airco niet koud genoeg?

terwijl verdamper temperatuur wel laag genoeg is...

 
 
 
 
 
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

airco niet koud genoeg?

 · 
Posted: 10.07.2017 - 17:22  ·  #1
Ik heb het idee dat mijn airco wel wat kouder zou mogen zijn. Vorig jaar opnieuw afgevuld, componenten verder in orde. Wanneer ik met Vida wat dingen uitlees, zie ik dat de verdamper temperatuur wel goed is, maar de temperatuur in de cabine is voor mijn gevoel veel te hoog. Iemand een idee? En hoort de airco ook hard te blazen, wanneer je de airco op auto zet en een lage temperatuur kiest terwijl het buiten een veel warmer is? Dat doet de airco namelijk ook niet...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: airco niet koud genoeg?

 · 
Posted: 10.07.2017 - 17:50  ·  #2
Dan gaat hij blazen........

Je hebt een probleem,

Ik zou hem nog een keer vullen hoewel dat niks met blazen te maken heeft
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4124
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: airco niet koud genoeg?

 · 
Posted: 10.07.2017 - 19:37  ·  #3
Als je binnentemperatuur niet goed gemeten wordt, zou ik eerst maar eens de sensor schoonmaken. Kijk maar eens met een lampje (bijv. die op je mobiel) door de 3 sleufjes die in het paneel van de climate control zitten (zo'n beetje boven de knop van de rechter temperatuur instelling). Als je daar achter een pluis of een hoop stof ziet zitten, dan wordt waarschijnlijk de binnentemperatuur niet goed gemeten. Net achter die sleufjes zit een heel dun koperdraadje met een glasbolletje oid in het midden, wat de temperatuur meet van de langsstromende lucht (die wordt daar naar binnen gezogen door een ventilatortje wat daar achter zit). Je kunt de pluisjes / stof er HEEL voorzichtig uit peuteren met een naald (contact afzetten) zolang je maar zorgt dat je dat koperdraadje niet beschadigt (dat zit horizontaal), want dan ben je verder van huis en kan je de hele unit uitbouwen om het te repareren / vervangen. Of de hele unit uitbouwen en demonteren en schoonmaken, het is maar wat je wil.
Je kunt ook eerst eens proberen voorzichtig de stofzuiger erop te zetten, maar hoe goed / slecht dat is voor het achterliggende ventilatortje, weet ik niet.
Als het ventilatortje goed draait dan moet een vloeitje of kassabonnetje tegen de sleufjes worden aangezogen, maar alleen als dat koperdraadje schoon is kan er goed gemeten worden.
soepkip
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: wognum
Leeftijd: 48
Berichten: 118
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: airco niet koud genoeg?

 · 
Posted: 10.07.2017 - 20:12  ·  #4
Ik heb mijn Volvo nu ruim een half jaar en heb/had precies hetzelfde probleem. Alles wat ik hoorde qua blazen inschakelen was in orde maar de temperatuur in de auto was hooguit lauw te noemen.

Afgelopen vrijdag toch laten vullen, werkt weer perfect 8-) . Ik heb er verder geen verstand van maar de hoeveelheid de ze eruit haalde was iets minder dan dat er in ging. 560 om 700 is mij verteld. Zal wel ml zijn.
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: airco niet koud genoeg?

 · 
Posted: 10.07.2017 - 20:46  ·  #5
Quote door Bolbo

Als je binnentemperatuur niet goed gemeten wordt, zou ik eerst maar eens de sensor schoonmaken. Kijk maar eens met een lampje (bijv. die op je mobiel) door de 3 sleufjes die in het paneel van de climate control zitten (zo'n beetje boven de knop van de rechter temperatuur instelling). Als je daar achter een pluis of een hoop stof ziet zitten, dan wordt waarschijnlijk de binnentemperatuur niet goed gemeten. Net achter die sleufjes zit een heel dun koperdraadje met een glasbolletje oid in het midden, wat de temperatuur meet van de langsstromende lucht (die wordt daar naar binnen gezogen door een ventilatortje wat daar achter zit). Je kunt de pluisjes / stof er HEEL voorzichtig uit peuteren met een naald (contact afzetten) zolang je maar zorgt dat je dat koperdraadje niet beschadigt (dat zit horizontaal), want dan ben je verder van huis en kan je de hele unit uitbouwen om het te repareren / vervangen. Of de hele unit uitbouwen en demonteren en schoonmaken, het is maar wat je wil.
Je kunt ook eerst eens proberen voorzichtig de stofzuiger erop te zetten, maar hoe goed / slecht dat is voor het achterliggende ventilatortje, weet ik niet.
Als het ventilatortje goed draait dan moet een vloeitje of kassabonnetje tegen de sleufjes worden aangezogen, maar alleen als dat koperdraadje schoon is kan er goed gemeten worden.


