Airco valt uit na ca. 5 minuten

Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Airco valt uit na ca. 5 minuten

· 
Posted: 26.06.2015 - 15:44  ·  #1
Beste Forumleden,

Vorig jaar merkte ik een paar keer op dat na verloop van tijd de airco niet meer koelde maar buitlucht naar binnen blies.

Ik ging er vanuit dat de airco toe was aan een bijvulling en het daarom niet meer trok.
In het voor jaar grote airco beurt laten doen, dus reiniging en volledig afvullen.

Toen het net gebeurt was, was het weer ijskoud in de auto. Echter daarna een behoorlijke periode gehad dat het niet zo warm was buiten dus ook niet meer zo opgelet.

Echter gisteren met een behoorlijke buitentemperatuur viel bij 2 ritten de airco uit/weg na ca. 5 minuten en blies alleen nog buitenlucht naar binnen.

Wat kan dit zijn???
Kees1980
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Airco valt uit na ca. 5 minuten

· 
Posted: 26.06.2015 - 15:51  ·  #2
Klinkt alsof de magneetkoppeling niet meer aantrekt. Je kan (als nog niet gedaan) ringetjes tussen de koppeling en compressor halen zodat die weer aan sluiten. Even zoeken op magneetkoppeling en je vindt denk ik wel een how-to
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 26.06.2015 - 22:56  ·  #3
Ik heb het iets anders. Het eerste kwartier geen probleem en daarna buitenlucht. Als ik dan de airco een kwartier uit laat, doet ie t daarna weer even.

Gisteren stond ik naar de pomp te staren met draaiende motor en ingeschakelde airco, en de magneetkoppeling deed wel zijn werk: trok aan gedurende 10 sec en vervolgens weer los gedurende 10 sec.

Zal morgen eens proberen of ik wat meer kan ontdekken wat wel en niet wil.
Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.06.2015 - 03:19  ·  #4
Confus, bij mij is het probleem hetzelfde hoor. De 2e rit was een 3 kwartier na de eerste en toen deed hij het ook weer ca. 5 minuten.

@ Kees, dat lijkt me een simpele handeling, die ga ik eerst even proberen.

Was op zich bang dat de pomp het begeven had maar dan zou deze ook niet steeds de eerste 5 minuten wel werken (kunnen ook 10 minuten zijn maar niet langer).
eV70T
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 27.06.2015 - 06:04  ·  #5
beide gevallen magneetkoppeling, meet even de speling
het lijkt simpel, maar het is wel een rotklusje, je kan er amper bij
het scheelt wel wat als je de motor wat laat zakken
maar trek er gerust een uur of 2 vooruit
zelf heb ik 't nu 2x gedaan, maar heb blijft een klus, en het kan zelfs zo zijn datner geen shims meer tussen zitten
dan moet je wat van de "hals" afslijpen om het zaakje weer goed te krijgen
zodra de speling minder dan 0,5 is zit je weer goed
Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.06.2015 - 01:51  ·  #6
Ai, het klonk als een eenvoudig klusje........maar ja, toch maar aan de slag!!!
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.06.2015 - 13:02  ·  #7
Lijkt me idd geen fijn klusje... :(

Maar als het de magneetkoppeling is, waarom werkt de airco dan het eerste kwartier wel en als die daarna een kwartier uit geweest is, werkt ie wederom een kwartier...

Wat zou het eventueel nog meer kunnen zijn? Ik zat aan bevriezen van het systeem te denken... Wat niet weg neemt dat ook de magneetkoppeling niet goed werkt...
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 29.06.2015 - 13:25  ·  #8
het bevriezen kan je simpel checken.
Als de leidingen die de auto ingaan bij uitvallen van de airco wit zijn uitgeslagen van het ijs is de verdamper bevroren.
Dan is de temperatuur sensor bij het gaspedaal in de auto defect.
Dit is een simpele sensor die de temperatuur meet van de lucht die de auto inkomt.
Hij heeft een onjuiste waarde en geeft geen signaal naar de pomp dat hij kan stoppen.

