[Foto's] Air intake reiniging S60 2009

 
 
 
 
 
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

[Foto's] Air intake reiniging S60 2009

 · 
Posted: 13.07.2015 - 14:56  ·  #1
Voor mijn vakantie ben ik langsgeweest bij Martin in Oldenzaal en heb een air intake reiniging laten uitvoeren. Hierbij wat foto's en mijn overwegingen:

Het gaat om een 2.4D uit 2009. 75.000km gereden. Sinds 7.500km in mijn bezit. Heeft de eerste jaren dus vooral stilgestaan, maar sinds ik erin rijd, vooral lange kilometers gemaakt. Handgeschakelde M66-bak.

Is dus een Euro4-motor, met DPF en "uitgebreide" EGR (tot en met 2500 toeren, ongeveer). Dealer-onderhouden, met iets kortere olie-ververs intervallen (max 15k) dan voorgeschreven. Heeft het merendeel met Rica e-tune gereden, maar die is er, sinds een maand of 3 af (ik heb zo'n softloader en kan het dus zelf doen).

De auto is, al zeg ik het zelf, in topconditie, en dat mag natuurlijk ook wel, voor deze leeftijd/km-stand. Daarnaast met onderhoud "beter dan het boekje". Toch schrok ik best van de roet-aankoek in de EGR-mixer:

De EGR-mixer:


Lucht-inlaatklep:


Het laat zich raden hoe de EGR-klep, maar ook bijvoorbeeld de wervelkleppen en de rest van het inlaattraject eruit zien, al zal de meeste smurrie wel neerslaan rondom de EGR-klep en mixer (rond de EGR-klep wordt gekoeld en in de mixer komen "vieze" en schone lucht samen).

Al eerder hier beschreven is hoe er middelen het inlaattraject in worden gespoten, die de onbereikbare gedeeltes ook aanvallen. De meeste tijd draait de motor daarbij onbelast, maar één etappe lang ook op zo'n 2000 toeren. Dat was voor mij wel even slikken. Een hoop kabaal, zo met de motorkap open.

De op de foto's zichtbare roet wordt eruit geschraapt/gestofzogen en verdwijnt in lappen in de prullenbak/stofzuiger.

Daarna olie aftappen (behoorlijk vervuild) en filter vervangen. Op mijn verzoek de Volvo voorgeschreven Castrol.

Na schoonmaak:


De effecten:
Een "rondere" motor, die stiller is. Vooral merkbaar bij optrekken en "laten lopen". De terugloop is vooral gelijkmatiger. Bij het optrekken heb ik niet het gevoel tegen een "plafond" aan te lopen. Voorheen was het, vooral in de 1ste versnelling zo, dat op een gegeven moment de "fut" er wel uit was. Nu klimt hij makkelijk in de toeren zonder merkbaar inhouden.
Ook ben ik resonanties kwijt, vooral bij stationair lopen in het dashboardkastje en bij stevig optrekken "onder" de versnellingspook.
Verbruik:
Zoals gezegd, ben ik direct erna op vakantie gegaan, vol bepakt en via DLD de bergen in.
Voor mij "too close to call", maar ik deel graag de cijfers met jullie:

Links aantal gereden kilometers, rechts het verbruik (in km/l). Tijdens het blauwe regeltje heeft de air intake plaatsgevonden.



Het resultaat:
Ik ben van plan om zelf eens een wat strengere vinger aan de pols te houden, dus de EGR-mixer eens regelmatig te inspecteren om te kijken "hoe snel het nou gaat".
Ook merk ik dat ik meer in de toeren ben gaan rijden. Op de snelweg vaker in zijn 5 en nog vaker flink doortrekken. Mijn kantelpunt is 2500 toeren, aangezien boven de 2500 toeren bij mijn motor de EGR-klep sowieso dicht zit.

Desondanks twijfel ik nog zeer om de EGR weg te schrijven. Met twee jonge kinderen denk ik daar toch iets anders over dan voorheen.
Tot het punt dat ik liever de roet in mijn auto verzamel en om de 60.000km in de prullenbak laat verdwijnen, dan dat ik het zomaar de atmosfeer instuur.
Wel denk ik nog eens met weemoed terug aan mijn vorige D5 (uit 2002), met de "luie" EGR...

Nou, hopelijk hebben jullie hier iets aan!
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: [Foto's] Air intake reiniging S60 2009

 · 
Posted: 13.07.2015 - 16:03  ·  #2
Mooi en duidelijk verhaal, ik ga vrijdag naar Martin voor een EGR reiniging.
Ook euro 4, 2.4d maar dan een v70 met 270.000 als die van jou er al zo uit ziet ben ok benieuwd hoe de mijne er uit ziet
tomcatz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen , Drenthe
Leeftijd: 43
Berichten: 23
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: [Foto's] Air intake reiniging S60 2009

 · 
Posted: 13.07.2015 - 19:01  ·  #3
Pffff , ik ga volgende week dinsdag met mijn 2.4d uit 2004 met 304000km.Ben ook heeeeeel benieuwd :) als ik dit zo zie.
Tevens mijn distributie doen , magneetkoppelling afstelling, airco , grote beurt .
Heb t idee gekregen als ik zo op t forum lees dat t een man is met een goed verstand van zaken , ik ga er met goed vertrouwen heen.is ook wel eens anders geweest bij andere bedrijven .
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: [Foto's] Air intake reiniging S60 2009

 · 
Posted: 14.07.2015 - 08:09  ·  #4
Ik zou trouwens de EGR niet laten wegschrijven, je kat. word dan ook door geboord/onklaar gemaakt.
Volgens mij is de regering bezig de Apk eisen te veranderen en zou het zo maar kunnen zijn dat in de toekomst je auto word afgekeurd omdat voorgeschreven staat dat deze met een EGR en kat. uitgerust zou moeten zijn.

Dan word het een duur geintje weer een nieuwe kat. te laten monteren en de EGR weer te laten fuctioneren... Ik heb het ook even overwogen maar ga het uiteindelijk niet doen.
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: [Foto's] Air intake reiniging S60 2009

 · 
Posted: 14.07.2015 - 09:27  ·  #5
Tussen de egr en de dpf zit een verschil.

De egr kan dicht gezet worden en de dpf kan daarbij naast gewoon intakt blijven.

De egr gooit alleen de uitlaatgassen nogmaals door de motor om extra schoon te worden gemaakt om dan vervolgens via de dpf die nog wat roet tegen houd de wereld in gestuurd te worden.

Iemand gaf eerder al aan, je zou het zelf ook niet lekker vinden 2 maal je eigen adem in te ademen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0