Afstellen xenon lamp

Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Afstellen xenon lamp

· 
Posted: 17.09.2019 - 19:57  ·  #1
Bij de apk kreeg ik te horen dat mijn rechter koplamp te hoog zou staan. Ik heb xenon lampen (dimlicht alleen, groot licht is halogeen) en de hoogteregeling gebeurt automatisch middels een sensor op de achteras. Dat werkt voor beide lampen, getuige de beweging na het starten.
Ik heb de lamp niet vervangen of aangeraakt sinds ik de auto heb, nu zo'n 6 maanden. In die tijd ook nog nooit een knipperende tegenligger gehad, of een opvallend verkeerd lichtbeeld (bij parkeren richting muur oid), dus heel erg kan het niet zo'n lijkt me, maar dus blijkbaar wel teveel. Wtf.
Ik heb de lamp unit eruit genomen (heel simpel bij een NN), open gemaakt, geen stelschroefje te vinden?!
Ik heb de xenon lamp eruit genomen en terug gezet, in de hoop dat hij nu ietsje anders zit en dat het nu toevallig wel goed is, maar dat zou toeval zijn. De lamp kan er, vanwege 2 nokjes, maar op 1 manier in.

Kan iemand mij zeggen of, en hopelijk zo ja, hoe ik dit moet (laten) bijstellen?

PS Apk is hier bij een keuringsstation dus even gauw bijstellen tijdens de keuring is er niet bij. En Volvo's zijn zo onbekend hier dat ze het VIN nummer op het chassis niet eens konden vinden. Dit zit onder de hoek van de passagiersstoel aan de kant van de middenconsole.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

Re: Afstellen xenon lamp

· 
Posted: 17.09.2019 - 20:47  ·  #2
Bij de halogeen versie koplamp zitten bovenop de lamp 2 vierkantte plugjes die je met een dop 6 of 7 kan verdraaien. Daarmee verstel ik het lichtbeeld.
bartv70
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 17.09.2019 - 20:49  ·  #3
Heb je in vida gekeken? Mss staat er iets over in?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.09.2019 - 21:10  ·  #4
Nog niet in vida gekeken, hopelijk straks. Als ik iets vind, meld ik het hier!
OK Martijn, ik zal eens kijken naar de plugjes, die zijn me net niet opgevallen. Er staat ook niets over in het boekje (wat voor alle typen verlichting geldt). Ik heb wel het stelmotortje zien zitten, dat zit onder de lamp en stelt de boel via een metalen plaatje wat om de lamphouder heen zit.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 17.09.2019 - 21:16  ·  #5
https://www.google.nl/search?q…Mv3oUJ-__M

Ik heb geprobeerd een afbeelding te plaatsen, maar helaas. Dan maar de link naar een xenonkoplamp op internet.

Bovenop zie je 2 cirkels met 2 vierkantjes erin. Dat zijn de stelbouten. Buitenste zijn voor hoogte dacht ik
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.09.2019 - 22:40  ·  #6
Helemaal gelijk Martijn 👍

Gevonden in VIDA (zie ook bijgevoegde fotos):
1: indien nodig (Bij mij niet, denk ik): ijken positiesensor via VIDA - Autocommunicatie - Geavanceerd - HCM - Ijking positiesensor
(Auto moet op de wielen staan, horizontaal en contact uit)
2: Afstelling lampen met de schroefjes genoemd door Martijn. Die aan de buitenzijde voor de breedte en die aan de kant van de grill is voor de hoogte.
(Auto op sleutelstand 2 en licht aan)

Allicht zal ik toch even langs de garage rijden om het te laten controleren met zo'n apparaat, maar nu weet ik iig hoe het moet worden gesteld, en dat het überhaupt mogelijk is!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 17.09.2019 - 23:49  ·  #7
Quote door Bolbo

Helemaal gelijk Martijn 👍

Gevonden in VIDA (zie ook bijgevoegde fotos):
1: indien nodig (Bij mij niet, denk ik): ijken positiesensor via VIDA - Autocommunicatie - Geavanceerd - HCM - Ijking positiesensor
(Auto moet op de wielen staan, horizontaal en contact uit)
2: Afstelling lampen met de schroefjes genoemd door Martijn. Inderdaad die aan de buitenzijde voor de hoogte en die aan de kant van de grill is voor de breedte.
(Auto op sleutelstand 2 en licht aan)

Allicht zal ik toch even langs de garage rijden om het te laten controleren met zo'n apparaat, maar nu weet ik iig hoe het moet worden gesteld, en dat het überhaupt mogelijk is!

Plaatje zicht net andersom binnen zijde voor de hoogt. En de buiten zijde voor de richting
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.09.2019 - 00:08  ·  #8

Selected quotes for multi-quoting:   0