Heb ik gedaan, alles schoon en vloeitje wordt vastgehouden. Via Vida zijn er geen foutcodes te zien.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: airco niet koud genoeg?

 · 
Posted: 10.07.2017 - 23:25  ·  #6
de temp van uitstromende lucht hoort ong 7 graden te zijn. en ja als je m koud zet hoort ie op auto als een gek te gaan blazen. schema moet nog weer aangepast na forum crash maar misschien heb je dr toch nog wat aan: topic.php?t=12068&page=1&fup=179129#real179129
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: airco niet koud genoeg?

 · 
Posted: 11.07.2017 - 08:04  ·  #7
Quote door soepkip

Ik heb mijn Volvo nu ruim een half jaar en heb/had precies hetzelfde probleem. Alles wat ik hoorde qua blazen inschakelen was in orde maar de temperatuur in de auto was hooguit lauw te noemen.

Afgelopen vrijdag toch laten vullen, werkt weer perfect 8-) . Ik heb er verder geen verstand van maar de hoeveelheid de ze eruit haalde was iets minder dan dat er in ging. 560 om 700 is mij verteld. Zal wel ml zijn.


Moet er niet 1000gr in?
Dat betekend dat jij de helft kwijt was.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5027
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: airco niet koud genoeg?

 · 
Posted: 11.07.2017 - 08:10  ·  #8
wat je ook nog kan bekijken is de temperatuur sensor bij het gaspedaal.
Deze meet de temperatuur van de inkomende lucht.
Als deze oud / vies / op is kan je ook rare resultaten krijgen.

Bij een oude S80 van mij bevroor de airco omdat deze sensor verkeerde waardes gaf.
Kost 23 euro en is zo te vervangen.



rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: airco niet koud genoeg?

 · 
Posted: 11.07.2017 - 16:19  ·  #9
Bepalen die sensoren ook of de ECC gaat blazen bij een ingestelde temperatuur? Of zit dat in de ECC-unit? Zolang ik de auto heb, heeft de ECC nog nooit automatisch geblazen, alleen handmatig.

Heb trouwens even in de V70 van een collega gezeten, weet ik ook even hoe de ECC zou moeten werken.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: airco niet koud genoeg?

 · 
Posted: 11.07.2017 - 17:12  ·  #10
Volgens mij behoort het zo te zijn dat de climate control, in auto stand zelf het toerental van de ventilator regelt.
Want zet je de inblaas op raam stand gaat deze op 100% draaien op de voorruit, schakel je daarna weer naar auto toert deze terug, verzet je de toeren regelaar tijdens de auto stand blijft deze instelling staan, dus een vast toerental. Led bij auto gaat dan ook uit.
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: airco niet koud genoeg?

 · 
Posted: 11.07.2017 - 19:05  ·  #11
Dat doet-ie bij mij allemaal niet, en nooit gedaan ook. Denk dat ik op zoek moet naar een andere ECC unit.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: airco niet koud genoeg?

 · 
Posted: 12.07.2017 - 01:09  ·  #12
Lijkt mij het principe van ECC: dat het klimaat elektronisch geregeld wordt; dus ook de inblaassnelheid.

Maar: check eerst even voor je het bedieningspaneel vervangen. Het kan ook iets anders zijn....
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: airco niet koud genoeg?

 · 
Posted: 13.07.2017 - 19:43  ·  #13
Heb gisteren de unit maar eens helemaal losgehaald en weer teruggezet. Spanning er allemaal af natuurlijk tijdens die klus. Nou, je raadt het al; doet het gewoon nu. Blaast nu op stand auto als je temperatuur (flink) hoger of lager zet. Snap er niets meer van, inmiddels had ik ook al een andere unit aangeschaft...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4124
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: airco niet koud genoeg?

 · 
Posted: 13.07.2017 - 23:29  ·  #14
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: airco niet koud genoeg?

 · 
Posted: 14.07.2017 - 01:09  ·  #15
Blijf het toch zeggen: soms is het simpel😉
 
Selected quotes for multi-quoting:   0