alarm gaat af als er iets op de achterbank staat

alarm gaat af als er iets op de achterbank staat

 
 
 
 
 
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

alarm gaat af als er iets op de achterbank staat

 · 
Posted: 19.05.2013 - 11:12  ·  #1
Beste Volvo liefhebbers,

Vorige week ben ik weer eens met de Volvo naar familie gegaan en in Duitsland moest er toch een sanitaire stop gemaakt worden en dus snel de parkeerplaats op langs de autobahn.

tijdens de sanitaire stop hoorde ik mijn alarm van de V70 afgaan en dan voel je je een beetje grieplig ^_^ .

Gelukkig stond er Politzei 2 plekken naast mij geparkeerd en dus de auto was wel veilig.

Daarna later in Polen ook hetzelfde probleem en dan ga je toch een beetje opzoek wat het kan zijn en wat dingen uitproberen.

Nu is mijn conclusie dat dit wordt veroorzaakt door de koelbox die op de achterbank stond aangezien ik deze had verwijdert dit probleem niet meer voor is gekomen tot op de terug weg.

Zit er een sensor van het alarm in de achterbank en/of gordel systeem.

Kan iemand hier meer over vertellen.

Het is volgens mij een klasse 3 alarm originaal van Volvo
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39715
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: alarm gaat af als er iets op de achterbank staat

 · 
Posted: 19.05.2013 - 16:17  ·  #2
Kan zijn dat de spanning afname hier de oorzaak van is.
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: alarm gaat af als er iets op de achterbank staat

 · 
Posted: 19.05.2013 - 18:51  ·  #3
Quote door Bigdog

Kan zijn dat de spanning afname hier de oorzaak van is.


met spanning wordt waarschijnlijk de voltage bedoeld van de accu. Dit kan bijna niet het geval zijn aangezien de sleutels uit het contact is en hiermee de auto op alarm heb gedaan.

Wel moet ik er bij zeggen dat de koelvin van de koelbox wel een tijdlang nadraaid maar daar moet een alarm niet op afgaan.

Als er dan een mug of vlieg in mijn auto zit dan moet het alarm ook afgaan.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: alarm gaat af als er iets op de achterbank staat

 · 
Posted: 19.05.2013 - 18:56  ·  #4
...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39715
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: alarm gaat af als er iets op de achterbank staat

 · 
Posted: 19.05.2013 - 19:15  ·  #5
Quote door Marc de Rooij

met spanning wordt waarschijnlijk de voltage bedoeld van de accu. Dit kan bijna niet het geval zijn aangezien de sleutels uit het contact is en hiermee de auto op alarm heb gedaan.


Spanning afname kan een alarm wel degelijk laten afgaan.
Dit heeft overigens niets te maken met het voltage.
Het alarm houdt een waarde van de stroomafname aan en als deze begint af te wijken, dan kan het alarm ook afgaan.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: alarm gaat af als er iets op de achterbank staat

 · 
Posted: 19.05.2013 - 19:56  ·  #6
Oorzaak is volgens mij idd de koelvin van de koelbox.
Ken dit probleem, dat had ik ook bij mijn 850. Die had ook een alarm klasse 3.
Als je uitstapte en één van de gordels was op dat moment nog niet geheel opgerold, ging later 9 van de 10 keer het alarm af. Kwam doordat de gordel alsnog het laatste stukje oprolde. Heb dit vaak meegemaakt. Het was dat er een alarm in moest van de verzekeringsmaatschappij, anders... :devil: :devil:
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: alarm gaat af als er iets op de achterbank staat

 · 
Posted: 19.05.2013 - 20:33  ·  #7
Quote door Bigdog

Quote door Marc de Rooij

met spanning wordt waarschijnlijk de voltage bedoeld van de accu. Dit kan bijna niet het geval zijn aangezien de sleutels uit het contact is en hiermee de auto op alarm heb gedaan.


Spanning afname kan een alarm wel degelijk laten afgaan.
Dit heeft overigens niets te maken met het voltage.
Het alarm houdt een waarde van de stroomafname aan en als deze begint af te wijken, dan kan het alarm ook afgaan.


wat jij zegt dat snap ik en dat week ik ook dat de betere alarmen hierop letten zodat niet de voeding van het alarm kan worden verwijdert zonder alarm melding.

