Afstellen HID lampen

nonderbe
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Afstellen HID lampen

· 
Posted: 05.04.2018 - 11:52  ·  #1
Hallo, ik heb een probleem met de afstelling van mijn lampen.
Volgens de technische keuring stonden ze aan beide zijden te hoog afgeregeld.
Dat kan kloppen, want na het vervangen van mijn schokbrekers staat de wagen achteraan wat lager, waardoor de koplampen dus wellicht hoger schijnen.
Bon, ik heb de auto naar Auto5 gebracht voor het afstellen van de lichten.
Daarna opnieuw naar de keuring. Opnieuw afgekeurd. Passagierszijde stond goed, bestuurderszijde stond veel te hoog.
Terug naar Auto5, daar konden ze de lichten niet correct afregelen! De afregelvijs stond reeds op het maximum. Ze toonden met de lichtbak, en inderdaad de lamp stond niet correct afgesteld.
Enkele avonden, gisterenavond, kijk ik zelf even. De afregelvijs staat op het hoogste niveau afgesteld! De lamp kan enkel lager!

Zou het kunnen dat er iets vreemds aan de gang is met de automatische afregeling? Gaat er iets mis bij Auto5?
Nu moet ik eerlijk zeggen, ik heb de wagen een jaar, en ik heb nooit gemerkt dat er een automatische afregeling op zit. Wanneer ik de auto start, bewegen de lampen niet.
Maar ik kan de lampen vanuit de cabine ook niet afregelen, het wieltje daarvoor ontbreekt.
Wil dat zeggen dat er een automatische afregeling zou moeten aanwezig zijn?
Zoja, kan ik dit dan uitschakelen?

Het idee is om de automatische afregeling uit te schakelen, de lampen manueel af te regelen, een groen keuringbewijs bekomen, op reis gaan naar Zweden, en later dan automatische afregeling te herstellen.

Het ding is dat we vrijdagavond al vertrekken naar Zweden! :p Ik hoop dat ik het nog op tijd goed krijg...

Edit: het gaat om een V70 uit 2004 (pre-facelift)
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Afstellen HID lampen

· 
Posted: 05.04.2018 - 12:03  ·  #2
Eehm, misschien lees ik je bericht verkeerd, maar als de lamp te hoog staat, en hij kan enkel lager, dan draai je hem omlaag en is je probleem opgelost toch?

Volgens mij hebben alleen Xenon lampen automatische afstelling (die hebben daarvoor een sensor op de achteras, en je ziet ook duidelijk dat de lampen zich afregelen op de stand van de auto, nadat je de auto gestart hebt). Die lampen kun je vervolgens (denk ik, niet zeker) ook niet manueel bijstellen, dus ik zou denken dat aangezien jij wél stelschroeven hebt (voor de hollanders: vijs (BE) = schroef (NL)) lijkt het mij dan ook dat je dus ook geen automatische afstelling hebt.

Dat je de lampen niet vanuit de bestuurderspositie kan bijregelen verbaast mij wel, maar wellicht was dat zo bij oudere modellen? Mijn 2007 V70N heeft dat iig wel (halogeen koplampen).

Mijn eigen ervaring: bij mijn vorige auto was ook zo'n stelschroef dolgedraaid (kwam ik ook pas bij de keuring achter) en was het lichtbeeld niet meer bij te stellen (in mijn geval moest de lichtlijn omhoog en dat ging niet) en ik heb de gehele lampunit toen moeten vervangen want het stelsysteem was niet los te verkrijgen / te vervangen. Een lampunit van de sloop was toen de snelste oplossing (zelfs voor dat niet courante model was die wel te vinden)
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 05.04.2018 - 12:09  ·  #3
Bij het op contact zetten bewegen de lampen ook niet. Daaraan kan je dus niet zien of de regeling werkt. Maar zet de auto gewoon even zelf met de neus richting een muur, dan kan je de lampen prima zelf afstellen.Als de lampen op bijvoorbeeld 1% moeten staan meet je de hoogte van de lichtstraal op vlak voor de auto. Als de auto dan bijvoorbeeld 10 meter van de muur staat moet de straal op de muur dus 10cm lager staan. Zo doe ik het al jaren met mijn auto's en heb nog nooit afkeur gehad bij de APK.

