Advies 2.0 T5

 
 
 
 
 
NickS70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 31
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Advies 2.0 T5

 · 
Posted: 22.05.2019 - 05:25  ·  #1
Hallo allen,

Sinds vannacht ben ik in het bezit van een andere motor. Namelijk complete goed draaiende 2.0 T5 met 211PK zoals de titel al zegt. Deze is compleet met kabelboom, ecu, groene injectoren en andere aanbouwdelen.

Nu heb ik een aantal vragen, maar ik zal eerst uitleggen wat ik van plan ben om er mee te willen doen.

Het blok wil ik iets gaan kietelen met een 19T turbo, een andere chip en eventueel remappen, zodat ik rond de 300-350 pk kom te zitten (Haalbaar?), Met nog eventuele upgrade mogelijkheden in de toekomst.

De motor is lopend zonder kwalen gedemonteerd. Toch nu het blok gedemonteerd is, is het makkelijk om het grote onderhoud gelijk aan te pakken lijkt me?

Mijn vraag is nu wat moet ik allemaal meepakken en is dit met behulp van een goede automonteur (heb ik al) te doen, of is het verstandiger het blok proffessioneel te laten reviseren? (Wat kost een revisie indien nodig?)

Verdere vragen zijn moet ik het blok ook gaan versterken (ivm toekomstplannen), en moet er verder behalve het blok nog onderdelen meegepakt worden? Remmerij heb ik al "Ge-upgrade" naar 302mm, Koppeling komt een "R" koppeling in. Veerpootbruggen voor en achterheb ik al in bezit.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Ben benieuwd wat dit project voort gaat brengen, en naar de uitkomst er van.

Met vriendelijke groet,

Nick
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Advies 2.0 T5

 · 
Posted: 22.05.2019 - 07:25  ·  #2
Als het blok goed is moet je het vooral niet gaan reviseren. Revisie kost snel duizenden euro.
NickS70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 31
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Advies 2.0 T5

 · 
Posted: 22.05.2019 - 07:29  ·  #3
Okee, en heb je nog advies over welke dingen wel mee te pakken? Het versterken van de drijfstangen en lagers hoorde ik al. Maar ik weet niet of dit nodig is?
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Advies 2.0 T5

 · 
Posted: 22.05.2019 - 08:47  ·  #4
Herl gaaf project, is het ook de bedoeling te gaan racen?

Ik zou persoonlijk even kijken na de nokkenas/kleppen. En natuurlijk alles aan waterpomp ef gelijk aanpakken
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2201
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Advies 2.0 T5

 · 
Posted: 22.05.2019 - 09:11  ·  #5
Wat je goed zelf kunt doen is koprevisie. Klepzittingen slijpen, cilinderkop wegbrengen om te laten vlakken (mag dat überhaupt wel met deze koppen?), nieuwe kleppen en klepgeleiders erin. Alle oliekeerringen en pakkingen vervangen..
Complete revisie, als in, cilinders opnieuw honen (en dan een overmaat zuiger erin), krukaslagers vervangen en dergelijke, ik zou het niet doen als het blok verder nog goed loopt en de compressie goed is.
Remmerij heb je gelukkig al over nagedacht, en als het blok er toch al uit is meteen een nieuwe koppeling erin. Eventueel vliegwiel laten afdraaien, al is dat iets wat ik me herinner van auto's uit de tijd dat een elektronische ontsteking al iets heel moderns was.
NickS70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 31
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Advies 2.0 T5

 · 
Posted: 22.05.2019 - 09:18  ·  #6
Quote door ikbat

Herl gaaf project, is het ook de bedoeling te gaan racen?


Het is niet direct de bedoeling er mee te gaan racen, het lijkt me wel leuk er af en toe een keer mee de ring of een ander circuit mee op te gaan!

