afwatering klapdakje

naar achterkant

mouk
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

afwatering klapdakje

· 
Posted: 15.01.2019 - 19:15  ·  #1
Hallo,

Ik heb gezocht en veel topics gevonden over lekkages vanuit het klapdak, maar die gaan allemaal over de voorkant van de auto: bestuurder of bijrijder voetruimte nat.

Ik heb een vocht probleem bij de achter passagier links, dat ook lijkt te komen vanuit het klapdak. De vloer is werkelijk kletsnat, en ik zie het druppelen vanuit de airco opening in de tussenspijl tussen de voor- en achterdeur wanneer ik voorzichtig water giet in het klapdak.

Afwatering naar de voorkant loopt lekker door, flinke plassen op straat.

Ik denk nu dus dat er ook afwateringspijpjes lopen aan de achterkant van het klapdak naar achteren. Klopt dat? Heeft iemand daar informatie of foto's van? Ik zie in de achterkant van het klapdak kijkend alleen een mechaniek, en niet de kleine afwateringsgaatjes gaatjes die ik aan de voorkant wèl zie.

Of iemand met andere ideeën?
The Falko
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

Re: afwatering klapdakje

· 
Posted: 15.01.2019 - 20:30  ·  #2
Met klapdak bedoel je schuif/kanteldak? En voor welk type/bouwjaar is ook wel handig :D
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 15.01.2019 - 21:57  ·  #3
Kapje van alarm in de hemel eruit halen, telefoon op video stand, lamp aan, valt er dan wat te zien? Anders vermoed ik toch dat je de hemel een beetje los moet gaan maken.
Mees
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.01.2019 - 23:40  ·  #4
Staat de auto horizontaal geparkeerd of staat de "neus" hoger? Als je geen afvoerkanaaltjes kunt zien achter het klapdak... Schuifkantel of aftermarket sunroof?

Groet,

Alex
mouk
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 16.01.2019 - 10:58  ·  #5
Dank voor de reacties, en excuus voor het gebrek aan informatie :-)

Het gaat om een origineel ingebouwd electrisch schuifkantel dak. De auto is een V70, 2.5T uit 2005.
De auto staat ongetwijfeld niet loodrecht, maar ook zeker niet echt schuin.
Ik heb inmiddels voor volgende week woensdag een afspraak gemaakt bij mijn garage, die gaan het voor me oplossen.

Als er iemand met bovenstaande extra info nog tips heeft, dan hou ik me nog steeds hartelijk aanbevolen...! :-)
yes996
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 16.01.2019 - 12:24  ·  #6
Quote door mouk

Dank voor de reacties, en excuus voor het gebrek aan informatie :-)

Het gaat om een origineel ingebouwd electrisch schuifkantel dak. De auto is een V70, 2.5T uit 2005.
De auto staat ongetwijfeld niet loodrecht, maar ook zeker niet echt schuin.
Ik heb inmiddels voor volgende week woensdag een afspraak gemaakt bij mijn garage, die gaan het voor me oplossen.

Als er iemand met bovenstaande extra info nog tips heeft, dan hou ik me nog steeds hartelijk aanbevolen...! :-)

Ik heb ook ellende met het kantel/schuifdak van mijn P gehad. Bij het remmen een golf water in mijn nek...Niet goed. :D
Ik heb toen een stalen trekveer genomen, die voor stroomkabels trekken wordt gebruikt, en deze door de achterste afvoeren gestoken. Er bleek een hoop rommel van bladeren, alg etc in te zitten. Na een paar keer heen en weer halen en doorspoelen was het probleem opgelost.
The Falko
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.01.2019 - 13:43  ·  #7
Hoort er überhaupt wel water te komen, is dit geen lek rubber van het dak zelf?
mouk
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 16.01.2019 - 14:56  ·  #8
Nee, daar mag wel gewoon water komen. Het rubber is de eerste barrière, daarna een opstaand randje, zodat het water via de afvoer-gootjes wegloopt, en niet in je nek en/of de voetenruimte. @yes996: Ik ga je trekveer tip doorgeven of als ik tijd over heb zelf even proberen. Ik zie alleen helemaal geen achterste gaatjes, maar blijkbaar moet ik gewoon beter kijken, of de bril er eens bij opzetten. :-)

Bedankt.
The Falko
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.01.2019 - 15:03  ·  #9
Ah duidelijk, succes met schoonmaken ;)
Asterix
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 16.01.2019 - 17:13  ·  #10
Regelmatig doorblazen met lucht is ook tamelijk effectief.
mouk
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.01.2019 - 11:20  ·  #11
Ik heb een filmpje gevonden, waarop het inderdaad blijkt dat er vier drainage openingen moeten zijn, hoewel ik er maar twee (voor) vinden kan. Zie: testing front and rear sunroof drains

Hij zegt: de achterste kan ik niet eens zien, maar hij laat er water doorheen stromen, wat achter de achterwielen op de weg uitkomt. Ze bestaan dus, maar ook hij heeft geen idee hoe die achterste afvoeren toegankelijk zijn, of hoe je ze kunt ontstoppen. Als ze verstopt zitten, beschrijft hij wel precies wat ik zie: natte voeten bij de achterbank.

Ik heb een stevige, lange plastic draad (voor een strimmer) gekocht, voorkant beetje gebrand, zodat er nu een klein gesmolten rond plastic bolletje opzit. Daarmee probeer ik de afvoeren open te prikken, maar ik kom (in de voorste twee, die ik goed kan zien en die wèl gewoon goed werken) er niet verder dan een centimer of tien in. Echt hard drukken durf ik ook niet, bang iets kapot te maken in de goed werkende afvoeren.

En de achterste (verstopte) twee kan ik zoals gezegd niet eens zien. Ik hoop dat de garage meer success heeft, want met dit herfstweer is een waterdichte auto wel zo fijn...
mouk
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.01.2019 - 11:54  ·  #12
Nou, dan toch nog één filmpje, om het hier allemaal compeet te maken. Deze gaat specifiek over de achter afvoeren, en laat denk ik alles wat relevant is zien. Zie: unclog sunroof drains rear

En een interessante modificatie: Roof Drain Repair/Modification
mouk
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.05.2019 - 11:00  ·  #13
ok, voor het archief hier de oorzaak: Bij het inbouwen van de LPG installatie is er een (klein) doorvoer gemaakt vanuit de motorruimte naar de middenconsole, voor het bedieningsknopje. Bij die doorvoer lekte het. Rubber zat niet goed blijkbaar. Inbouwer heeft t opgelost, en gaat ook de (sloop) bodembekleding vergoeden en voor me inbouwen. Heel keurig.
Dus... hier nu ook een droge V70 :-)
Selected quotes for multi-quoting:   0