Aftermarket Android Radio

SH78
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Aftermarket Android Radio

· 
Posted: 10.06.2026 - 15:09  ·  #1
Goedemiddag,

Ik weet dat er diverse topics zijn geweest in het verleden over een aftermarket Android radio in de P2 modellen.
Maar diverse topics zijn zo oud, dat ik vermoed dat er alweer betere alternatieven op de markt zijn gekomen.

Ik heb dus een S80 (2005) en heb er nu een simpele aftermarket radio inzitten.
Heb een HU-803 gekocht maar daar was ik niet tevreden over (scherm was ook kapot, en radio behoorlijk beschadigd, dat zie je helaas niet als je iets op MP koopt)

Maar goed, ik heb mijn zinnen gezet op een goede Android radio met Carplay mogelijkheden.
Welke opties wil ik graag:

- Kunnen bellen (heb nu ook een Parrot in de auto, maar als dit straks via de radio zou kunnen, zou ideaal zijn)
- Navigeren (navigatie google maps via het radioscherm (met CarPlay eventueel)
- Flitsmeister app kunnen gebruiken

Wat zouden jullie aanbevelen?
NK-XC60
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

Re: Aftermarket Android Radio

· 
Posted: 10.06.2026 - 15:13  ·  #2
Tip: Als je flitsmeister via carplay wilt gebruiken moet je wel de betaalde pro versie hebben. De gratis versie werkt niet via carplay.
Shifter147
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: truefab.nl
Subject:

· 
Posted: 10.06.2026 - 18:58  ·  #3
Ik heb deze (Versie 7850B) gekocht een maand of 2 terug. Ben er erg tevreden mee :) Carplay werkt geweldig :) EQ was even mee spelen om het geluid naar wens te krijgen, maar is uiteindelijk gelukt.

elevating
VolvoV70forum member
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 10.06.2026 - 19:21  ·  #4
Op het oog vind ik dat er werkelijk fantastisch uitzien. Alsof het fabrieksaf is. Heb je je parkeersensoren en stuurbediening ook werkend? Deze lopen normaal ook via de originele HU.
Laplander
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.06.2026 - 20:15  ·  #5
Ik heb ‘m ook, multifunctioneel ook nog! 😎
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ToeToeT
Forumlid.
Leeftijd: 26
Subject:

· 
Posted: 10.06.2026 - 20:20  ·  #6
Das een chstek toch? Op youtube staat een review, die beste man heeft nogal wat bochten moeten nemen om het te installeren en raadt het systeem eigenlijk af omdat de connectiviteit te wensen overlaat en hij de equilizer niet goed ingesteld krijgt.
Bovendien zijn er zoveel apps, dat ie door de bomen het bos niet meer ziet.
Maar de looks zijn geweldig.
Hoe heb jij het ervaren want ik ben ook op zoek naar.... als een van de upgrades.

https://www.youtube.com/watch?v=TCdfvoA2enw&t=1351s
https://www.youtube.com/watch?v=GVuEAHRHhqU
SH78
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 11.06.2026 - 03:05  ·  #7
Ik ben benieuwd naar de ervaringen, dit is inderdaad iets wat ik zoek.

En zoals hierboven vermeld, was het lastig inbouwen?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 11.06.2026 - 07:33  ·  #8
Koop degene met het hoogste aantal RAM (wat je budget toe laat). daar heb je uiteindelijk het meeste profijt van.
Ik zou trouwens wel ff opletten met welke kleur je nodig hebt, de latere modellen S80 hebben een andere kleur zwart als de oudere (charcoal). Voor een S80 is het aanbod sowieso best karig (althans, dat was toen ik mijn S80 nog had)

Quote door ToeToeT

Das een chstek toch? Op youtube staat een review, die beste man heeft nogal wat bochten moeten nemen om het te installeren en raadt het systeem eigenlijk af omdat de connectiviteit te wensen overlaat en hij de equilizer niet goed ingesteld krijgt.
Bovendien zijn er zoveel apps, dat ie door de bomen het bos niet meer ziet.
Maar de looks zijn geweldig.
Hoe heb jij het ervaren want ik ben ook op zoek naar.... als een van de upgrades.

