Advies gevraagd - draagarmen en schokbrekers

 
 
 
 
 
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Advies gevraagd - draagarmen en schokbrekers

 · 
Posted: 20.03.2021 - 10:00  ·  #16
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1618
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd - draagarmen en schokbrekers

 · 
Posted: 21.03.2021 - 14:20  ·  #17
Zie nu dat ik in 2019 de dempers en armen heb gedaan.. Ik dacht 2020; time flies blijkbaar.

Ik heb toen wel even getwijfeld over de B6.. maar wou geen (spijkerharde) Volvo. Mijn vorige kar was een 206 GTI en na een dikke 4,5 jaar wou ik “ sport onderstel” meer. Maar dat zal best persoonlijk zijn dus fakkel me niet af, ik ben tenslotte over de 50..🙄
(Ik lees dat mensen erg blij zijn met die demper en het niet te straf vinden, maar nogmaals: het ging om mij en mijn auto)

Voor mij mocht het iets straffer maar niet te gek: de Billstein B4 bleek perfect hiervoor te zijn.
Qua oude dempers:
Ik merkte het aan: bochtengedrag niet bepaald dynamisch; auto schommelde nogal als deze op een rijbaan stilstond en een vrachtwagen stoof voorbij. Dus een beetje doordeinen bij de duwtest, dat soort dingen.
Ik wou in elk geval een veilige auto die ook kon uitwijken in geval van nood oid.

Hier paar foto’s van het bestel spul. Ik heb nog ergens een lijstje met de volvo onderdeel / bestelnummers voor mijn S60, kan voor jou weer iets anders zijn natuurlijk.

Motointegrator had toen geen Billstein dempers dus die via Daparto - Qparts gekocht. Laat je niet voor de gek houden op die site met de gratis verzendkosten voor sommige aanbieders, dat geldt alleen voor DLD zelf. 😎

O ja, een van de set toplagers had ik per ongeluk Febi besteld ipv Sachs maar het kwam prima uit, paste perfect en voldoet uitstekend voor mij..

Succes hooor.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Advies gevraagd - draagarmen en schokbrekers

 · 
Posted: 23.03.2021 - 22:56  ·  #18
Dit is mijn veerpoot setje die er morgen onder komen, alles origineel behalve de schokbrekers dat zijn de Bilstein B4’s

Ook ga ik de stabilisator stangetjes vervangen en heb ik Lemforder gekozen.
Motorsteunen van het merk Hutchinson
2 hierboven zouden volgens FCP Euro de OE moeten zijn, welke bij de bovenste steun al klopt (artikelnummer Hutchinson stond onderop de originele van Volvo), die heb ik vandaag vervangen.

koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Advies gevraagd - draagarmen en schokbrekers

 · 
Posted: 12.04.2021 - 23:05  ·  #19
Mooi spulleke heren!
Helaas er zojuist achter gekomen dat mijn veer rechts voor gebroken is, dus ik moet er ook aan geloven. Mijn schokbrekers functioneren nog dermate goed dat ik het nog even wou aankijken, maar nu een veer is gebroken vervang ik alles nu maar in één keer. De auto is nu ook niet rijdbaar :(
Ik ga ook voor de bilsteins, maar welke lagers en schotels ik het beste kan nemen is mij wat onduidelijk.
Lagers van Sachs en de schotels en dergelijke van Febi, leek me wel een safe combinatie.
Welk merk veren? Sachs? welke merken zijn nog meer aan te raden? R&D car parts heeft betaalbare febi veren of anders Bilstein B3 veren, maar ik heb geen behoeft aan verlaging of stugger.

