Airco valt soms uit

maar speling magneetkoppeling is correct

 
 
 
 
 
TRB
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland ergens
Leeftijd: 47
Berichten: 34
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Airco valt soms uit

 · 
Posted: 31.07.2014 - 15:20  ·  #1
Vorig jaar winter deed ineens de standkachel het niet meer. Na een reset onlangs doet die het wel weer. Nu is het zomer en heeft de airco kuren >_<

Garage is er al uren mee bezig geweest. Op aanraden van Obbe van volvotune is de speling bij de magneetkoppeling nagemeten, die schijnt correct te zijn (max. speling zou 0,5mm mogen zijn, daar zit ie net onder). Verder is het systeem flink bijgevuld en eea. lijkt wel beter. Toch, vooral vanaf een kleine 30 graden buitentemperatuur valt ie toch af en toe weer uit. Het enige dat je dan merkt is ineens een warme, vochtige luchtstroom, voor de rest valt er niks "uit", althans niet te merken.

wat is er al gedaan dus;
- speling opgemeten, is binnen de opgegeven waardes
- systeem is bijgevuld
- binnen- en buiten temp. sensoren lijken goed te werken, garage heeft dit met thermometers er bij geconstateerd
- garage kan het na lange diagnose niet reproduceren. Tijdens diagnose is alles "goed", dus ook de druk op allerlei plekken.

De foutcodes die er zijn:
Code

CCM-001B Schakelaar voor omlaag ID ontbreekt
CCM-001C Schakelaar voor omlaag Onjuiste ID


Een andere uitleesapparaat heeft het over "Onderste schakelaar".

Wat mij wel opviel nadat ik de auto ophaalde, dat de CC op handmatig stond. Ik vermoed dat de diagnoses ook op die stand gedaan zijn. Ik zet 'm echter altijd op "Auto". Vorige keer toen ik de auto ophaalde stond deze ook al op handmatig, na omzetten viel ie na 5 minuten al uit...
Kan ik, samen met de foutcodes, dus wellicht constateren dat de storing ergens in de CC module zit, dus in de aansturing, en niet in het systeem zelf?

Iemand nog een idee?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Airco valt soms uit

 · 
Posted: 31.07.2014 - 15:48  ·  #2
Kan zijn dat je pressorstaat kapot is. Dit is de drukregelaar van je systeem.

Maar wat ik bij minnS80 had was dat het systeem bevroor. De ene keer gebeurde dit snel en de andere keer naar een uur.
Hoe je dit kan controleren. Kijk naar de leidingen van de Airco. Vooral het stuk langs je schutboard waar ze de auto ingaan.
Bij mij zag je op de leidingen eerst druppeltjes en daarna ijs.
De droger bevroor dan waardoor het systeem zijn water niet kwijt kon en dooor druk opbouw uitviel.
Als het systeem ontdooide lag er een sloot water onder de auto.

Oplossing een sensor in de buurt van het gaspedaal die de inkomende luchttemperatuur meet en de pomp aanstuurt
Deze is zo simpel dat Viada er niks mee kan.

Kijk even voor ijs op je leidingen .

TRB
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland ergens
Leeftijd: 47
Berichten: 34
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Airco valt soms uit

 · 
Posted: 01.08.2014 - 00:27  ·  #3
Thanks! Dat bevriezen heb ik over gehoord ja, wist niet dat die temp.sensor daar een oplossing voor zou kunnen zijn. Volgens mij is dat hier nr. 14. Ik zal eens kijken of ik ijs kan vinden zodra ie weer kuren heeft. Is overigens geen peil op te trekken, vanavond 2 ritten gemaakt. 1x airco erg lauw en op het einde geen verschil meer in lucht temperatuur als ik de airco uit zette. Op de terugweg deed ie het "best" ok. Nu moet ik zeggen dat het ook niet echt heet was buiten (25 graden).
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Airco valt soms uit

 · 
Posted: 01.08.2014 - 07:10  ·  #4
Ja inderdaad is 14.
Bij je rechtervoet de plaat platsic weghalen en je kan hem zo er uit halen.
Althans kwart slag draaien want hij heeft een bajonet sluiting.

Er was bij mij ook geen touw aan vast te knopen.
Ik kwam er achter bij 40 graden in Frankrijk.

Wat wel opvallend is vlak voordat hij dicht gevroren is zie je uit de middelste ventilatie een fijne mist / ijskristallen komen.
Na na ontdooien doet hij het weer
O en de airco pomp stopte bij mij niet met draaien.


Bij Nordicar vervolgens systeem laten bekijken en de pressorstaat zou kapot zijn en daarom bleef hij ok draaien.
rekening van 450 euro.
Maar fout was niet verholpen.
Moest toevallig bij Niham in Scheveningen zijn en sprak een monteur.
Die zei gelijk dat ik die sensor moest vervangen a 21 euro.

Bij mij dus de oplossing
Van Nordicar wel 220 retour gekregen voor foute diagnose
TRB
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland ergens
Leeftijd: 47
Berichten: 34
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Airco valt soms uit

 · 
Posted: 01.08.2014 - 15:53  ·  #5
mmm, mist is me nog niet opgevallen. Ik heb de sensor toch maar gewoon besteld en ga daarna controleren op bevriezing. Normaliter doe ik dat in omgekeerde volgorde uiteraard :D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0