Ik had de hoogte sensor defect bij de achteras dus mijn lampen stonden ook compleet verkeerd. Heb de sensor vervangen en ingeregeld met Vida en vervolgens ook zelf de basis afstelling weer goed gezet op bovengenoemde manier. En ze staan exact goed volgens het lichtapparaat van de garage.
nonderbe
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 05.04.2018 - 14:15  ·  #4
Quote door Bolbo

Eehm, misschien lees ik je bericht verkeerd, maar als de lamp te hoog staat, en hij kan enkel lager, dan draai je hem omlaag en is je probleem opgelost toch?

Je leest het goed.
Maar ik vind het gewoon vreemd dat de garage ze dan niet correct kon afregelen. Ze hebben me de lichtbak getoond, en ook laten zien hoe ze draaiden aan de afstelvijs/schroef, en de lamp maar niet goed kregen.

Enkele dagen later kon ik thuis wel probleemloos de lamp laten zakken.

Vandaar dat ik denk dat er misschien iets meer aan de hand is; iets anders dat de afregeling beïnvloedt.
Een defecte automatische afregeling misschien?
De handleiding vermeldt wel een manuele regeling van de koplampen, maar zegt er ook bij dat "sommige modellen" dit niet hebben. Er staat ook in dat xenon lampen automatisch worden afgeregeld. Ik heb HID lampen, en aangezien er in de motorruimte stickers hangen die waarschuwen voor de hoge spanning van die lampen veronderstel ik dat ze geen after market, maar af fabriek zijn. Maar die automatische afregeling heb ik nooit opgemerkt.

Heeft iemand zo'n automatische afregeling, en kan die me zeggen of je daar als alles goed werkt iets van moet merken bij het starten van de wagen? Het zou immers kunnen dat dit al stuk was toen ik de wagen aankocht.

Of misschien zoek ik het te ver, en was die garagist er op dat moment gewoon niet goed bij.

Ik ga in ieder geval vanavond de lamp proberen te regelen zoals Jan voorstelt, en hopen dat hij morgen zo door de keuring geraakt!

groeten,
Niels
nonderbe
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 05.04.2018 - 14:23  ·  #5
Quote door Bolbo
Volgens mij hebben alleen Xenon lampen automatische afstelling (die hebben daarvoor een sensor op de achteras, en je ziet ook duidelijk dat de lampen zich afregelen op de stand van de auto, nadat je de auto gestart hebt). Die lampen kun je vervolgens (denk ik, niet zeker) ook niet manueel bijstellen, dus ik zou denken dat aangezien jij wél stelschroeven hebt (voor de hollanders: vijs (BE) = schroef (NL)) lijkt het mij dan ook dat je dus ook geen automatische afstelling hebt.

Quote door Janvis

Bij het op contact zetten bewegen de lampen ook niet.
...
Ik had de hoogte sensor defect bij de achteras dus mijn lampen stonden ook compleet verkeerd. Heb de sensor vervangen en ingeregeld met Vida en vervolgens ook zelf de basis afstelling weer goed gezet op bovengenoemde manier. En ze staan exact goed volgens het lichtapparaat van de garage.

Jan, misschien is mijn sensor ook defect. Hoe kan ik die testen?

Ik ga eerst proberen de lampen zelf af te regelen, en dan proberen of hij door de keuring geraakt.
Als dat niet lukt moet ik wellicht die sensor gaan vervangen.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 05.04.2018 - 16:06  ·  #6
Als de sensor defect is dan kunnen de lampen bijna niet te hoog staan. Ik kocht mijn auto met een defecte sensor en de lampen gaan daardoor automatisch in de laagste stand staan (uit veiligheid voor tegenliggers). Ik had ze toen eerst met de inbusstelschroeven helemaal omhoog gedraaid maar kreeg maar kreeg ze niet hoog genoeg om goed licht voor de auto te krijgen.

Toen ik de sensor had vervangen en deze had ingeregeld met Vida schoten de lampen in eens omhoog, zelfs zo hoog dat ik d toppen van de bomen verlichtte. Toen moesten ze dus weer een heel eind omlaag.