Ik wil verder alle bouten en moeren vervangen, maar die worden niet als set aangeboden bij bijvoorbeeld Motointegrator of Mister-auto, dus ben benieuwd waar jullie het vandaan hebben. Uiteraard kan ik het van de oude voorpoten gebruiken, maar pak liever nieuw spul.

ook al het klein grut wat Andy / nd-photo.nl in deze foto laat zien is me niet helemaal duidelijk. Mochten iemand daar een lijst van hebben, dan wordt dat zeker gewaardeerd!
https://www.flickr.com/photos/…ateposted/
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3767
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Advies gevraagd - draagarmen en schokbrekers

 · 
Posted: 13.04.2021 - 06:54  ·  #20
Ik wil dus binnenkort ook het hele spul aanpakken, maar ik zie hier nergens terug dat de mensen ook die 2 rubbers onderaan en bovenaan de veer vervangen. Is die opnieuw te gebruiken?
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1618
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd - draagarmen en schokbrekers

 · 
Posted: 13.04.2021 - 07:55  ·  #21
Quote door [-Tom-]

Ik wil dus binnenkort ook het hele spul aanpakken, maar ik zie hier nergens terug dat de mensen ook die 2 rubbers onderaan en bovenaan de veer vervangen. Is die opnieuw te gebruiken?


Hoi Tom,

Nee het rubber kwam bij mijn auto in losse stukjes eruit/ was gescheurd. Dus die moest zeker vervangen worden.
Maar die rubbers kwamen bij de dealer vandaan op advies van Richard (Plein). Die kwaliteit schijnt de beste te zijn en de prijs is niet echt hoog.
Richard moest voor zijn auto ook al iets halen en bestelde direct die rubbers voor mijn auto daar en heb ik het terugbetaald.

Rubbers =dealer in mijn geval :-)
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd - draagarmen en schokbrekers

 · 
Posted: 13.04.2021 - 08:08  ·  #22
Ik heb ook net wat spullen besteld: nieuwe rubbers voor bovenin (Sachs) met Sachs veerpootlager, schokbrekers Sachs, rubber voor onderin (origineel Volvo), aanslagdemper Febi en nieuwe bouten (Volvo), nieuwe veerisolator (Volvo). Als het binnen is, volgt een foto.

Heb ook lopen puzzelen met name met het rubber onderin (bij mijn huidige veer en schokbreker zit daar geen rubber tussen, enkel een veerisolator.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3767
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Advies gevraagd - draagarmen en schokbrekers

 · 
Posted: 13.04.2021 - 08:34  ·  #23
Quote door wimg

Ik heb ook net wat spullen besteld: nieuwe rubbers voor bovenin (Sachs) met Sachs veerpootlager, schokbrekers Sachs, rubber voor onderin (origineel Volvo), aanslagdemper Febi en nieuwe bouten (Volvo), nieuwe veerisolator (Volvo). Als het binnen is, volgt een foto.

Heb ook lopen puzzelen met name met het rubber onderin (bij mijn huidige veer en schokbreker zit daar geen rubber tussen, enkel een veerisolator.


Ik bedoel dan denk ik de veerisolator :P
Nummer 33 en 36
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Advies gevraagd - draagarmen en schokbrekers

 · 
Posted: 13.04.2021 - 08:56  ·  #24
Hoi Tom,

Ik heb deze alle 2 vervangen zoals je kan zien op mijn eerdere foto, op de oude veerpoten waren deze echt wel versleten. Kosten waren bij de volvo 42 per stuk voor boven en onder was 29 per stuk.

In combinatie met de bilstein schokbreker moest ik wel een van de rubber puntjes van het rubber afsnijden omdat hij maar op een punt vastgezet kon worden bij de bilstein.
Maar dat gaat prima, nu na een aantal km zit hij nog steeds mooi.

Quote door [-Tom-]

Quote door wimg

Ik heb ook net wat spullen besteld: nieuwe rubbers voor bovenin (Sachs) met Sachs veerpootlager, schokbrekers Sachs, rubber voor onderin (origineel Volvo), aanslagdemper Febi en nieuwe bouten (Volvo), nieuwe veerisolator (Volvo). Als het binnen is, volgt een foto.

Heb ook lopen puzzelen met name met het rubber onderin (bij mijn huidige veer en schokbreker zit daar geen rubber tussen, enkel een veerisolator.