https://www.youtube.com/watch?v=TCdfvoA2enw&t=1351s
https://www.youtube.com/watch?v=GVuEAHRHhqU

Dat heb je met een normale telefoon ook, dat ligt meer aan de gebruiker :P
Laplander
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.06.2026 - 07:47  ·  #9
Een Chstek inderdaad. Het is zeker geen high end spul, dus als je ook maar een beetje kritisch bent kun je er beter niet aan beginnen. Als je een beetje handig bent is installatie prima te doen, die gozer van die YouTube filmpjes legt het al mooi uit, die heb ik ook gebruikt als handleiding. Die connectie problemen waar hij het over heeft komt doordat hij een stekker niet aangesloten had waar iets van een wifi antenne (of hoe je dat ook noemt) op zit. Ik heb zelf iniedergeval nooit problemen met connectie. Verbinden met telefoon werkt feilloos elke keer als ik de auto in stap.

Verder heb ik de knoppen op het stuur ook werkend, ik had er al zo’n interface unit in zitten voor de Bluetooth radio en die werkt ook op dit ding.

Nadelen zijn wat mij betreft iniedergeval het geluid. Kwaliteit is minder dan origineel (en in mijn geval de Kenwood Bluetooth radio die ik er hiervoor in had). Je kunt het veel beter krijgen door te klooien met die EQ settings, maar daar ben ik persoonlijk nog niet echt in gedoken.

Verder vwb de hoeveelheid apps, als ik het goed begrijp is het eigenlijk gewoon een Android tablet op z’n kant. Je hebt dus de play store en daar kun je allerlei apps op downloaden (zoals bijvoorbeeld YouTube / F1TV zoals in mijn foto), maar hoeft dus niet. Unit zal er vast ook trager van worden vermoed ik.

Ander nadeel is dat heel af en toe (echt een enkele keer) de boel even vastloopt en alles opnieuw verbinding moet maken met de telefoon, maar zoals gezegd gebeurd dat bijna nooit.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Martinus83
Forumlid.
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 11.06.2026 - 11:13  ·  #10
Quote door Laplander

Een Chstek inderdaad. Het is zeker geen high end spul, dus als je ook maar een beetje kritisch bent kun je er beter niet aan beginnen. Als je een beetje handig bent is installatie prima te doen, die gozer van die YouTube filmpjes legt het al mooi uit, die heb ik ook gebruikt als handleiding. Die connectie problemen waar hij het over heeft komt doordat hij een stekker niet aangesloten had waar iets van een wifi antenne (of hoe je dat ook noemt) op zit. Ik heb zelf iniedergeval nooit problemen met connectie. Verbinden met telefoon werkt feilloos elke keer als ik de auto in stap.

Verder heb ik de knoppen op het stuur ook werkend, ik had er al zo’n interface unit in zitten voor de Bluetooth radio en die werkt ook op dit ding.

Nadelen zijn wat mij betreft iniedergeval het geluid. Kwaliteit is minder dan origineel (en in mijn geval de Kenwood Bluetooth radio die ik er hiervoor in had). Je kunt het veel beter krijgen door te klooien met die EQ settings, maar daar ben ik persoonlijk nog niet echt in gedoken.

Verder vwb de hoeveelheid apps, als ik het goed begrijp is het eigenlijk gewoon een Android tablet op z’n kant. Je hebt dus de play store en daar kun je allerlei apps op downloaden (zoals bijvoorbeeld YouTube / F1TV zoals in mijn foto), maar hoeft dus niet. Unit zal er vast ook trager van worden vermoed ik.

Ander nadeel is dat heel af en toe (echt een enkele keer) de boel even vastloopt en alles opnieuw verbinding moet maken met de telefoon, maar zoals gezegd gebeurd dat bijna nooit.