Testen is lastig maar je kan eens proberen om een flink stuk gewicht achter in de auto te leggen en dan gaan rijden em gewoon kijken of je lampen netjes bij regelen. Ik weet eigenlijk niet zeker of je lampen direct reageren als je op de trekhaak ofzow gaat springen.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 05.04.2018 - 16:10  ·  #7
ik heb t wel eens getest door jeroen (weegt wel wat :-)) in achterin te laten gaan zitten je ziet de lampen dan gaan bewegen. met vida kun je de waarde van de sensor uitlezen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.04.2018 - 16:13  ·  #8
Quote door nonderbe

Maar ik vind het gewoon vreemd dat de garage ze dan niet correct kon afregelen. Ze hebben me de lichtbak getoond, en ook laten zien hoe ze draaiden aan de afstelvijs/schroef, en de lamp maar niet goed kregen.

Of je had gewoon een ontzettende prutser te pakken, die de lamp omhoog bleef draaien terwijl hij al maximaal omhoog stond. En dat terwijl hij naar beneden moest? Dan kan je het wormwieltje waarmee de hoogte wordt ingesteld wel kapot draaien ja... zo hebben ze dat bij mijn vorige auto ook voor elkaar gekregen.

Quote door nonderbe
Enkele dagen later kon ik thuis wel probleemloos de lamp laten zakken.

Mooi! Probleem opgelost dan toch? Of blijven ze niet op de juiste hoogte staan?

Ik moest even zoeken wat HID lampen zijn. High Intensity Discharge = xenon inderdaad. Als ik me niet vergis is bij die lampen vanwege juist die intensiteit automatische hoogtestelling verplicht (en in NL dacht ik ook koplampwissers, om intens strooilicht te verminderen). En lijkt me inderdaad waarschijnlijk dat je dat hebt gezien de stickers.
Dus toch maar eens

Er is op dit forum ook een topic van iemand bij wie het 'armpje' waarmee de lampen gesteld werden was losgeschoten waardoor de lamp telkens verkeerd kwam te staan.

Hoogtestelling kun je simpel testen door in de auto te gaan zitten met draaiende motor en koplampen aan, liefst een paar meter vanaf een vlakke muur waarop je het lichtbeeld goed kunt zien, en dan iemand in de open achterklep laten stappen (liefst een wat bourgondische landgenoot, voor meer effect). Met dat gewicht achterin zou je de lichten wel moeten zien bijstellen. Of een paar kisten Gouden Carolus Tripel halen en achterin gooien, en dan heb je daar ook nog plezier van.
nonderbe
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 06.04.2018 - 18:22  ·  #9
Quote door Bolbo

Of je had gewoon een ontzettende prutser te pakken, die de lamp omhoog bleef draaien terwijl hij al maximaal omhoog stond. En dat terwijl hij naar beneden moest?

Ja dat was het dus!
Onvoorstelbaar hoe ze zoiets simpels nog fout kunnen doen. Stel je voor dat je daar bvb. je remmen laat vervangen, ik mag er niet aan denken hoe ze dat aanpakken!

Quote door Bolbo
Hoogtestelling kun je simpel testen door in de auto te gaan zitten met draaiende motor en koplampen aan, liefst een paar meter vanaf een vlakke muur waarop je het lichtbeeld goed kunt zien, en dan iemand in de open achterklep laten stappen (liefst een wat bourgondische landgenoot, voor meer effect). Met dat gewicht achterin zou je de lichten wel moeten zien bijstellen. Of een paar kisten Gouden Carolus Tripel halen en achterin gooien, en dan heb je daar ook nog plezier van.

Ik heb twee keer geprobeerd om zelf de lichten af te stellen, maar ik heb het blijkbaar niet echt in de vingers zitten. Die Gouden Carolus ben ik trouwens niet gaan halen, waarschijnlijk is het daar dus misgegaan. ;-)
In België is de ideale hoek trouwens 1,25% - dus dan moet de lichtstraal op 10 meter 12,50 cm lager zitten.
Na een bezoekje aan de volvo dealer (Vilvoorde) kreeg ik gelukkig zonder problemen een groene kaart.

Straks kan ik dus met een gerust hart naar Zweden! :-)

Bedankt allemaal!
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 06.04.2018 - 18:52  ·  #10
Of een paar kisten Gouden Carolus Tripel halen en achterin gooien, en dan heb je daar ook nog plezier van.

Of Straffe Hendrik.... of Affligem ...... of.....
Ik krijg spontaan dorst
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 07.04.2018 - 00:20  ·  #11
Triples zullen de exactheid niet ten goede komen.... die van Affligem zijn wel fantastisch 🍻🙃

Selected quotes for multi-quoting:   0