Maar ik heb de koelbox aangesloten op de sigaretten aansteker van de achterbank die in de middencosole zit.
Op de sigaretten aansteker voorin zit mijn TomTom en die schakelt netjes uit als ik de auto uitzet ( contactslot = 0 ) en de koelbox houd dan ook op. Hierdoor ga ik er vanuit dat er theoretisch geen stroom meer kan lopen door de circuits.

Het is ook niet zo'n groot probleem en nu ik het weet doe ik gewoon de auto op slot met de sleutel in de deur en dan geen problemen maar dat komt waarschijnlijk dat het alarm dan niet aanstaat :D

Morgen wordt de auto ( hopelijk ) uitgelezen en misschien zie ik dan ook nog verdere informatie over het hoe en wat.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39715
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: alarm gaat af als er iets op de achterbank staat

 · 
Posted: 19.05.2013 - 20:45  ·  #8
Nou, ik ben erg benieuwd.
Ik hoop het binnenkort te lezen.
Alvast succes. ;-)
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: alarm gaat af als er iets op de achterbank staat

 · 
Posted: 20.05.2013 - 17:18  ·  #9
Quote door Marc de Rooij

Wel moet ik er bij zeggen dat de koelvin van de koelbox wel een tijdlang nadraaid maar daar moet een alarm niet op afgaan.


De interieur-bewegingssensor werkt op luchtdruk, de luchtverplaatsing van de fan kan dus wel degelijk het alarm triggeren (of ineens geen luchtverplaatsing meer).
Wiebelen bij definitief stoppen of kraken/ploppen nav opwarming van de koelbox, inderdaad de boordspanning...(denk bijvoorbeeld eens aan een stroom die van de koelbox NAAR de auto loopt, bijvoorbeeld vanwege de nadraaiende fan), kortom, heel veel mogelijkheden.

Kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn. Ben benieuwd naar de trigger-oorzaak: die is opgeslagen bij de alarmmelding in de OBD.
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: alarm gaat af als er iets op de achterbank staat

 · 
Posted: 20.05.2013 - 21:32  ·  #10
Quote

Wiebelen bij definitief stoppen of kraken/ploppen nav opwarming van de koelbox, inderdaad de boordspanning...(denk bijvoorbeeld eens aan een stroom die van de koelbox NAAR de auto loopt, bijvoorbeeld vanwege de nadraaiende fan), kortom, heel veel mogelijkheden.


als de auto uitstaat en tijdens het uitschakelen van het contact wordt het stroom circuit verbroken van de sigaretten aanstekers.
Hierdoor is het onmogelijk dat er nog stroom loopt of dat er stroom wordt opgewekt door de koelbox zelf.

Het enige wat hierover te zeggen is dat er een bepaalde inductiespanning wordt opgewekt maar die is van een 12V voeding zo minimaal dat het alarm niet kan en mag afgaan. Denk hierbij aan ongeveer een zelfde inductiespanning die wordt opgewekt door een mobieltje van iemand die langs de auto loopt of van de afstandsbediening. En laat staan wat er dan gebeurt met een onweersdbui want dat geeft aardig veel inductie. Dan moet elk alarm afgaan op 5km afstand van het onweer.

Het verhaal van de luchtverplaatsing klinkt mij veel beter in de oren maar we komen er nooit achter. De volgende keer leg ik wel een handdoek of jas overeen en kijk wat er dan gebeurd.

Maar vandaag is de auto door Enno uitgelezen en niets bijzonders gevonden. Enno gaf aan dat er een paar kleine meldingen waren en de belangrijkste was van een soort sensor achter een rooster in het dashboard t.b.v. climate control dus daar moet ik even naar kijken. Heel voorzichtig kijken en schoonmaken begreep ik.
Ook geconstateerd dat de bovenste motersteun ophanging defect is en deze binnenkort even maken. De onderste moet ik nog bekijken.
Ook het advies gekregen om de olie van de autm bak te vervangen en dat gaat deze week dus ook even doen.

Hoop dat alle mankementen dan weg zijn.

Mijn dank aan Enno voor de hulp.
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: alarm gaat af als er iets op de achterbank staat

 · 
Posted: 20.05.2013 - 22:06  ·  #11
Wel vreemd dat het alarm (diverse keren?) is afgegaan en niets terug te vinden is in VIDA. Dit staat er normaliter wel bij, inclusief een aanduiding van de mogelijke oorzaak.
Als de bovenste stuk is, is de onderste reactiestang meestal ook stuk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0