Advies gevraagd bij aansluiten kabelboom met relais voor een led bar

 
 
 
 
 
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 333
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Advies gevraagd bij aansluiten kabelboom met relais voor een led bar

 · 
Posted: 13.02.2024 - 20:19  ·  #1
Ik wil binnenkort een led bar monteren. Gisteren heb ik al wat voorbereidend werk gedaan en een originele schakelaar geplaatst voor de extra verlichting in het ECC paneel en de 20A zekering geplaatst op de goede positie.

Hieronder het bedradingsschema van de 'auxiliary lights' van de V70 2005:



De connector welke al voorbedraad aanwezig is uit het EWD:



en het aansluitschema van de kabelboom met relais, hiervan heb ik de draad die naar de schakelaar loopt los omdat ik
de originele schakelaar wil gebruiken:



Hierop heb ik aangegeven in het plaatje (zie de tekst bij de rode pijlen) welke draad ik op wat zou aansluiten, maar als ik dit naast het bedradingsschema leg bekruipt me het gevoel dat ik daarmee niet goed uit ga komen. Plus en min en een lampje is mij wel helder als het basic is, maar van het aansluiten met een relais er tussen heb ik geen kaas gegeten. Wie kan me uit de brand helpen zodat me een 'hunting & fishing expedition' bespaard blijft? Dus welke draad knoop ik waar aan vast?

Daar waar ik eerder '54/2' heb gezet in het laatste plaatje moet dit '54/8' zijn, de connector uit het EWD...
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Advies gevraagd bij aansluiten kabelboom met relais voor een led bar

 · 
Posted: 13.02.2024 - 21:51  ·  #2
Bij de originele Volvo kabelboom voor de verstralers zit een zekering, schakelaar, relais, en kabel van relais naar lamp.
Die laatste heb je nodig of moet je even zelf knutselen als je de goede connector hebt. Dan is het heel simpel, + en - uit de relais naar de lamp. Dan kan de rest van de bekabeling van de lamp er uit.
Software laden was voor mijn 2003 S60 niet nodig.

Mooie lampen trouwens, die Lazer.
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 333
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Advies gevraagd bij aansluiten kabelboom met relais voor een led bar

 · 
Posted: 14.02.2024 - 20:07  ·  #3
Quote door Jeroen

Bij de originele Volvo kabelboom voor de verstralers zit een zekering, schakelaar, relais, en kabel van relais naar lamp.
Die laatste heb je nodig of moet je even zelf knutselen als je de goede connector hebt. Dan is het heel simpel, + en - uit de relais naar de lamp. Dan kan de rest van de bekabeling van de lamp er uit.
Software laden was voor mijn 2003 S60 niet nodig.

Mooie lampen trouwens, die Lazer.

Dank voor je reaktie Jeroen!
Wat naar de lamp moet (+/-) is helder, dat is de kabel met de amp seal stekker. De hamvraag voor mij is welke kabels ik moet verbinden met de rood/zwarte en bruin/witte kabels van de connector in de motorruimte. En verder dacht ik de draad naar schakelpunt 86 aan te sluiten op de massa... Nu heb ik deze uitleg gevonden op de site van MVW Autotechniek met uitleg. Daar ga ik me maar even in verdiepen, zo is daar te lezen dat aansluitpunt 86 op het relais de ingang van de stuurstroom is.

Overigens is de aansluitkabel met relais van Lazer, de led bar is vooralsnog van AliExpress 😉
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Advies gevraagd bij aansluiten kabelboom met relais voor een led bar

 · 
Posted: 15.02.2024 - 10:00  ·  #4
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1027435#p1027435

Heb je hier wat aan? De foto's doen het bij mij niet maar dat ligt aan mijn computer, ze staan nog wel op mijn website dus zouden het moeten doen.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Advies gevraagd bij aansluiten kabelboom met relais voor een led bar

 · 
Posted: 15.02.2024 - 10:06  ·  #5
Quote door Jeroen

https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1027435#p1027435

Heb je hier wat aan? De foto's doen het bij mij niet maar dat ligt aan mijn computer, ze staan nog wel op mijn website dus zouden het moeten doen.


Je moet geregistreerd zijn om het topic te lezen. 🥴
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Advies gevraagd bij aansluiten kabelboom met relais voor een led bar

 · 
Posted: 15.02.2024 - 10:07  ·  #6
Heb de kabel er even bij gepakt.
Relais wordt gestuurd door de connector met rood/zwart, die komt op de auxilary lights connector van de auto (onder de motorkap, naast luchtfilter). Relais heeft rood, rood, blauw, bruin/wit.
Uiteindelijk eindigd de blauwe in de connector voor de lamp, samen met zwart. Die zwarte komt van de massa lijkt me, gaat naar massapunt naast luchtfilter.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Advies gevraagd bij aansluiten kabelboom met relais voor een led bar

 · 
Posted: 15.02.2024 - 10:08  ·  #7
Quote door ohz274

Quote door Jeroen

https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1027435#p1027435

Heb je hier wat aan? De foto's doen het bij mij niet maar dat ligt aan mijn computer, ze staan nog wel op mijn website dus zouden het moeten doen.


Je moet geregistreerd zijn om het topic te lezen. 🥴


Oh dat is jammer.

topic.php?t=19263

Hier het topic op dit forum, maar volgens mij niet zo uitgebreid over de verstralers gehad als op Volvo forum.
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 333
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Advies gevraagd bij aansluiten kabelboom met relais voor een led bar

 · 
Posted: 15.02.2024 - 12:59  ·  #8
Ha Jeroen, dank voor je uitgebreide verhaal en de foto's van het originele kabelharnas! Ik ga hier binnenkort verder mee aan de slag en hier kan ik volgens mij wel wat mee. De foto's op het andere forum openen bij mij trouwens ook niet, zelfs niet wanneer ik ben ingelogd. De teksten in je topics ga ik nog wel even uitpluizen 👍
 
Selected quotes for multi-quoting:   0