Advies gevraagd 2.0T of T4

Waar op te letten bij aanschaf

 
 
 
 
 
BOLdIE74
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Advies gevraagd 2.0T of T4

 · 
Posted: 30.03.2016 - 17:33  ·  #1
Hallo Allemaal,

Hopelijk kan ik hier terecht voor wat adviezen, ik zal me even kort voorstellen.

Momenteel rijd ik een VW Passat Variant V5 uit 2001, al rijdt deze nog prima ben ik wel wel aan het oriënteren naar wat anders. Na ruim 7 jaar bezit wordt het tijd voor wat nieuwers. De auto heeft mij en m'n gezin twee zomervakanties achter elkaar in de "steek" gelaten met kleine defecten (eerste keer een defecte bobine en de tweede keer een defecte krukas sensor). Ondanks het feit dat ik nooit heb bezuinigd op onderhoud heeft hierdoor het vertrouwen in de auto een spreekwoordelijke "deuk opgelopen" (al zijn dit zaken waar je weinig aan kan doen en misschien eerder te wijten zijn aan de leeftijd).

Ik rijd jaarlijks weinig kilometers (ongeveer 10.000km tot 12.000km) en vrijwel alles privé; met name vakanties met vouwwagen en volle bepakking.

Met dit aantal kilometers zal benzine de beste en meest logische keuze zijn, vandaar dat ik zoek naar een V70 vanaf 2010 tot 2012 met een fatsoenlijk vermogen en een budget van rond de 20.000 euro.

Motor:

- 2.5T is volgens mij erg betrouwbaar maar oud(er) en dorstig.
- 2.0T (volgens mij een Ford blok met turbo van Volvo zelf) heeft lekker veel koppel
- T4 (1.6 van Ford) zal het zuinigste zijn, maar is een echte downsize motor waar ik (misschien onterecht) m'n twijfels over heb.
- 3.2 zal zeer dorstig zijn en zal qua wegenbelasting en onderhoud te prijziger worden.

Versies en zwakke punten:

- 2.0T R-Design (voor facelift)?
- T4 Limited Edition (facelift)?
- Niveau regeling is dat een optie of standaard bij deze generatie?
- Voordelen Momentum/Summum/etc. tov lease pakketten zoals hierboven staat beschreven?

Wie kan mij voorzien van wat nuttige tips?

Alvast bedankt,

Gijs
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.0T of T4

 · 
Posted: 30.03.2016 - 19:52  ·  #2
Vergis je niet in het werkelijk verbruik van de 2.0T en ook de T4. De fabrieks opgave wordt bij lange na niet gehaald. Je ziet getallen van 1:10 voorbij komen.
De 2,5T schommelt ook ergens rond de 1:10, zeer afhankelijk van rijstijl, soort wegen en onderhoud van de auto (sensoren, etc). Zo dorstig is de 2,5T volgens mij niet?

Maar dat is enkel het verbruik, je zult zelf heb beste een inschatting kunnen maken hoe belangrijk dat voor je is met jou aantal km per jaar.

De rijbeleving kan een tweede argument zijn.
Heb je een T4 als eens gereden en vergeleken met je V5?
De T4 en 2.0T "missen" natuurlijk een cilinder... Zelf ben ik redelijk verknocht aan een Volvo 5 cilinder, maar weet natuurlijk niet of dit voor jou ook een meerwaarde heeft.

Betrouwbaarheid zit met de 2,5T goed, hoe de T4 en 2.0T zijn, ik heb geen idee. Je rijdt niet veel, in 7 jaar komt er nog geen ton bovenop. Zo'n bobine kan overigens altijd stuk, ook bij een Volvo. Ik heb er tijdens een vakantie altijd een reserve bobine mee.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.0T of T4

 · 
Posted: 30.03.2016 - 21:10  ·  #3
Ik heb recent een week met een s60T4 gereden, en heb zelf een 2.4T (voorloper van de 2.5 t waar ik ook wel eens mee gereden heb).
De t4 doet alles prima, maar, het is een 13 in dozijn blok. Je merkt weinig van de turbo, vermogen bouwt heel liniear op, en loopt en klinkt verder als een 4 in lijn blok. Gewoon een functioneel blok zonder enige jeu. Ik weet ook niet hoe dit is icm een aanhanger.
Mijn eigen 5 cylinder heeft veel meer karakter en bruikbaar koppel en vermogen, ook met zware aanhangers is het prettig rijden.
De 2.5t is nog wat vlotter en fitter dan mijn eigen auto. Hoe de 2.0t 5 cylinder weet ik niet, nooit mee gereden.
BOLdIE74
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.0T of T4