Die blauwe adapter is voor de bediening en hoort bij de HU? (als in meegeleverd?)
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 12.06.2026 - 06:50  ·  #11
Die blauwe adaptor is een canbus module, maar die zou in principe niet nodig zijn, omdat er reeds een canbusadaptor wordt meegeleverd. De meegeleverde canbusadaptor ondersteund alleen geen parkeersensoren, dat kan een reken zijn dit blauwe kastje nog te gebruiken.
Ik heb een tijdje terug ook zo'n ding geinstalleerd. Zoals gezegd, de looks zijn uitstekend en hij doet zn werk. Instellingen zijn wat onoverzichtelijk, geluid maar matig en geluidsinstellingen onduidelijk en niet makkelijk te gebruiken. En de user interface is... tja precies dat wat je kan verwachten van een Ali radio. Maargoed, hij is goedkoop en ziet er goed uit.
Deze is er echter alleen voor S60/V70/XC70 en niet voor S80. Voor S80 is er wel een ander model, die ook goede looks heeft in een S80, en ik dacht een 9 inch display. Best mooi. Maar zoals met alle Ali radio's, blijven het Ali radio's. In het algemeen zoals boven beschreven, onduidelijke menu's, lastig instellen, matige geluidskwaliteit, 'homescreen' wat er goedkoop uitziet, etc. Het doet wel wat het moet doen en als je zoals Tom zegt de versie met het grootste werkgeheugen kiest zul je er best een tijdje plezier van hebben.
Als je echt kwaliteit wilt raad ik een Pioneer of Alpine aan, maar dat is financieel niet te vergelijken met zo'n Ali radio. Daarnaast is dat 'gewoon' dubbeldin, dus niet zo slick als die Ali dingen. Maar wel uitstekende geluidskwaliteit, prachtig display, 1-knops of automatische dimmer, ruime instelmogelijkheden die ook nog begrijpelijk zijn en een simpele doch duidelijke user interface.

Voor TS, ik heb evt nog wel origineel Volvo S80 dubbeldin inbouwframes in het zwart liggen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 12.06.2026 - 08:28  ·  #12
Volgens mij hebben die Ali radio's ook allemaal een line out, als je handig bent zou je daar ook je PA200/PA300 aan kunnen hangen. Dat zal wel uitmaken qua geluidskwaliteit.
Soms kan je die Ali radio's nog kiezen met verschillende versterkers (geen idee of dat echt veel invloed heeft).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 12.06.2026 - 09:44  ·  #13
Dus het is wachten op iemand die moderne elektronica met het geluid van een 803 in het leuke Ali smoeltje bouwt ;)
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 12.06.2026 - 15:42  ·  #14
Quote door [-Tom-]

Volgens mij hebben die Ali radio's ook allemaal een line out, als je handig bent zou je daar ook je PA200/PA300 aan kunnen hangen. Dat zal wel uitmaken qua geluidskwaliteit.
Soms kan je die Ali radio's nog kiezen met verschillende versterkers (geen idee of dat echt veel invloed heeft).

Ik denk dat de winst niet zozeer zit in de eindversterker, maar in de voorversterker (en dus de dsp, d/a omzetter etc). Een versterker is altijd goed om te doen, maar ik denk dat voor de 'beleving' de signaalverwerking/behandeling belangrijker is. Een Pioneer radio klinkt out of the box al beter dan welk Ali apparaat dan ook.
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 12.06.2026 - 15:47  ·  #15
Quote door Jeroen

Dus het is wachten op iemand die moderne elektronica met het geluid van een 803 in het leuke Ali smoeltje bouwt ;)

Ik doe tegenwoordig veel RTI ombouw naar draadloos CarPlay/Android Auto, incl hoge resolutie touchscreen. Behoud je de originele looks en het originele geluid, maar toch moderne techniek :)

Selected quotes for multi-quoting:   0