Airco bij 38 graden

 
 
 
 
 
Garry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Airco bij 38 graden

 · 
Posted: 29.09.2016 - 16:25  ·  #1
In Italië liep de buitentemperatuur fors op, 37/38 gr en meer, waarna op enig moment de airco de geest gaf, althans zo leek het. Hij deed in ieder geval niets meer.
Toen de buitentemperatuur daalde, pakte de airo de werkzaamheden weer prima op.
Hier in Nederland helemaal geen problemen.
De compressor, filterdroger en condensor zijn recent vervangen.
Wie heeft een idee?
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 51
Berichten: 2849
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Airco bij 38 graden

 · 
Posted: 29.09.2016 - 16:27  ·  #2
Model-type Volvo?
Nieuwe compressor etc, of gebruikte?
Garry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Airco bij 38 graden

 · 
Posted: 29.09.2016 - 16:36  ·  #3
V70 2.4 uit 2000 benzine 170 pk
nieuw materiaal
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 51
Berichten: 2849
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Airco bij 38 graden

 · 
Posted: 29.09.2016 - 16:45  ·  #4
Dan terug naar airco station, garantie of heb je onderdelen zelf gemonteerd?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1996
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Airco bij 38 graden

 · 
Posted: 29.09.2016 - 17:14  ·  #5
klinkt als teveel koude middel , druk te hoog , dan wordt de boel uitgeschakeld .
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5128
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Airco bij 38 graden

 · 
Posted: 29.09.2016 - 20:03  ·  #6
Of een pressorstaat (Druksensor) die defect is of verkeerde waardes meet.
Garry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Airco bij 38 graden

 · 
Posted: 03.10.2016 - 15:49  ·  #7
Bedankt voor jullie reacties :D
Ik krijg geen mail helaas dat er gereageerd is, vreemd.

Wat is een druksensor? Is dat hetzelfde als een temperatuursensor?
Zo niet, kan het een temperatuursensor zijn? Ik las in de topics dat
er één temperatuursensor in een buitenspiegel zit en één in de cabine.

Ik heb zelf niets gemonteerd maar heb het door een bedrijf laten uitvoeren.
Dus wel garantie, maar ze kunnen niets vinden!

Teveel koudemiddel? Loopt de druk dan op met hogere buitentemperaturen?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1996
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Airco bij 38 graden

 · 
Posted: 03.10.2016 - 16:18  ·  #8
De druk van het koude middel is afhankelijk van de temperatuur ,dus hoe hoger de temperatuur van koudemiddel hoe hoger de druk in het systeem , te hoog en de druksensor in het systeem schakelt de pomp uit , anders ploft de boel .
De buitentempratuur is daar indirect de oorzaak , doordat systeem hard moet werken door hoge buiten temperatuur , het is daarom belangrijk dat de juiste hoeveelheid wordt gevuld , teveel zou je probleem kunnen verklaren omdat daardoor de druk nog verder oploopt (teveel olie in systeem kan ook de oorzaak zijn komt ook wel eens voor na het vervangen van onderdelen dit verhoogt ook idem de druk omdat er minder ruimte is voor het koudemiddel , de druksensor die niet goed werkt kan ook oorzaak zijn .
Hebben ze systeem leeg gehaald voor controle ?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5128
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Airco bij 38 graden

 · 
Posted: 03.10.2016 - 16:32  ·  #9
Kijk eerst eens of het systeem bevriest.
laat de airco maximaal werken.

als hij er mee stopt kijk dan of er uit de middelste een fijne mist komt.
Gebeurt dit kijk dan eens onder de motorkap naar de leidingen die vanaf de aircopomp naar de auto gaan.
zijn die wit met ijs is het systeem / verdamper bevroren.

Na verlooo van tijd ontdooit het systeem en gaat hij weer werken.
oorzaak:
De temperatuur sensor van de inkomende lucht bij het gaspedaal defect of meet een verkeerde waarde waardoor het systeem blijft koelen. De sensor is met vida niet uit te lezen. ( te simpel)

Hij kost je 22 euro en is met 10 mimuten vervangen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6172
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Airco bij 38 graden

 · 
Posted: 03.10.2016 - 17:40  ·  #10
ik gok op teveel koelmiddel zie bijlage diagram 4
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Garry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Airco bij 38 graden

 · 
Posted: 03.10.2016 - 20:44  ·  #11
Mannen bedankt!
Ik ga ermee aan de slag en waarschijnlijk mee naar de reparateur
en daarna zal ik jullie informeren over de afloop.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 63
Berichten: 442
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Airco bij 38 graden

 · 
Posted: 15.10.2016 - 16:50  ·  #12
Ik had vorig jaar in Italië in Toscane bij 39 graden eveneens het idee dat de airco het niet deed. Hij deed het echter wel, daags voor vertrek nog laten legen, afpersen en opnieuw vullen. Volgens mij 'trekt' de airco het bij dergelijke temperaturen gewoonweg niet. Ik bedoel daarmee dat je simpelweg niet meer voelt dat er koude lucht uit komt vanwege de hitte.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2849
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Airco bij 38 graden

 · 
Posted: 15.10.2016 - 20:47  ·  #13
Ik zou toch ook kijken naar de grootte van de luchtspleet in de magneetkoppeling.
Vergis je niet wat voor effect het heeft als de boel warmer wordt doordat er intensief gekoeld moet worden en de luchtspleet voldoet niet of net niet meer aan de specificaties.
Garry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Airco bij 38 graden

 · 
Posted: 01.02.2017 - 20:53  ·  #14
Mannen, het lijkt erop dat de visie van Olaf de juiste is. De reparateur heeft alles weer nagekeken en de enige optie zou kunnen zijn de overdruk door teveel vulling in combinatie met een extreem hoge buitentemperatuur.
De druk loopt door de extreem hoge temperatuur teveel op en doet de pomp zekerheidshalve afslaan.
Bedankt nogmaals voor de reacties!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0