Airco control niet goed koud, temp verschillend

Frustratie weet niet waarom de airco niet koud wordt

 
 
 
 
 
woutertje1987
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Airco control niet goed koud, temp verschillend

 · 
Posted: 10.08.2015 - 20:54  ·  #1
Beste medeforummers,

Al een tijdje wist ik dat mijn condensor lek was. Ook had ik al een tijdje last van een verschillende temperaturen tussen de linker en rechter zone in de auto. Vorige week maandag deed de airco helemaal niks maar. Afgelopen vrijdag heb ik de condensor+droger vervangen van mijn Volvo s60 D5 MY2004. Daarna de gehele installatie laten vacumeren en met knikkende knieën wachten op het systeem nu eindelijk dicht is. Dit was het geval en dus werd alles netjes afgevuld met 1000 gram koudemiddel + olie voor de pomp.

De airco werd wel wat kouder maar zeker niet ijskoud, daarnaast wanneer het buiten erg warm was en de blower op vol vermogen ging blazen bleek het temperatuur verschil tussen links en rechts nog steeds aanwezig.

UIt frustratie de magneetkoppeling van de pomp gemeten, dit was 0.9mm. Koppeling er met veel moeite afgesloopt, 1 dikke ring verwijderd. Na montage opnieuw meten, netjes 0.3 mm. Hierna bleef de pomp wel netjes aan en gaat hij niet meer om de 5 seconden aan en uit.

Weer testen in de auto het zelfde probleem blijft, niet koud en temperatuur verschil. Vervolgens de temperatuursensor achter het roostertje bij de climatecontrol bediening netjes schoongemaakt helaas maakt dit ook geen verschil.

Zondag ochtend heb ik door middel van een Delphi 150e (nog iets) de volgende dingen gedaan: Calibreren van de flaps en de oude data weer op een nul positie gezet (is een standaard optie met Delphi) helaas bracht dit ook geen oplossing. Ik kreeg verder bij het uitlezen van de climate control geen enkele foutmelding op de air quality sensor na. Ik ga er even vanuit dat Delphi het zelfde doet qua kalibreren als Vida Dice.

Nu heb ik een andere sensor gekocht welke bij het gaspedaal dit, (onderdeel nummer 30665118) Zou dit de rare symptomen kunnen verklaren? Overigens heb ik behoorlijk snel en ijsvorming op de aircoleiding aan het schutbord. Wat ook opvalt is dat de airco direct na het starten aan beide kanten wel echt koud is. Op het moment dat de blower erg hard gaat wordt het minder koud en ontstaat er temperatuur verschil. Overigens de verwarming werkt wel normaal en geen temperatuurverschil link/rechts.

Iemand nog meer suggesties of zou het inderdaad die sensor kunnen zijn.
Ik hoor het heel graag!
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Airco control niet goed koud, temp verschillend

 · 
Posted: 11.08.2015 - 08:48  ·  #2
Eerst sensor maar uitsluiten. dan gaan we verder zoeken. :thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0