Airco problemen

Houwwie
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Airco problemen

· 
Posted: 14.06.2026 - 19:29  ·  #1
Avond,

Inmiddels bij de volgende v70, ditmaal een prachtige D3 uit 2012 met een tuning van Rico.

Heb enkel problemen met airco. Hij wordt niet koud genoeg.

Inmiddels andere aircopomp, die slaat prima aan. Systeem laten testen op een lek, systeem opnieuw laten vullen, wederom met lichttest gecontroleerd op lekkage. Allemaal niet het geval. Systeem dus vol, werkende pomp en geen lekkage.

Uitlezen geeft een fout in de luchtvochtigheidsensor, zou dat inderdaad met airco te maken kunnen hebben? Mij lijkt vochtigheid onafhankelijk van temperatuursensor, maar ik weet er te weinig vanaf.

Iemand anders nog ideeën? Inmiddels behoorlijk dossier geworden en zou graag opgelost zien..
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Airco problemen

· 
Posted: 15.06.2026 - 07:31  ·  #2
Sensoren instromende lucht en interieurtemperatuur goed & schoon?
Kan je uitlezen met vida of obd2 dongel en app (ik gebruik car scanner).

Als je de temperatuur in het interieur helemaal op het minimum zet, wordt hij dan wel koud? In dat geval is het de interieurtemperatuursensor die ws vervuild is en niet de juiste waarde doorgeeft (sensor wordt dan zogezegd geïsoleerd door een laag stof/pluis waardoor er niet goed op afgeregeld wordt)
Houwwie
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.06.2026 - 14:40  ·  #3
Dank voor de suggestie. Hij wordt ook niet ijskoud als hij op LO staat. Ga de sensoren iig schoonmaken, als ik ze kan vinden.. nog een andere suggestie?
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 15.06.2026 - 14:53  ·  #4
Het systeem kan verstopt zijn, dat zou een goede airco garage wel moeten kunnen vinden.

Doet hij het nooit, of is hij eerst wel koud en daarna niet meer?
Worden de leidingen wel koud? Of zit er ijs aan?

Blijft de pomp lopen, of slaat deze aan en uit?
Ik weet niet of een P3 nog wel een aan-uit pomp heeft, zoals bij een P2.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 15.06.2026 - 21:09  ·  #5
De werking van de luchtkleppen in het dashboard controleren mbv Vida?

zoeken onder storingzoeken> autocommunicatie > CCM aankiezen en dan tabblad geavanceerd
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 19.06.2026 - 00:41  ·  #6
Ik zet mijn geld in op de tip van GrunnS60
Hoewel ik ook niet verbaasd zou zijn van een verstopt orifice/expansie-ventiel.
Dat laatste wordt meteen duidelijk als jee een drukmeting doet terwijl de airco draait. De high-side druk moet dan door het dak gaan.
Koudilein
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.06.2026 - 07:03  ·  #7
Quote door Houwwie

Uitlezen geeft een fout in de luchtvochtigheidsensor, zou dat inderdaad met airco te maken kunnen hebben? Mij lijkt vochtigheid onafhankelijk van temperatuursensor, maar ik weet er te weinig vanaf.

De relatieve luchtvochtigheid geeft aan hoeveel waterdamp er in de lucht aanwezig is in vergelijking met de maximale hoeveelheid waterdamp die de lucht bij die specifieke temperatuur kan bevatten.
Dit wordt uitgedrukt als een percentage.

Hier is een overzicht van hoe het werkt en wat het betekent voor je leefomgeving:

Hoe werkt het?
Warme lucht kan veel meer vocht vasthouden dan koude lucht.
Een waarde van 100% betekent dat de lucht volledig verzadigd is (dit leidt tot mist of condens).Een waarde van 50% betekent dat de lucht precies de helft van de maximale hoeveelheid vocht bevat.

Waarom is de temperatuur belangrijk?

