is erg relaxed, maar vlot, met af en toe even lekker het gas erop. Ook met zware aanhanger genoeg vermogen.

De vraag is wat is je rijstijl, lekker relaxed en ik tuf mooi op de cruisecontrole maar je wil wel vlot en veilig inhalen.
Dan zou ik zeggen 170 pk is genoeg.

Wil je echt genieten van een flinke duw in je rug en er zeker van zijn dat je als eerste weg bent, ga dan voor een turbo. Dat extra vermogen merk je echt goed!

Ook in verbruik zit een verschil 9,78 l/100km voor een 2.4 170 pk versie.
En een 2.4t doet 10,19 l/100km.
Het verschil is niet bijster groot en zal grotendeels ook te maken hebben met de manier waarop de wagen bereden wordt.
Een turbo rijder zal denk ik vaker het vermogen aanspreken dan een 170 pk versie rijder.

Bron spritmonitor.de
Zoektermen v70 2001-2004
160-175 pk en 190 tot 2010 pk
Geen onderscheid in transmissie


20 kleppen per cilinder?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 01.10.2015 - 18:18  ·  #18
scherp herman <_<
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 01.10.2015 - 18:19  ·  #19
Eens :thumb:

Quote door Steve

Ik heb een brochure van de V70R MY2006 zoals ik hem heb en daarin staan motor grafieken. Die zou je moeten hebben. Daar staan de door Volvo opgegeven waardes in. Lijkt me geloofwaardiger.

Bij mijn zoektocht naar een auto kijk ik altijd naar de grafiek van het vermogen en het koppel.
PK's zijn leuk maar je hebt mee aan het koppel.
splinter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Delfzijl
Leeftijd: 39
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 01.10.2015 - 18:55  ·  #20
Quote door hermanusb

Quote door splinter

De verschillen tussen de 140 en de 170 pk versies bij de oude types (pre 1999) bestonden uit het feit dat de een 10 kleppen per cilinder had en de andere 20. Bij deze motoren produceert de 140 pk versie meer koppel in het onderste toeren bereik.

Bij de nieuwe types (2.4 motoren) zijn de koppel en vermogen curves gelijk, alleen loopt die van de 170 pk versie langer door. Het maximum koppel ligt weliswaar op een hoger toerental dan bij de 140 pk versie maar dat komt omdat hij dan een hoger koppel produceert. Bij het toerental waarop de 140 pk versie zijn maximum toerental levert heeft de 170 pk versie exact hetzelfde koppel. Bij deze motoren is de begrenzing alleen softwarematig, je kan dus ook van een 140 pk versie een 170 pk versie maken.
Wel is er een verschil in de verhoudingen van de versnellingsbak.

Ik rijd zelf een 170 pk S80 handgeschakeld naar volle tevredenheid. Genoeg vermogen voor mij, boven en onder in het toerenbereik, mijn rijstijl is erg relaxed, maar vlot, met af en toe even lekker het gas erop. Ook met zware aanhanger genoeg vermogen.

De vraag is wat is je rijstijl, lekker relaxed en ik tuf mooi op de cruisecontrole maar je wil wel vlot en veilig inhalen.
Dan zou ik zeggen 170 pk is genoeg.

Wil je echt genieten van een flinke duw in je rug en er zeker van zijn dat je als eerste weg bent, ga dan voor een turbo. Dat extra vermogen merk je echt goed!

Ook in verbruik zit een verschil 9,78 l/100km voor een 2.4 170 pk versie.
En een 2.4t doet 10,19 l/100km.
Het verschil is niet bijster groot en zal grotendeels ook te maken hebben met de manier waarop de wagen bereden wordt.
Een turbo rijder zal denk ik vaker het vermogen aanspreken dan een 170 pk versie rijder.

Bron spritmonitor.de
Zoektermen v70 2001-2004
160-175 pk en 190 tot 2010 pk
Geen onderscheid in transmissie


20 kleppen per cilinder?



Hahaha, prachtig. Ik lig in een deuk om mijzelf.. :happy:
Goed opgemerkt Herman :police: , 20 kleppen in totaal uiteraard.
Anders zou een koprevisie wel enorm in de papieren lopen hehe.

edit:

Een kleine aanvulling op mijn vorige post, hou wel in de gaten bij de grafieken dat beide assen verschillende getallen hebben staan, een hoge resolutie versie staat op hun site. Met de gegevens van nog 660 auto's.
Volgens hun testen ze auto's voor een zweeds autoblad en maken ze gebruik van gewone auto's, je zal ook een zekere spreiding zien tussen 2 auto's met dezelfde motor (bv v70 2.4/s60 2.4)
MichelB
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 01.10.2015 - 21:13  ·  #21
Morgen gaan we op pad om een te bekijken in losser. Afspraak gemaakt het is een 170 pk. Een turbo gaan we ook nog bekijken. Nu ff gewoon op het gevoel afgaan!! Bedankt voor het meedenken.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 01.10.2015 - 21:16  ·  #22
Quote door GRUNNS60

Moet je voor de gein hier eens kijken

zul je zien dat het koppel al heel vroeg bijna geheel beschikbaar is bij de 140 pk motor.
De 170+ motor is het motormanagement anders waardoor dezelfde motor soepeler doortrekt naar hogere toerentallen en hogere snelheden.

http://www.chippoint.com/chiptuning_volvo_v70.htm

ja, maar daar staat ook:
"T-5 eigenaren blijven ons nog altijd verrassen. De 177 kW/241 pk krachtbron kan worden getuned mits er geen gas wordt getankt maar benzine. "
terwijl ze me op het 850 forum zojuist om de oren slaan dat de meeste 850's en classics standaard op lpg nèt zoveel vermogen leveren of iets meer met lpi, en de geblazen gewoon véél meer, hélemaal als ze getuned worden (en negatieve bijwerkingen worden daar juist niet genoemd)
splinter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Delfzijl
Leeftijd: 39
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 07.10.2015 - 12:03  ·  #23
En hoe ging de proefrit?
MichelB
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 07.10.2015 - 12:57  ·  #24
Top morgen haal ik hem op heb een webboek aangemaakt met de dingen te wensen en te doen.
splinter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Delfzijl
Leeftijd: 39
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 07.10.2015 - 16:24  ·  #25
,Goed om te horen! Dus toch een 170pk geworden? Goede keus ;)
MichelB
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 07.10.2015 - 17:03  ·  #26
Nee het is de 200 pk turbo geworden. De 170 pk viel tegen maar niet op vermogen maar op onderhoud en staat.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 07.10.2015 - 21:04  ·  #27
Goed gezien, de staat moet de doorslag geven. :thumb:
Veel plezier met je aanwinst.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 14.03.2018 - 19:35  ·  #28
iemand ervaring met ombouw van een 2.4 naar een 2,3 of 2,4 turbo ? gaat dat met de kabelboom enz ? of moet ik heel erg veel verbouwen om van een gewone 2,4 een 2,3 of 2,4 turbo te maken ?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 15.03.2018 - 05:47  ·  #29
Vaker gedaan maar is behoorlijk veel werk, zeker als het een N/A is. Kabelboom compleet over tot aan contactslot, uiteraard motorblok compleet en ECU van de donor auto en dan nog kun je gedonder krijgen met het canbus systeem en de sleutelherkenning. Is overigens wel uit te schrijven uit de ECU.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.4 170pk of 2.4t

 · 
Posted: 15.03.2018 - 07:16  ·  #30
Als je de keuze hebt, altijd voor de turbo gaan, dat rijdt relaxter (veel koppel onderin)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0