Aircopomp, wat is normaal?

meistersinger
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Aircopomp, wat is normaal?

· 
Posted: 16.03.2026 - 14:42  ·  #1
Met de hogere temperaturen komen ook weer de vragen over de airco :)

De airco doet het - er komt koude lucht de auto binnen, maar ik merk bij mijn 2.5T vijfcilinder dat de pomp regelmatig aanslaat - soms om de minuut. Je voelt dan een korte verandering in toerental, ongeveer zoals een misfire. Als je er op gaat letten tijdens het autorijden is dat best vervelend.

Nu lees je vaak dat de spleet kan worden afgesteld, maar ik vraag me af hoe het origineel bedacht is. Eenmaal aankoppelen en dan gekoppeld blijven tot de gewenste temperatuur gewenst is?

Hoe is dat bij andere vijfcilinders? Voelen jullie het regelmatig aankoppelen van de pomp ook?
Jelle_v_E
Forumlid.
Geslacht: n/a
Leeftijd: 29
Subject:

Re: Aircopomp, wat is normaal?

· 
Posted: 16.03.2026 - 15:09  ·  #2
Het af en toe aanslaat van de pomp komt mijn inziens doordat de temperatuurregeling de auto op temperatuur houdt. Eenmaal op temperatuur slaat de pomp even af tot er weer wat koude lucht bij moet.

Het horen/voelen dat de pomp aanslaat is normaal. De magneetkoppeling kan je horen of voelen maar ook een kleine dip in vermogen/toeren is merkbaar. Dit komt doordat de pomp vermogen van de motor vraagt. Nu is het waarschijnlijk merkbaarder als je 140 PK draait versus 340 pk in mijn R. Maar ik merk het ook.
isaacvanasselt
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.03.2026 - 16:28  ·  #3
Mijn ervaring is dat het verkleinen van de spleet van de magneetkoppeling dit hikje vermindert. Ik vond het ook storend maar ben pas iets gaan doen toen de airco bij warm weer het niet meer deed.
Ik heb de 'tie-wrap' methode gebruikt.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 16.03.2026 - 23:05  ·  #4
De koude lucht in het airco systeem wordt gecreerd doordat de aircovloeistof(hoge druk na compressie van gas door je pomp) verdampt in het ventiel en de verdamper in je dasboard.
De pomp van de airco slaat aan als aan de hoge druk kant van het systeem( na de pomp) de druk onder een bepaalde waarde komt. Het aanslaan van de pomp is dus afhankelijk van hoe snel de druk afbouwt. Dat is dan weer afhankelijk van hoeveel kou geleverd moet worden door de verdamping in het ventiel/verdamper.

Het is dus normaal dat de pomp afhankelijk van de vraag vaker of minder vaak aanslaat.

De spleet is de koppeling van de pomp. als de pomp aanslaat gaat er stroom lopen door een spoel in de koppeling van de pomp en wordt door het opgewekte magnetische veld de koppeling aangetrokken/ gekoppeld. Als de pomp uitslaat stopt de stroom en wordt de pomp ontkoppeld door de veerwerking in de koppeling. Als de spleet tussen het aantrekkende deel en het aangetrokken deel in pomp te groot wordt kan de spoel de koppeling niet meer sluiten. Hoe groter de spleet hoe ruwer de koppeling vaak. zie verder afbeelding
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 17.03.2026 - 08:19  ·  #5
Volgens mij helpt afstellen wel iets, maar het aircosysteem van een Volvo (iig P2 e.d.) is weinig subtiel vond ik
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.03.2026 - 08:24  ·  #6
Dat klopt het is bij oudere systeemen een pomp die uit een aanslaat op druk .
Mijn 2013 d5 heb je dat al niet meet , die heeft al een ander type pomp , die loopt vrijwel continue , maar kan de druk die die moet leveren varieeren , en gebruikt daardoor minder energie , dus minder brandstof .
De pomp schakeld ook uit bij lage temperaturen , weet niet exact welke temperatuur ,maar zal ergens in de buurt van de 5c zijn .
Koelmiddel en druk zijn aan elkaar gerelateeerd , dus druk in systeem loopt op met temperatuur .
Van r12 was het dacht ik -12 was het drukloos , kon je het in een bekertje gieten , vond ik wel raar gezicht .

Het voelen aanslaan van de pomp , is vaak niet alleen de ac pomp , maar ook vaak de beide ventilatoren achter je radiator die ook opstarten , daar moet de dynamo ook ineens vol aan het werk .
Dat en de pomp is zo 5pk wat extra geleverd moet worden .

Wat ventilatoren betreft , is niet altijd , soms zijn ze temperatuur of druk geschakeld ook voor ac systeem , maar vaak zeker bij oudere auto's , ac pomp aan ventilatoren aan .

Plaatje is van ac compressor Nippon Denso , die heb ik net gereviceerd , zit inmiddels weer terug in de auto (geen volvo), is een oud type , je ziet de waggelplaat die de zuigers beweegt , is vast , bij moderne pompen is die variabel , en kan ie draaien zonder druk op te bouwen .
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Homepage: Www.bonusbijzaak.n…
Subject:

· 
Posted: 17.03.2026 - 09:13  ·  #7
Ik moet zeggen dat ik de aircopomp bij mij ook niet echt heel subtiel vind aanslaan, dat merk je echt tijdens het rijden. Airco wordt wel koud, dat scheelt dan weer
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 17.03.2026 - 09:58  ·  #8
Ik heb bij 450k km mijn pomp ook laten afstellen. De speling ging toen van ruim 1 mm naar 0.3 mm (service waarde). Het inschakelen was toen veel subtieler en is zeker aan te raden.
meistersinger
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 17.03.2026 - 16:56  ·  #9
Dank voor de antwoorden. Het is dus normaal dat de pomp regelmatig aan en uit gaat. En als ik het goed lees kan een refill en spleet afstellen iets helpen. Maar het zal dus altijd merkbaar blijven.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 19.03.2026 - 09:32  ·  #10
klopt
dbs1
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.03.2026 - 12:31  ·  #11
In mijn MY10 P3 merk ik nooit iets van schokjes o.i.d.
Spier1968
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 19.03.2026 - 14:55  ·  #12
Ik merk het bij mijn 2.5T AWD uit 2005 alleen wanneer de motor stationair loopt, tijdens het rijden helemaal niet.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.03.2026 - 17:22  ·  #13
Quote door dbs1

In mijn MY10 P3 merk ik nooit iets van schokjes o.i.d.

P3 variable pomp .
Die voel je inderdaad niet , is bij mijn D5 ook zo , behalve dan bij inschakelen zal je kleine toerental beweging zien , ac staat altijd aan , en zet ik nooit uit , dus dan zie je er niets van .
Selected quotes for multi-quoting:   0