Advies gevraagd ter vervanging van RTI: 2-din radio, Android carplay mirrorlink of gewoon losse TomTom?

 
 
 
 
 
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Advies gevraagd ter vervanging van RTI: 2-din radio, Android carplay mirrorlink of gewoon losse TomTom?

 · 
Posted: 29.04.2022 - 14:52  ·  #1
Ik oriënteer mij al langer op een vervanger van de hevig verouderde RTI in mijn XC90 van 2006. Over de standaard radio met Premium Sound Dynaudio in de XC90 ben ik prima te spreken; het gaat mij enkel om de navigatie die ik up-to-date wil hebben. Via de aux ingang heb ik overigens een bluetooth module aangesloten, waarmee ik wel muziek kan streamen vanaf mijn telefoon.
Ik was voornemens om een gebruikte 2-din JVC aan te schaffen (± € 200,-), icm met een canbus interface (± €200,- vanwege de PDC die via de radio functioneert). Het aansluiten van de canbus interface lijkt mij overigens nog best een aardige klus, maar wellicht vergis ik mij daarin.
Alternatief is een APPplay_CARplay & Android Auto set Volvo RTI DVD (CVBS) van Nav.inc (https://www.navinc.nl/2907). Een prijzig setje (€ 599,-) en da's dan nog zonder montage (€ 200,-). Dan heb ik o.a Google Maps via mijn telefoon op het RTI scherm. De standaard achteruitrijcamera werkt dan niet meer, omdat die via de DVD speler loopt, en die link wordt met het Nav.inc setje juist onderbroken. Dus er komt dan nog een nieuwe camera bij.
Het goedkoopste alternatief is een TomTom GO Discover (6 inch). Die kost € 249,- (Amazon.de) en met een bijpassende console voor € 55,-(https://www.broditnederland.nl/contents/nl/p42130_Kuda-Console-288270-Volvo-XC90-Vanaf--jan-03-tot-en-met-vergelijk-afbeelding.html) ben ik dan in totaal een kleine € 300,- kwijt.

Al met al neig ik naar de TomTom optie (qua totale kosten en eenvoud montage) maar wellicht kan iemand mij overtuigen van een alternatief of zie ik iets over het hoofd?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5010
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Advies gevraagd ter vervanging van RTI: 2-din radio, Android carplay mirrorlink of gewoon losse TomTom?

 · 
Posted: 29.04.2022 - 15:36  ·  #2
Ik kan ook de tomtom in je rti bouwen.
Zo heb je originele look maar nieuwe navigatie.
*geluid en bediening gaan nog steeds via tomtom en zijn niet te integreren in volvo.

Neem je een Via62 kan je scherm omhoog en omlaag blijven gaan.

Bij nieuwere types tomtom kan je scherm niet meer omhoog en omlaag. Dit ivm postitie usb aansluiting.

Om en inbouw met een via 62 vraag ik 80 euro.
Nieuwere types 100. Dit omdat glas is en meer tijd kost om te doen.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 459
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Ingebouwd

 · 
Posted: 30.04.2022 - 10:26  ·  #3
Interessant! Ik heb een 6"tomtom in 2012 (!) gekocht, lifetime van alles en nog wat, maar moet dus af en toe aan de update, gemiddeld 3x per jaar iets van 8Gb en dan af en toe een kleine update.
Kostte iets van 350 euro, moest even wennen maar vind het nog steeds een van mijn beste automotive uitgaven.

Maar past dit ook in de RTI die sinds 2009 of zo niet meer is bijgewerkt? V70XC mj 2001?

Dank!
JP
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5010
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Advies gevraagd ter vervanging van RTI: 2-din radio, Android carplay mirrorlink of gewoon losse TomTom?

 · 
Posted: 30.04.2022 - 11:11  ·  #4
Ja past gewoon in het scherm.

Bij een xc70 uit 2001 zal je een 4:3 scherm hebben.
dat past dan niet
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1515
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Advies gevraagd ter vervanging van RTI: 2-din radio, Android carplay mirrorlink of gewoon losse TomTom?

 · 
Posted: 30.04.2022 - 18:06  ·  #5
Was er niet een tijdje terug de melding dat die oude TomToms gedoe gingen krijgen met de satelliet locaties ?
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2057
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Advies gevraagd ter vervanging van RTI: 2-din radio, Android carplay mirrorlink of gewoon losse TomTom?

 · 
Posted: 30.04.2022 - 21:19  ·  #6
Interessant wel, op die manier heeft de Rti toch nog een functie. De positie van het ding is wel ideaal. Foon op rooster bij de Nn, het werkt wel maar is niet de ideale plek. Zo’n zuignap op raam vind ik ook niks.
Koppel je de tomtom dan alsnog aan je telefoon voor bijvoorbeeld de verkeersinfo? En bediening is dan gewoon via touchscreen denk ik?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5010
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Advies gevraagd ter vervanging van RTI: 2-din radio, Android carplay mirrorlink of gewoon losse TomTom?

 · 
Posted: 30.04.2022 - 21:22  ·  #7
Ja klopt ik heb bluetooth en verbind hem ook met wifi hotspot van mijn telefoon.

Zo krijg je alle realtime verkeersinfo etc.
Bediening gaat via het scherm van de tomtom.
Gewoon een tabletpen van de action zodat ik niet helemaal naar voren hoef.
peter71
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 53
Berichten: 845
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Advies gevraagd ter vervanging van RTI: 2-din radio, Android carplay mirrorlink of gewoon losse TomTom?

 · 
Posted: 03.05.2022 - 17:11  ·  #8
En het wordt door Richard perfect in gebouwd en opgestuurd
👍
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 539
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Advies gevraagd ter vervanging van RTI: 2-din radio, Android carplay mirrorlink of gewoon losse TomTom?

 · 
Posted: 03.05.2022 - 17:49  ·  #9
Quote door joriz

Interessant wel, op die manier heeft de Rti toch nog een functie. De positie van het ding is wel ideaal. Foon op rooster bij de Nn, het werkt wel maar is niet de ideale plek. Zo’n zuignap op raam vind ik ook niks.
Koppel je de tomtom dan alsnog aan je telefoon voor bijvoorbeeld de verkeersinfo? En bediening is dan gewoon via touchscreen denk ik?



Ik heb m ook via Richard. Mooi via rti.
TomTom kaarten zijn up-to-date, t systeem wel wat traag anno 2022. Maar t werkt.
En idd internet via je telefoon naar de TomTom via bluetooth tethering.

Voor mijn telefoon heb ik een brodit houder met daarop zelfgemaakte quadlock houder. Zit goed vast zo
 
Selected quotes for multi-quoting:   0