De hoeveelheid vocht in gram per kubieke meter verandert niet zomaar, maar de relatieve waarde wel door temperatuurschommelingen:

Lucht warmt op: De lucht kan meer vocht vasthouden, waardoor de relatieve luchtvochtigheid daalt.
Lucht koelt af: De lucht kan minder vocht vasthouden, waardoor de relatieve luchtvochtigheid stijgt.
Houwwie
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.06.2026 - 10:04  ·  #8
Ik ben nog niet echt verder. Hij meet de binnentemperatuur gewoon met 2 cijfers achter de komma, net bijvoorbeeld 34,72. hij ziet de gewenste temperatuur setting.

Waar kan ik precies de werking van kleppen vinden onder het kopje geavanceerd? En sensoren instromende lucht krijg ik ook niet uitgelezen..

Kan ik de druk van systeem ook via vida uitlezen?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 22.06.2026 - 14:02  ·  #9
Quote door Koudilein

Quote door Houwwie

De relatieve luchtvochtigheid geeft aan hoeveel waterdamp er in de lucht aanwezig is in vergelijking met de maximale hoeveelheid waterdamp die de lucht bij die specifieke temperatuur kan bevatten.
Dit wordt uitgedrukt als een percentage.

Hier is een overzicht van hoe het werkt en wat het betekent voor je leefomgeving:

Hoe werkt het?
Warme lucht kan veel meer vocht vasthouden dan koude lucht.
Een waarde van 100% betekent dat de lucht volledig verzadigd is (dit leidt tot mist of condens).Een waarde van 50% betekent dat de lucht precies de helft van de maximale hoeveelheid vocht bevat.

Waarom is de temperatuur belangrijk?

De hoeveelheid vocht in gram per kubieke meter verandert niet zomaar, maar de relatieve waarde wel door temperatuurschommelingen:

Lucht warmt op: De lucht kan meer vocht vasthouden, waardoor de relatieve luchtvochtigheid daalt.
Lucht koelt af: De lucht kan minder vocht vasthouden, waardoor de relatieve luchtvochtigheid stijgt.

MOeten we dit willen? Klakkeloos AI texten kopiëren en plakken?
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.06.2026 - 14:19  ·  #10
Ai rommel nee ik blijf er ver van weg , voorlopig .

Maar ik had die sensor die vocht meet in het systeem wel vervangen , die kan zeker wat met je probleem te maken hebben , de airco wordt namelijk bijgeschakeld , als vocht percentage te hoog is , ook als er geen koude lucht gevraagd wordt , omdat het koud is buiten , dat is om beslagen ruiten te voorkomen , of sneller schoon te krijgen .
Houwwie
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.06.2026 - 15:30  ·  #11
Tsja, het maakt voor werking van airco niet uit. Enkel neveneffecten inderdaad. Ga eerst op zoek naar oplossing voor niet werkende airco.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.06.2026 - 17:14  ·  #12
Dat maakt het wel .
Houwwie
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.06.2026 - 17:40  ·  #13
Hij zou toch gewoon koud moeten worden als ie op LO gezet wordt. Ik snap dat in de winter met een totale andere luchtvochtigheid belangrijk is. Maar in basis toch niet direct te maken met een airco die het niet lekker doet.

Mijn vrouw zegt dat ie vanmorgen het wel even deed, wellicht dan toch een relatie..
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 22.06.2026 - 20:18  ·  #14
Quote door Houwwie

Waar kan ik precies de werking van kleppen vinden onder het kopje geavanceerd? En sensoren instromende lucht krijg ik ook niet uitgelezen.. Ja staat in mn post hoe en wat.

Kan ik de druk van systeem ook via vida uitlezen? ja storingzoeken> autocommunicatie > CEM aankiezen en dan tabblad parameters
Houwwie
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 23.06.2026 - 15:00  ·  #15
Hij geeft werkelijke stand klepmotor zowel links als rechts 0%, gewenste stand klepmotor ook zowel links als rechts 0% als airco op LO staat. Maar is de motor hetzelfde als de kleppen zelf?
Selected quotes for multi-quoting:   0