Ik moet er ook fatsoenlijk mee kunnen blijven rijden op straat. dus ik hoop de gouden middenweg te kunnen vinden, maar wanneer ik er zin in heb hem ook eens flink op zn staart kan trappen 😈
NickS70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 31
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Advies 2.0 T5

 · 
Posted: 22.05.2019 - 09:21  ·  #7
Quote door brinkie

Wat je goed zelf kunt doen is koprevisie. Klepzittingen slijpen, cilinderkop wegbrengen om te laten vlakken (mag dat überhaupt wel met deze koppen?), nieuwe kleppen en klepgeleiders erin. Alle oliekeerringen en pakkingen vervangen..
Complete revisie, als in, cilinders opnieuw honen (en dan een overmaat zuiger erin), krukaslagers vervangen en dergelijke, ik zou het niet doen als het blok verder nog goed loopt en de compressie goed is.
Remmerij heb je gelukkig al over nagedacht, en als het blok er toch al uit is meteen een nieuwe koppeling erin. Eventueel vliegwiel laten afdraaien, al is dat iets wat ik me herinner van auto's uit de tijd dat een elektronische ontsteking al iets heel moderns was.


Bedankt voor de reactie en het advies!

Ik zou zo ook niet durven te zeggen of de kop gevlakt mag worden.. misschien dat iemand anders op dit forum dat weet?

De rest van de tips gaan bij op het lijstje! Bedankt 👍
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Advies 2.0 T5

 · 
Posted: 23.05.2019 - 22:52  ·  #8
Geen idee waarom je die 2.0 gekocht hebt, maar maak er als het toch open is gelijk een 2.3 van (of nog meer, je kan tot 2800cc gaan) anders komt die turbo weer zo laat op gang...

H-profiel drijfstangen zijn noodzakelijk. shimmen een verstandige optie, zeker als er een overmaat nodig is.

Verder even kijken of er niet een overmaakt zuigers nodig is, die behalve slijtage hebben de cilinders allemaal ei-vorming na een tijdje ipv rond.

Koppeling gewoon een single massa vliegwiel + R koppelings plaat en een sachs 707 drukgroep, dan zit je met 350pk en flink koppel nog goed.

Kop vlakken MOET altijd.


Zelf ben ik er ook fanatiek mee bezig, heb al 10tallen T-5 blokjes gebouwd en rij graag op de nurburgring met onze volvo's.

Begin even met je budget, een eenvoudig lijstje gaat zo de 10.000 euro voorbij, wil je het goed aanpakken nog veel meer. Dus bedenk wat je wilt besteden, je zal het vermogen ook kwijt moeten kunnen, en weer afremmen.

En kan je het werk zelf doen, of is arbeid ook een 100% kostenpost?
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Advies 2.0 T5

 · 
Posted: 23.05.2019 - 22:59  ·  #9
Remmen zijn aan gedacht met 302mm?
Ik heb echt een ander referentiekader.
Ga eens met een Volvo rijden met een goede after market big brake kit.
Je wilt nooit meer zonder...dat geeft echt vertrouwen.
Verder een leuk project.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Advies 2.0 T5

 · 
Posted: 23.05.2019 - 23:03  ·  #10
Ja inderdaad, 302 remmen zijn niet echt interessant, een goede BBK kost wel flink geld maar met relatief weinig geld heb je 336mm XC90 schijven, brackets en dikke Brembo remklauwen, setje ferodo Ds2500 blokken erin en je hebt afdoende remkracht, ook op de ring.

Zit je wel aan minimaal 8J brede velgen vast, 17" kan, maar 18" passen veel meer types van Volvo.
NickS70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 31
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Advies 2.0 T5

 · 
Posted: 23.05.2019 - 23:59  ·  #11
Ik heb inderdaad al van meerdere mensen vernomen dat de 302 remmen niet voldoende zijn. Dus die worden dan ook maar geupgrade.

De reden waarom ik voor de 2.0 T5 ben gegaan is omdat ik deze aangeboden heb gekregen, en het mij een leuk project en uitdaging lijkt om te doen!