Ik bedoel dan denk ik de veerisolator :P
Nummer 33 en 36
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd - draagarmen en schokbrekers

 · 
Posted: 13.04.2021 - 12:33  ·  #25
Quote door [-Tom-]

Quote door wimg

Ik heb ook net wat spullen besteld: nieuwe rubbers voor bovenin (Sachs) met Sachs veerpootlager, schokbrekers Sachs, rubber voor onderin (origineel Volvo), aanslagdemper Febi en nieuwe bouten (Volvo), nieuwe veerisolator (Volvo). Als het binnen is, volgt een foto.

Heb ook lopen puzzelen met name met het rubber onderin (bij mijn huidige veer en schokbreker zit daar geen rubber tussen, enkel een veerisolator.


Ik bedoel dan denk ik de veerisolator :P
Nummer 33 en 36


36 heb ik inderdaad besteld (hoewel die ik nu niet heb tussen de schokbreker en veer). 33 niet besteld.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Advies gevraagd - draagarmen en schokbrekers

 · 
Posted: 16.04.2021 - 12:19  ·  #26
Quote door wimg

Quote door [-Tom-]

Quote door wimg

Ik heb ook net wat spullen besteld: nieuwe rubbers voor bovenin (Sachs) met Sachs veerpootlager, schokbrekers Sachs, rubber voor onderin (origineel Volvo), aanslagdemper Febi en nieuwe bouten (Volvo), nieuwe veerisolator (Volvo). Als het binnen is, volgt een foto.

Heb ook lopen puzzelen met name met het rubber onderin (bij mijn huidige veer en schokbreker zit daar geen rubber tussen, enkel een veerisolator.


Ik bedoel dan denk ik de veerisolator :P
Nummer 33 en 36


36 heb ik inderdaad besteld (hoewel die ik nu niet heb tussen de schokbreker en veer). 33 niet besteld.


Ik heb de boel een beetje uitgezocht, het verschilt per auto. Ik heb er een moeten wisselen met een schokbreker van de sloop, omdat ik een gebroken veer had en niet meer kon rijden.
Ik heb de oude schokbreker uit elkaar gehaald om te kijken wat er nu allemaal in zit. De nummers 33 en 36 die je noemt zitten er niet altijd in. Bij mij zat nummer 36 er wel in, maar was helemaal verscheurd. Nummer 33 zat er niet in, de veer zat direct in nummer 6. Alles was nog origineel.

Hier geeft Estateservices hetzelfde aan, er zijn 3 varianten voor het onderste rubber.
https://www.estateservices.nl/…-voor.html

Helaas heeft Motointegrator geen veren van Sachs voor mijn auto. Ik vrees dat ik deze bij Autodoc vandaan moet halen.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Advies gevraagd - draagarmen en schokbrekers

 · 
Posted: 16.04.2021 - 12:49  ·  #27
Was de oude schokbreker niet meer bruikbaar? Omdat je schrijft dat je alleen een gebroken veer had.
Weet je ook welke variant van de veerisolator je moet hebben voor welk type Volvo?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3767
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Advies gevraagd - draagarmen en schokbrekers

 · 
Posted: 16.04.2021 - 13:05  ·  #28
Quote door Malmö

Was de oude schokbreker niet meer bruikbaar? Omdat je schrijft dat je alleen een gebroken veer had.
Weet je ook welke variant van de veerisolator je moet hebben voor welk type Volvo?


Volgens mij kan je dat het beste nakijken in VIDA aan de hand van je chassisnummer
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Advies gevraagd - draagarmen en schokbrekers

 · 
Posted: 16.04.2021 - 13:35  ·  #29
Mijn oude schokbreker deed het nog wel aardig, maar bij AutoRima kon ik een hele veerpoot ophalen voor 40 eu met 200000 km minder ervaring dan de mijne, dus de keuze was snel gemaakt. Het wisselen van de hele poot was in ongeveer 3 uurtjes gebeurd, op de oprit. Als ik de veer had moeten wisselen was ik een stuk langer druk geweest. Als je de oude demper wilt hebben, be my guest! De rest komt ook beschikbaar over een paar weken.

Ik was al van plan om de voorpoten met toplagers en veren aan te pakken later dit jaar, maar nu had ik even snel iets nodig om weer te kunnen rijden en rustig uit te kunnen zoeken wat ik allemaal nodig heb.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0