Ik heb het zelf gehad. Je ziet dan ook net voor het uitvallen kleine ijs kristallen uit de middelste ventilator opening komen.
En als de verdamper is ontdooit een enorme sloot water onder je auto.

De sensor

Mijn topic.
http://www.volvo-forum.nl/topi…ight=airco
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.06.2015 - 14:03  ·  #9
Oh! Das een goeie!

Een plas water is me nog niet eerder opgevallen, maar meestal gebeurt dit warm worden tijdens het rijden, waarna ik de airco handmatig uitzet.
Dus zal het straks eens proberen, ff zonder airco naar huis en dan 10 minuten voor thuiskomst de airco vol aan en thuis wachten met motor afzetten tot de airco geen zin meer heeft...
Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.07.2015 - 09:25  ·  #10
Ha Kees, was idd de magneetkoppeling. Ik heb het i.v.m. lichamelijke beperkingen bij de garage laten doen. De ruimte tussen de ribben/spoel was veel te groot.

Echter dien je een zij kap (of zo iets) eerst te verwijderen, dit is hen niet gelukt, de boel zat moer vast. Of dan de hele pomp eruit en op de werkbank doen.

Nu hebben ze de minst dure oplossing gekozen en dat is opspannen van de aircospoel met spanbandjes. Dit werkt, de vraag is echter voor hoe lang maar dat zien we dan wel weer.

Het knaapje is afgelopen mei ook de 15 jaar gepasseerd :'(
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 03.07.2015 - 11:20  ·  #11
Quote door Bert69

Ha Kees, was idd de magneetkoppeling. Ik heb het i.v.m. lichamelijke beperkingen bij de garage laten doen. De ruimte tussen de ribben/spoel was veel te groot.

Echter dien je een zij kap (of zo iets) eerst te verwijderen, dit is hen niet gelukt, de boel zat moer vast. Of dan de hele pomp eruit en op de werkbank doen.

Nu hebben ze de minst dure oplossing gekozen en dat is opspannen van de aircospoel met spanbandjes. Dit werkt, de vraag is echter voor hoe lang maar dat zien we dan wel weer.

Het knaapje is afgelopen mei ook de 15 jaar gepasseerd :'(

Dan zit hij met in de pubertijd waarschijnlijk.
Peeweep
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 03.07.2015 - 23:31  ·  #12
Ik had het zelfde probleem v70 d5, de gap tussen de poelie was 1mm.
Gisteren van onderaf via het plastic binnen scherm en het subframe door, de centrale bout los gehaald en met 3 x m5 boutjes de poelie afgedrukt. Er zaten 2 shim ringetjes in poelie daarvan eentje weggenomen van 0.5mm.
En de poelie weer gemonteerd. Doordat de gap nu kleiner is geworden maakt de magneetkoppeling nu ook geen hard klik geluid meer als de aircopomp ingeschakeld wordt. binnen een uur gefixed zonder brug. alleen het rechter voorwiel losgehaald.
jwtromp
Forumlid.
Subject:

Airco werkt weer

· 
Posted: 14.06.2020 - 19:48  ·  #13
Wilmans
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 14.06.2020 - 20:53  ·  #14
Quote door jwtromp

Hallo op basis van jullie tips heb ik een mooie video gevonden hoe deze reparatie te verrichten.

https://www.youtube.com/watch?v=zOjqjR8Mz64

Een aanrader. Goed uitgelegd.

Zou je dat willen ?
Ik heb het zelfde probleem maar ik ga hem toch echt demonteren eerst meten en dan hopen dat er een sim tussen zit zodat hij weer op maat is en dat hij weer kan gaan werken.
dat lasdraad is niet voor lang leven geschikt en misschien wel schade tot gevolg .

Selected quotes for multi-quoting:   0