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ik het werk zelf kan, ben over het algemeen wel technisch aangelegd. Mijn kameraad is automonteur en gaat me erbij helpen, hij heeft dit dan ook vaker gedaan. Maar dit is de eerste keer dat ik een automotor ga aanpakken. Ik heb wel ervaring met brommers , maar dat is natuurlijk niet met elkaar te vergelijken. maar met hulp gaat dit wel lukken.

De H profiel drijfstangen ga ik de onderdelen voor bestellen en is het shimmen zelf te doen?.Ik was niet van plan om er een 2.3 van te maken, is dat veel extra werk, en goed zelf te doen?

Ik heb zo geen bepaald budget in gedachten, maar ik ga er ook zeker niet op bezuinigen in elk geval. Als ik iets doe doe ik het goed, al dan niet met hulp😉
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Advies 2.0 T5

 · 
Posted: 24.05.2019 - 00:57  ·  #12
2.3 of een 2.4 of groter maken is eenvoudig, het zou ook mooi zijn als je dan een nieuwer type krukas kunt vinden, langere slag en die zijn flink wat KG's minder. Die extra CC's zijn heel goed merkbaar, een 2.0 is gewoon niet meer leuk rijden onder de 4000 toeren met een grotere turbo.

En met een overmaat zuiger komt er ook nog wat extra cilinderinhoud bij.

Drijfstangen krijg ik trouwens korting op, ik heb er vorig jaar 20+ sets afgenomen en krijg nu altijd leuke korting, dus als je interesse hebt kan ik ze voordeliger voor je bestellen.

brandstofpomp en injectoren heb je nodig

Koelpakket aluminium is noodzakelijk als je langere tijd vermogen wilt vragen.

Koppeling is R koppeling prima, liever wel een betere drukgroep, sachs 707 is een fijne match.

Schuine flens op de turbo, 3" pijp en een japanifold en je hebt een leuk pakketje, eventueel andere wielen in de turbo, groter billet compressorwiel en 9blads turbine, dan heb je wat meer pk's, die 19t heeft anders teveel backpressure, en bouwt amper nog turbodruk op na 5000 toeren.

H-profielen erin is voldoende voor 19T, nieuwe drijfstanglagers (10x geharde SPUTTER lagers) shimmen is gewoon een metalen plaatje ( ongeveer 0,7mm dik) tussen de cilinders doen, kost geen geld, gewoon voor een tientje wat voelermaatjes kopen en ertussen stoppen.

Cilinderkop laten vlakken en eenvoudig werk zelf doen, nieuwe seals en klepjes slijpen e.d.
NickS70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 31
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Advies 2.0 T5

 · 
Posted: 24.05.2019 - 10:55  ·  #13
Ik heb u even een pb gestuurd over de drijfstangen.

Wat betreft brandstofpomp en injectoren heb ik de groene injectoren erbij. En de standaard brandstofpomp. Is dit voldoende?

De R koppeling had ik al op het lijstje staan en de Sachs 707 drukgroep heb ik toegevoegd. En de koelpaketten waar u het over heeft zijn deze zo als "set" te koop? Of is het beter deze onderdelen los samen te stellen?

Japanifold spruitstuk heb ik er bij, en het shimmen en de drijfstanglagers pak ik ook mee.

Harstikke bedankt voor de tips! En de antwoorden op mijn vele vragen.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Advies 2.0 T5

 · 
Posted: 24.05.2019 - 21:59  ·  #14
Weet je wat best grappig is. Hier wordt gesproken over h sectie drijfstangen, ander krukas etc etc.
Maar vervolgens een echt BBK veel geld vinden.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Advies 2.0 T5

 · 
Posted: 24.05.2019 - 22:04  ·  #15
Achja, het hoeft niet gelijk een echte 380mm Brembo GT BBK te zijn natuurlijk.

Gewoon goede AP/Brembo klauwen tweedehands scoren en compatibel schijven van een ander volvo type en je bent met €1000 helemaal de man op het circuit.

Al is het wel leuk natuurlijk om eens iets unieks te hebben :D

 
Selected quotes for multi-quoting:   0