Anti-skid BCM-0130

Foeksiefoeks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Anti-skid BCM-0130

· 
Posted: 20.04.2018 - 12:42  ·  #1
Ik heb sinds 1 maand de melding anti-skid service op mn dashboard. Soms krijg ik hem gereset maar komt altijd na 5 a 50 km weer hardnekkig terug. Toevallig ging m'n abs-lampje ook branden. Ringen nagekeken en er bleek er een gebroken te zijn. Deze heb ik vervangen en het ABS is opgelost en hoopte achteraf ook mn anti-skid service..maar helaas...
Die blijft hardnekkig terug komen.
Ik heb mn auto uitgelezen en die geeft storingcode: BCM-0130 remdruksensor laag
Het gaat om een V70R van Oktober 2003 automaat met Four C chassis.

De storing komt voornamelijk wanneer ik gewoon +- 80 of 100 km/h rechtdoor rijd, dus niet met scherp insturen of dergelijke.

Wat adviseren jullie mij dit in te gaan zoeken, ik lees verschillende verhalen
- Gierhoeksensor?
- ABS-controller? Is wel het nieuwe type, maar ook die kunnne kapot toch?
- Of in de remdruksensor, maar zit die precies?
- Stuurhoeksensor, dan komt die melding vooral bij scherp insturen toch, en niet rechtdoor?

Alvast bedankt voor het meedenken :)
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Anti-skid BCM-0130

· 
Posted: 20.04.2018 - 13:27  ·  #2
Anti-skid, altijd Nondeju :-)

Remdruksensor staat wel wat over geschreven op het forum, even zoekfunctie gebruiken. Ik zou toch zeker eerst daar beginnen aangezien dat duidelijk wordt aangegeven.

topic.php?t=17634

ook wel interessant: topic.php?t=13961

Ik meen dat er een topic was waar de sensor meer in detail werd beschreven maar ik vind het zo direct niet terug.

Stuurhoeksensor wordt wel door vida aangegeven als daar het probleem zit.
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 13:28  ·  #3
Abs-module met losgelaten solderingen?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 13:39  ·  #4
Informatie over storingscodes

D3602308 Toestand
Opmerking! Deze storingscode geldt alleen voor voertuigen die met dynamische stabiliteits- en tractieregeling (DSTC) zijn uitgerust.
De remdruksensors sturen signalen naar de remregeleenheid (BCM), die de druk in het remsysteem aangeven. Als de regeleenheid een onjuist signaal vanuit een remdruksensor registreert, wordt de storingscode BCM-0130 of BCM-0133 gevormd (afhankelijk van de sensor).
Opmerking! Aangezien de kabels voor de remdruksensoren bij montage fysiek verwisseld kunnen worden, moeten beide sensoren worden onderzocht op storingen als storingscode BCM-0130 of BCM-0133 wordt gedetecteerd.
Aanwijzing:
Gebruik het bedradingsschema, de signaalbeschrijving en de kleurcodering van de kabels om te bepalen op welke sensor deze storingscode betrekking heeft.

Vervangende waarde
Tractieregeling is geblokkeerd.
SC wordt geblokkeerd.
Actieve gierregeling is geblokkeerd.
Aanwijzing:
Voor meer informatie over afkortingen, zie: Remsysteemafkortingen
Mogelijke oorzaak
Breuk in de bedrading.
Bedrading maakt kortsluiting met massa of voedingsspanning.
Beschadigde druksensor.
Interne storing in de regeleenheid.

Storingsbeeld
Waarschuwingslampje antispin brandt (geldt voor modeljaar -2002)
Algemeen geel waarschuwingslampje brandt (geldt voor modeljaar 2003-)
Anti-slipregeling werkt niet
Stabiliteitsfunctie werkt niet
Antislipfunctie werkt niet

DDruksensoren zitten in hoofdremcilinder aan onderkant.

Gaan weleens stuk, en vervuilen.

Dure jongens 300+
Foeksiefoeks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 19:17  ·  #5
Bedankt voor alle reacties

@Bolbo - Ah dus de stuurhoeksensor kan ik uitsluiten als vida daar niks over zegt. Scheelt weer :) Maar het zou dus ook een vaste remklauw kunnen zijn begrijp ik uit de linken die jij hebt staan? Ik heb de auto nog niet zo lang en wil alle 4 de remklauwen preventief reviseren, moet alleen nog even op zoek naar een How-to voor R bremboklauwen en een revisie setje daar voor. Maar dat zou dus ook het probleem kunnen zijn?

@Ottov - Ja aangezien deze sensor volgens mij ook binnenkomt op m'n abs module zou het best kunnen, ik heb alleen het nieuwe type abs computer en moet mijzelf nog even inleren hoe ik dat moet "solderen". Pennen zijn anders dan de oudere type's, ik heb bob (volvotech) gevraagd hoe hij het ook al weer gedaan heeft, wacht nog op reactie.

