Ik heb gisteravond nog de sensor doorgemeten bij mijn S60.
Simpele write-up (helaas zonder foto's):
Alle bewerkingen aan de linkerzijde, de bestuurderskant dus:
Benodigd gereedschap:
Torx schroevendraaier T25
Zaklamp
Eventueel een kleine platte schroevendraaier (niet persé noodzakelijk)
Dun muntje of haarknipje
1. Sierstrip zijkant middenconsole verwijderen:
Ongeveer naast de stoel, net onder de bovenzijde van het zitvlak zit een rond plugje in de sierstrip met een streepje er in.
Draai deze met een muntje een kwartslag (ik heb de achterzijde van een haarknipje van mijn dochter gebruikt die toevallig in de auto slingerde).
Trek de sierstrip een stukje naar achteren en verwijder deze.
2. Afwerkplaat boven de pedalen verwijderen:
Links en rechts van het midden zit deze vast met 2 schroefjes (Torx T25), verwijder deze.
Daarna aan de zijkant en in het midden recht naar onderen lostrekken en de afdekkap verwijderen.
3. Sensor lokaliseren:
Kruip richting de pedalen en kijk richting middenconsole.
Je ziet het stangenstelsel van de luchtkleppen. Iets schuin naar boven en richting de voorzijde van de auto zit in de kunststof behuizing de sensor. Er zit een stekkertje met maar 2, dunne, draadjes.
4. Sensor verwijderen:
Haal de stekker van de sensor los door het lipje aan de zijkant in te drukken en de stekker naar boven toe eruit te trekken.
I.v.m. de beperkte ruimte is dit enigszins pieren en kan een kleine vlakke schroevendraaier helpen om het lipje wat in te drukken, of om de stekker naar boven te duwen.
Na verwijderen van de stekker kun je de sensor verwijderen. Trek de sensor in een horizontale lijn uit de kunststof behuizing, richting de linkerzijde van de auto.
5. Door meten van de sensor:
De sensor moet bij kamertemperatuur een weerstand geven van ongeveer 2.6 ~3.4 kOhm.
Als je de punt van de sensor onder de kraan houdt, moet de weerstandswaarde duidelijk zakken.
Na afdrogen, moet de weerstandswaarde weer gestegen zijn en uit komen op ± 2.6~3.4kOhm.
Indien de waarde van de weerstand niet wijzigt: sensor vervangen!
Monteren van de sensor en de afdekkappen e.d. in omgekeerde volgorde.
Vergeet niet het haarknipje terug te geven aan je dochter