Aftermarket Android Radio

Martinus83
Forumlid.
Geslacht: n/a
Leeftijd: 42
Subject:

Re: Aftermarket Android Radio

· 
Posted: 12.06.2026 - 18:57  ·  #16
Quote door Doeke Dobma

Quote door Jeroen

Dus het is wachten op iemand die moderne elektronica met het geluid van een 803 in het leuke Ali smoeltje bouwt ;)

Ik doe tegenwoordig veel RTI ombouw naar draadloos CarPlay/Android Auto, incl hoge resolutie touchscreen. Behoud je de originele looks en het originele geluid, maar toch moderne techniek :)

Zag het op je site ja, maar vind ik nog wel een kostbare ombouw. Ik ben zeker van de oem looks, maar die functies op dat dash scherm.. mwa. Die ali schermpjes zijn wel oem+, qua looks dan. Als de audio zo matig is is dat voor mij reden er toch niet voor te kiezen.
En de pioneer/alpine, voor die prijs vind ik de looks, de vierkante module dubbel din, gewoon te jammer.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 12.06.2026 - 20:54  ·  #17
Gaat noet echt samen met mijn Android 9 telefoon uit 2017 😂
musje83
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 14.06.2026 - 16:07  ·  #18
Voor mensen die een aftermarket Android Auto unit hebben gekocht en niet tevreden zijn over het geluid: de DSP en versterker in de meeste (chinese) Android-radio's zijn erg matig. Je kunt voor een paar tientjes een tussen-versterker kopen die de kwaliteit van het geluid fors verbetert. Zie bijvoorbeeld deze, maar als je op bijv. aliexpress zoekt op "android auto amplifier" dan kom je er vanzelf meerdere tegen.
Shifter147
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: truefab.nl
Subject:

· 
Posted: 15.06.2026 - 11:16  ·  #19
Quote door musje83

Voor mensen die een aftermarket Android Auto unit hebben gekocht en niet tevreden zijn over het geluid: de DSP en versterker in de meeste (chinese) Android-radio's zijn erg matig. Je kunt voor een paar tientjes een tussen-versterker kopen die de kwaliteit van het geluid fors verbetert. Zie bijvoorbeeld deze, maar als je op bijv. aliexpress zoekt op "android auto amplifier" dan kom je er vanzelf meerdere tegen.

Goede tip!

Werkt dit ook met een originele volvo versterker? Je hebt dan een versterker op een versterker...
Spier1968
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 15.06.2026 - 11:50  ·  #20
Geluidskwaliteit is belangrijk. Voor mij was de grootte van het scherm minstens net zo belangrijk. In mijn V70 zat een HU650 met RTI. Navigeren deed ik met mijn telefoon die in een houder van Brodit zat geklemd. Ik ben begonnen met deze te vervangen met een tweedehands dubbeldin met AndroidAuto van Audiovolt met een scherm van 6.5 inch. De geluidskwaliteit en de software (manier van bedienen) beviel niet. Hierna deze vervangen door een Kenwood DMX8019DABS met een 7 inch scherm die ik op Marktplaats vond. Geluid echt stukken beter, wireless AndroidAuto maar na anderhalf jaar gebruik was de grootste irritatie het formaat van het scherm. Uiteindelijk heb ik 3 jaar geleden een KENWOOD DMX9720XDS aangeschaft in Duitsland. Deze heeft een 10.1 inch scherm en alle audio instellingen die je je maar kunt wensen en ondersteunt ook high resolution audio codecs. Bij alle drie de apparaten heb ik dezelfde canbusmodule van ACV gebruikt voor de stuurwielbediening, parkeersensoren heb ik niet maar wel een achteruitrijcamera. Later heb ik, omdat ik niet tevreden was met de resolutie van het grote scherm, een AAWireless dongle op de Kenwood geplugd via de USB ingang. Nog steeds draadloos AndroidAuto maar in de instellingen van deze dongle kun je de dpi (dots per inch) instellen, waardoor alles op het scherm een stuk mooier (lees kleiner) wordt. Omdat de DMX9720XDS een nogal glanzend scherm heeft heb ik daar een matte, perfect passende screenprotector van Disskin op gedaan. Het geheel ziet er uiteraard niet origineel uit, maar wel een fantastisch scherm en geluid en vooral tijdens lange ritten niet meer staren naar een voor mij te klein scherm. En qua bediening via het scherm ook een stuk prettiger voor de dingen die niet via spraak lukken.
musje83
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 16.06.2026 - 18:10  ·  #21
Quote door Shifter147

Goede tip!

Werkt dit ook met een originele volvo versterker? Je hebt dan een versterker op een versterker...

Nee, dat lijkt me niet. Zulke DSP's zijn echt ontworpen om tussen de kleine versterker van de Chinese Android-units en de interface met de auto te zitten. De HU's zijn krachtig genoeg en zitten direct op de interface van de auto.
Martinus83
Forumlid.
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 17.06.2026 - 08:06  ·  #22
Quote door Shifter147

Ik heb deze (Versie 7850B) gekocht een maand of 2 terug. Ben er erg tevreden mee :) Carplay werkt geweldig :) EQ was even mee spelen om het geluid naar wens te krijgen, maar is uiteindelijk gelukt.

https://img.y6o7n667.nl/IMG_6658.jpg

Ondertussen is de 7850 geupdate naar de 7870 als ik het goed zie. Specs qua versteker etc zegt me niet zoveel. Heb jij hier info over ingewonnen waar jou keuze voor dat model uit kwam?

Huidig overzicht uit de pagina van jou link:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007663139307.html?

[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 17.06.2026 - 13:46  ·  #23
Ik ben normaal gesproken geen fan van dingen zomaar aan AI vragen, maar specs vergelijken gaat vaak erg goed (lees: scheelt een hoop zoekwerk) omdat dat vaste gegevens/droge data is.
Ik zou eens wat dingen in een AI client gooien, dan komen nuttige dingen uit. Conclusie van b.v. een vergelijking tussen de TDA7851 en de TCB503 was als volgt:

Eindoordeel
Audio kwaliteit: TDA7851 wint licht
Robuustheid & features: TCB503 wint
Vermogen: praktisch gelijk

In veel aftermarket autoradio’s wordt de TDA7851 gezien als de modernere en betere keuze, terwijl de TCB503 meer “OEM‑gericht” en robuust is.

En de CPU's:
-UIS7870 is duidelijk sterker:

Nieuwere CPU-architectuur (A76 vs A73)
Hogere kloksnelheid
Betere GPU
~40% hogere benchmarkscore
Veel betere AI-prestaties

-Snapdragon 665 alleen interessant als:

je een oudere smartphone vergelijkt
compatibiliteit belangrijker is dan performance

Ik zou dus, uit dat rijtje, voor de laatste radio gaan.
Shifter147
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: truefab.nl
Subject:

· 
Posted: 18.06.2026 - 14:00  ·  #24
Selected quotes for multi-quoting:   0