 · 
Posted: 30.03.2016 - 21:59  ·  #4
Quote door Waltersan

Ik heb recent een week met een s60T4 gereden, en heb zelf een 2.4T (voorloper van de 2.5 t waar ik ook wel eens mee gereden heb).
De t4 doet alles prima, maar, het is een 13 in dozijn blok. Je merkt weinig van de turbo, vermogen bouwt heel liniear op, en loopt en klinkt verder als een 4 in lijn blok. Gewoon een functioneel blok zonder enige jeu. Ik weet ook niet hoe dit is icm een aanhanger.
Mijn eigen 5 cylinder heeft veel meer karakter en bruikbaar koppel en vermogen, ook met zware aanhangers is het prettig rijden.
De 2.5t is nog wat vlotter en fitter dan mijn eigen auto. Hoe de 2.0t 5 cylinder weet ik niet, nooit mee gereden.


Dank voor het delen van je ervaringen, ik lees idd over de T4 dat hij doet wat hij moet doen, maar dat is het dan ook.
De 2.0T waar ik op doel is ook een 4 cilinder, maar schijnt wat meer punch te hebben.
BOLdIE74
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.0T of T4

 · 
Posted: 30.03.2016 - 22:04  ·  #5
Quote door Mekstra

Vergis je niet in het werkelijk verbruik van de 2.0T en ook de T4. De fabrieks opgave wordt bij lange na niet gehaald. Je ziet getallen van 1:10 voorbij komen.
De 2,5T schommelt ook ergens rond de 1:10, zeer afhankelijk van rijstijl, soort wegen en onderhoud van de auto (sensoren, etc). Zo dorstig is de 2,5T volgens mij niet?

Maar dat is enkel het verbruik, je zult zelf heb beste een inschatting kunnen maken hoe belangrijk dat voor je is met jou aantal km per jaar.

De rijbeleving kan een tweede argument zijn.
Heb je een T4 als eens gereden en vergeleken met je V5?
De T4 en 2.0T "missen" natuurlijk een cilinder... Zelf ben ik redelijk verknocht aan een Volvo 5 cilinder, maar weet natuurlijk niet of dit voor jou ook een meerwaarde heeft.

Betrouwbaarheid zit met de 2,5T goed, hoe de T4 en 2.0T zijn, ik heb geen idee. Je rijdt niet veel, in 7 jaar komt er nog geen ton bovenop. Zo'n bobine kan overigens altijd stuk, ook bij een Volvo. Ik heb er tijdens een vakantie altijd een reserve bobine mee.


Dank voor je uitgebreide antwoord.

Die extra bobine heb ik nu ook achterin liggen, maar afgelopen jaar was het zoals gezegd de krukas sensor en om nu alles maar "op voorraad" mee te nemen gaat wat ver =)

Enig idee of niveauregeling standaard is of is dit een optie (ik zie het nergens terug in de beschrijvingen).
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.0T of T4

 · 
Posted: 30.03.2016 - 23:14  ·  #6
Op de oudere modellen t/m 2007 was de nivomat niet standaard, staat in de optielijst.
Ze zitten in de estate line, icm roofrails, etc. Zal dus geregeld op een Volvo estate zijn geleverd. Door de auto uit te lezen, kan de optielijst -ten tijde van de aankoop dus- worden uitgedraaid.

Ik zie net op de Volvo site dat ze nog steeds in de estate line zitten.

Oh, en ben je op zoek naar vermogen: de 2.0T is ook als 4 cilinder T5 geleverd. Zelfde motor, andere software.
De 2,5(F)T is t/m 2010 geleverd.
De 3.2 zou ik niet nemen, schijnt niet zo mooi te rijden. De T6 (ook een 6 cilinder) lijkt mij wel heerlijk, maar de betrouwbaarheid heb ik nog niet bewezen goed gezien. Zit natuurlijk ook wat meer fun op, zoals AWD, bi-turbo, etc.
H4rry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Prov. Groningen
Leeftijd: 44
Berichten: 103
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.0T of T4

