Airco doet het soms wel, soms niet

Onderweg naar Corsica

 
 
 
 
 
superdave
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Holland
Leeftijd: 36
Berichten: 61
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Airco doet het soms wel, soms niet

 · 
Posted: 04.08.2014 - 09:34  ·  #1
Goedemorgen, na de vele reparaties, waaronder ook de condensor was de airco ook weer heerlijk koud.
Het systeem is getest en gevuld bij de Volvo dealer.

Nu lijkt het er op dat soms wel en soms niet de airco wilt werken. Ik ben er nog niet helemaal achter wanneer maar het lijkt met de warmte (30gr+) wel te gebeuren.
Zojuist uitgelezen en ik had een foutmelding van de buitensensor PDM40, even gereset en die kwam niet meer terug.

Nu heb ik veel gelezen over de koppeling en de luchtspleet, maar ik ben er niet helemaal achter of dat bij mij aan de hand is. Hoe kan ik dat gemakkelijk controleren?

Heeft iemand andere suggesties?
Covik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 2
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Airco doet het soms wel, soms niet

 · 
Posted: 07.08.2014 - 17:52  ·  #2
Hallo Dave, Omdat ik hetzelfde probleem heb met de airco van mijn Voolvo, ben op de site dit draadje tegen gekomen. Wellicht heb jij er ook iets aan en geeft dit het antwoord op jouw vraag.

topic.php?t=8999&page=fst_unre…tkoppeling

Met vriendelijke groet,
Gerard
richardgerding
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Airco doet het soms wel, soms niet

 · 
Posted: 07.08.2014 - 20:14  ·  #3
Dave,
Ik heb het zelfde gehad met mijn v70, boven een bepaalde temp. deed de airco het niet meer. Dit was ook tijdens een vakantie in Zuid-Frankrijk. Na paar dagen heeft mijn dynamo het toen begeven. Na het aanbrengen van een nieuwe dynamo was het probleem met de airco ook verholpen.
Gr. Richard
superdave
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Holland
Leeftijd: 36
Berichten: 61
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Airco doet het soms wel, soms niet

 · 
Posted: 13.08.2014 - 15:59  ·  #4
Even een update
Ik heb nu alleen nog maar ontzettend goed weer in Italiƫ en frankrijk. Dus nog niet kunnen test bij temperaturen onder de 28graden.
Ik heb een nieuwe type airco koppeling volgens mij. Het ziet er iniedergeval niet zo uit als bij alle foto's.
Airco slaat aan en draait mee.
Koelfan draait.
Temperatuursensoren geven allemaal goede waardes. Behalve die van de DDM die geeft namelijk dat deze niet uitgelezen kan worden.
Ik heb geen foutmeldingen in vida.
Helaas worden de leidingen die naar het interieur lopen niet koud... Kan het zo zijn dat de aircopomp meedraait en er geen koudemiddel word gepompt?
superdave
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Holland
Leeftijd: 36
Berichten: 61
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Airco doet het soms wel, soms niet

 · 
Posted: 16.08.2014 - 16:18  ·  #5
We zijn weer in Nederland, de aircopomp slaat wel aan, ik hoor zo'n koelkastachtig geluid in het interieur komen maar hij word niet koud.
Circa een maand geleden de condensor vervangen en het systeem dus laten testen en vullen door de Volvo dealer.

Kan het zijn dat er te weinig in zit?

Mijn AC compressor ziet er zo uit:
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Airco doet het soms wel, soms niet

 · 
Posted: 16.08.2014 - 17:59  ·  #6
Luchtspleet koppeling is makkelijk te controleren.
Heb er net nog 1 aangepast waarvan de speling te groot was, die airco deed het bij temperaturen boven 28 graden buitentemperatuur ook even en viel dan uit.
Open de motorkap, start de auto, schakel de airco in en kijk naar de poelie op de pomp, op het moment van inslaan, hoor je een geluid van de pomp afkomen, je ziet dan de koppeling bewegen, de spleet wordt kleiner /verdwijnt als het goed is.
Stop de motor en meet de speling dmv voelermaatjes, te veel speling, koppeling loshalen en speling verminderen dmv ringetje weghalen achter koppelings-asje.

Koelkast achting geluid in het interieur kan ook duiden op te weinig koudemiddel...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0