@Blade - Ja het is een sensor van niks, en toch kosten ze 300 euro. Zag ze 2e hands ook staan voor 75. Is een kapotte ook schoon te maken?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 19:20  ·  #6
Ik zou ze er even uitdraaien en goed schoonmaken met remreiniger en perslucht. Daarna lekker rondom remvloeistof spoelen. Eerst even potje leeg zuigen.

Ik zou zelf alle remklauwen goed controleren, als er geen corrosie is op de zuigers lekker zo laten. De lak knapt er niet van op enz...
Foeksiefoeks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 19:42  ·  #7
Ah ga ik daar eerst even mee beginnen, kan het altijd proberen :) Ik zag dat ze bij skandix 96 euro per stuk kosten, en bij estateservice 146, maar idd bij Volvo zelf lopen ze echt richting de 300.
In principe remt hij harstikke goed, beter dan mn 850 maar heb de afgelopen jaar zoveel remklauwen gereviseerd van vrienden/collega's, vandaar dat ik ze preventief wil schoonmaken,zit vaak zoveel bagger in, maar idd eerst maar even kijken hoe gangbaar ze zijn, de lak wordt er idd niet mooier op, heb jij v70R klauwen weleens van nieuwe rubbers voorzien? zoja is dat moeilijk bij dit type?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 19:48  ·  #8
Niet die remklauwen. Maar wel veel andere zoals jij ook hebt gedaan.

Leuk werk wel.

Bcm wat er op zit zou ik door ets1 laten checken/reviseren. Dan zit er ook garantie op.

Als het fout gaat met zelf doen ben je verder van huis. Je kan er niet zomaar een andere opzetten zoals bij je 850.
Bvn
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 22:14  ·  #9
Anti skid probleem bij ons onlangs opgelost. Bleek uiteindelijk stuurhoeksensor die dacht achteruit te rijden, terwijl we vooruit gingen. Leek met uitlezen in orde.
Foeksiefoeks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 22:56  ·  #10
Hoe zag je dan dat hij dacht dat je achteruit ging? ook via vida?

Quote door Bvn

Anti skid probleem bij ons onlangs opgelost. Bleek uiteindelijk stuurhoeksensor die dacht achteruit te rijden, terwijl we vooruit gingen. Leek met uitlezen in orde.
Foeksiefoeks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 23:03  ·  #11
Misschien dom idee maar er zitten toch 2 sensoren in die precies hetzelfde zijn? Als ik ze allebei nou schoonmaak en daarna omdraai en er zou wel een sensor stuk zijn dan zou ik een andere storing code moeten krijgen toch (BCM-0130 wordt daarma BCM-0133), als ik dezelfde storing code krijg verwacht ik dat het signaal gewoon niet binnen komt in de BCM, en zal ik het moeten zoeken in de bedrading of BCM computer
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 23:09  ·  #12
Ik heb geen ervaring met dit probleem maar dat lijkt mij een mooie test.
Bvn
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 22.04.2018 - 18:20  ·  #13
We kwamen erachter met live uitlezen. Kalibreren en resetten lukte niet omdat het verschil te groot was. Dus een andere erin waarmee anti skid melding weer weg was.
Foeksiefoeks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2018 - 17:17  ·  #14
Even een update, "off topic" afgelopen zaterdag mijn 30e verjaardag gevierd en een prachtig origineel R horloge gekregen van mijn vrienden, helemaal gerestaureerd want is nieuw niet meer verkrijgbaar, ook een supriseparty gekregen met als gevolg dat ik het weekend netjes m'n autosleutels op tafel heb laten liggen en niet gereden of verder ben gegaan met het uitzoeken van het probleem "on topic". (hoef geen felicitaties hoor, anders wordt het topic zo lang)
Maandag naar m'n werk met de auto en uiteraard met anti-skid service heen gereden, toen ik klaar was en naar huis wilde rijden was ik even nieuwsgierig waar die remdruksensoren zaten en ben even onder de kap gaan kijken en heb wat gerommeld aan de bedrading. Toen naar huis gereden 18 km en de storing was weg!.... tot 100 meter voor m'n huis, en floep daar was ie weer, niet te resetten. 's avonds na het eten heb ik de 2 stekkers losgehaald en omgedraaid om te kijken of ik nu BCM-0133 zou krijgen ipv BCM-0130. De storingscode was opnieuw weg dus volgende dag opnieuw op en neer gehobbeld naar m'n werk 36 km heen en terug en nogsteeds geen storing. Het is nu even afwachten tot hij weer een storing geeft dan kan ik verder met zoeken. Helaas is m'n dice van het ene moment op het andere overleden en zal ik de storingen met CFE+ even moeten uitlezen tot ik een nieuwe heb.
Tot nu toe lijkt het om een slecht contact te gaan in een van de stekkertjes, maar dat kan ook gewoon toeval zijn.
Wordt vervolgd!
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 24.04.2018 - 17:20  ·  #15
:-) beter

Selected quotes for multi-quoting:   0