 · 
Posted: 31.03.2016 - 00:58  ·  #7
Quote door Waltersan

Ik heb recent een week met een s60T4 gereden, en heb zelf een 2.4T (voorloper van de 2.5 t waar ik ook wel eens mee gereden heb).
De t4 doet alles prima, maar, het is een 13 in dozijn blok. Je merkt weinig van de turbo, vermogen bouwt heel liniear op, en loopt en klinkt verder als een 4 in lijn blok. Gewoon een functioneel blok zonder enige jeu. Ik weet ook niet hoe dit is icm een aanhanger.
Mijn eigen 5 cylinder heeft veel meer karakter en bruikbaar koppel en vermogen, ook met zware aanhangers is het prettig rijden.
De 2.5t is nog wat vlotter en fitter dan mijn eigen auto. Hoe de 2.0t 5 cylinder weet ik niet, nooit mee gereden.


Ik was verbaasd van de trekkracht van de T4. Mijn ouders hebben in Frankrijk een V70 T4 gehad afgelopen zomervakantie toen hun Grand Cherokee (4.7 V8 ter vergelijk) er mee ophield.

Zij reden met een 1500kg caravan. Die van ons 1350kg. Ik was echt verbaasd hoe snel ze iedere keer weg waren met die T4. Daar moest ik stevig m'n best voor doen.

Nu was dat een V70 van 2015, maar qua motorspecificaties verschillen die geloof ik niet.
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.0T of T4

 · 
Posted: 31.03.2016 - 09:23  ·  #8
Wat betreft niveauregeling, dat is volgens mij nog steeds niet standaard op de nieuwe types V70.
De onze, een 2008 D5, heeft het in ieder geval niet voor zover ik weet.
Nou is er wel eens zoiets als 'de uitzondering bevestigd de regel', maar of dat hier ook zo is... :sleep:
BOLdIE74
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.0T of T4

 · 
Posted: 31.03.2016 - 18:52  ·  #9
Dan maar eens een belletje plegen naar een dealer, hopelijk kunnen zij me vertellen hoe het zit met de niveauregeling op deze modellen.
RuudM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assendelft
Leeftijd: 59
Berichten: 5
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.0T of T4

 · 
Posted: 31.03.2016 - 22:37  ·  #10
Mijn V70 is een 2.0T R-design, MY2011. Ik heb er nu 12.000 km mee gereden, verbruik schommelt rond de 9.5 l per 100 km, bij veel woonwerkverkeer in de Randstad, files etc. Op lange ritten 130 kruisen op de cruise control is minder dan 9.0 wel haalbaar. Als je altijd vol optrekt ga je naar de 10.0.
Op de R-design met sport onderstel zijn de nivomats standaard. Dat is heel fijn, vol of leeg, de wegligging blijft hetzelfde.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.0T of T4

 · 
Posted: 01.04.2016 - 23:11  ·  #11
Dat verbruik haal je met de oude generatie 5 cilinder turbo ook.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.0T of T4

 · 
Posted: 02.04.2016 - 11:19  ·  #12
Een auto met LPG ingebouwd zou ook nog een optie zijn. Geen kosten voor de inbouw, dus alleen hogere mrb. Die haal je er zo uit met 10k per jaar.
heinvandermeijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 61
Homepage: careforever.net
Berichten: 51
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.0T of T4

 · 
Posted: 30.09.2016 - 05:15  ·  #13
Ik heb een V70 2.0T uit 2007, maar dit is echt een 5-cylinder, dus geen 4-cylinder wat jullie hier vermelden !

Hoe zit dit dan???
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1616
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd 2.0T of T4

 · 
Posted: 30.09.2016 - 10:44  ·  #14
Ik ben errug blij mijn mijn 2.0T.. maar ik dacht dat ie alleen voor de oudere modellen van de V70 leverbaar was... (tot 2008 of 2010 of zo iets) en Gijs zoekt de nieuwere zo te zien.

Je kan het brandstofverbruik in mijn onderschrift zien, het koppel en vermogen van deze 5 cylinder vind ik geweldig, rijdt als een diesel; bij 1500 tpm al genoeg vermogen om schakellui te rijden.
- wel heeft de mijne krachtkuur ondergaan bij Volvotune van 180 Pk naar 230+ dus niet helemaal vergelijkbaar met de standaard motor.

Maar ook het chippen kan je in je aankoopbudget meenemen.
suc6 net de zoektocht.
DJ
 
Selected quotes for multi-quoting:   0